فونیکسریمکسبهتام

هرکدام از ۳ میلیون موتورسیکلت تهران ۷ برابر خودرو آلودگی تولید می‌کند

عصر خودرو- عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به لزوم ساماندهی موتورسیکلت های سطح شهر، گفت: در تهران سه و نیم میلیون دستگاه موتور سیکلت تردد دارند که تقریبا بیشتر آنها ۷ برابر یک خودرو، آلودگی تولید می‌کنند.

هرکدام از ۳ میلیون موتورسیکلت تهران ۷ برابر خودرو آلودگی تولید می‌کند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایرنا، شهربانو امانی درباره وضعیت موتورسیکلت‌ها در شهر تهران توضیح داد و افزود: بر اساس گزارش‌ها حدود 3.5 میلیون دستگاه موتورسیکلت در شهر تهران تردد دارند و حدود 99 درصد موتورسیکلت‌های پایتخت از نوع کاربراتوری است. 

    وی گفت: باید بدانیم، یک موتورسیکلت کاربراتوری حدود هفت برابر یک خودرو استاندارد یورو 4 آلودگی تولید می‌کند.

    14 راکب موتور سوار از ابتدای سال تاکنون برای گواهی معاینه فنی مراجعه کرده اند

    امانی اظهار داشت: در گزارشی که از ستاد معاینه فنی شهر تهران گرفته ام، متاسفانه از ابتدای سال جاری تا اکنون،  فقط 14 راکب موتورسوار جهت دریافت گواهی معاینه فنی و بررسی تست‌های آلایندگی موتورهایشان به مراکز مربوط مراجعه کرده‌اند که این رقم نسبت به سال گذشته که در کل سال 200 مورد بود به شدت کاهش یافته‌است.

    وی با بیان اینکه شهردار تهران و ریاست پلیس راهور در این خصوص پاسخ دادند، گفت: در پاسخ شهردار تهران دو مشکل اساسی مطرح شده است؛ یکی مشکل مالکیت موتورسیکلت‌ها و دیگری موضوع نصب پلاک جلو برای آنها است.

    عضو شورای اسلامی شهر تهران عنوان کرد: کمیته ایمن سازی حمل و نقل کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا در زمان بررسی برنامه سوم، پیشنهاد ساماندهی موتورسیکلت‌ها را داد و در نهایت به تصویب رسید.

    امانی عنوان کرد: ماده 53 برنامه پنج ساله سوم، شهرداری تهران را موظف کرد با همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ برنامه اجرایی ساماندهی‌ موتورسیکلت‌های شهر را با هدف کاهش آلودگی و انتظام بخشی اجرا کند. 

    وی تاکید کرد: در این ماده، هویت بخشی، شناسایی و شناسنامه‌دار کردن موتور سواران شامل الزام به نصب پلاک جلو و اعمال سیاست‌های تشویقی جهت بهبود و استانداردسازی ناوگان با اقداماتی نظیر پرداخت یارانه سود تسهیلات و کمک بلاعوض جهت کمک به تبدیل موتورسیکلت‌های کاربراتوری به انژکتوری و جایگزینی موتورسیکلت‌های بنزینی با موتورهای برقی، اشاره شده‌است.

    این مقام با بیان اینکه شهرداری تهران نیز در این راستا اقداماتی انجام داده‌است، تاکید کرد: شهرداری پیشنهاد اصلاح قانون راهنمایی و رانندگی در جلسه 49 کمیته تخصصی موتورسیکلت مورخ 11 شهریور سال 98 در محل سازمان حفاظت محیط زیست را مطرح کرد و ضمن تأیید آن سازمان، مقرر شده که در اولین اقدام با هماهنگی وزارت کشور، سازمان‌های حفاظت محیط زیست، استاندارد و پلیس راهور ناجا نسبت به اصلاح ماده مورد اشاره با تغییر کلمه «خودرو» به «وسایل نقلیه»، الزام اجرای آن به موتورسیکلت‌ها نیز تسری یابد و برای تصویب هیأت محترم وزیران به دولت ارسال شود.

    اقداماتی برای تبدیل موتورسیکلت های کاربراتوری به انژکتوری انجام شده است

    به گفته وی، اقدامات دیگری نیز به‌ منظور مدیریت تقاضای استفاده از موتورسیکلت و نوسازی موتورسیکلت‌های فرسوده کاربراتوری با انژکتوری و برقی، انجام گرفته است. 

    امانی ادامه داد: همچنین با توجه به اینکه حدود یک چهارم تصادفات فوتی شهر تهران مربوط به موتورسیکلت‌ها است، طی سال‌های گذشته فعالیت‌های زیادی توسط شهرداری درخصوص آموزش و فرهنگ‌سازی راکبان موتورسیکلت انجام شده است.

    عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران افزود: پلیس راهنمایی و رانندگی نیز اقداماتی از قبیل استقرار تیم های گشتی در طول خطوط ویژه، آموزش موتورسواران، تهیه و نصب بنرهای آموزشی به کمک شهرداری، برخورد با تخلفات موتورسیکلت‌سواران، تشکیل جلسات کارشناسی و غیره انجام داده است.

    عضو شورای تهران تاکید کرد که به نظر می رسد ساماندهی ناوگان موتورسیکلت به طور کل، مستلزم عزم جدی تمامی نهادهای درگیر این موضوع از جمله وزارتخانه‌های صمت و کشور، سازمان‌های حفاظت محیط زیست و استاندارد، شرکت‌های سازنده موتورسیکلت، پلیس راهور ناجا، نیروی انتظامی و شهرداری‌ها است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو