فونیکسریمکسبهتام

برتری‌های ماندگار هیوندای آوانته

عصر خودرو- احتمالاً پیش آمده که در اینترنت به دنبال نسخه‌ها و نسل‌های جدید آوانته بوده‌اید و در عوض با مدل‌هایی از النترا مواجه شده‌ باشید. همین مسئله ممکن است منجر به سردرگمی شما شود. اما دلیل این اتفاق عرضه برخی از مدل‌ها و نسل‌های النترا در برخی کشورها با نام آوانته است. برای مثال هیوندای، نسخه اسپرت ۲۰۱۹ النترا را در کره جنوبی با عنوان آوانته اسپرت عرضه کرده است. بر همین اساس در ایران نیز نسل سوم النترا را با عنوان آوانته می‌شناسند. این نسل در سال ۲۰۰۱ به جهان معرفی و در سال ۸۳ شمسی وارد ایران شد.

برتری‌های ماندگار هیوندای آوانته
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، ورود آوانته 2001 به کشور ما به صورت مونتاژ CKD بود که در کرمان‌موتور صورت می‌گرفت. آوانته در زمان ورود به ایران با رقبایی مانند مگان مونتاژ پارس‌خودرو و زانتیای مونتاژ "سایپا" مواجه بود. البته نباید رقیب قدری مانند ماکسیمای محبوب "نیسان" را نیز نادیده گرفت. هیوندای،النترا را تا سال 2011 به صورت یک محصول اقتصادی عرضه می‌کرد و این مهم در آوانته نیز مشاهده می‌شد. ذات اقتصادی آوانته آن را در چهره فاقد جذابیت و در کابین عاری از امکاناتی خاص می‌کرد. بنابراین به نظر آوانته توان لازم را برای رقابت با رقبای قدر خود نداشت. در نتیجه به رقم 7 سال تولیدش در کشور، هیچگاه در بین محصولات پرطرفدار و محبوب قرار نگرفت و در همان سال‌های تولیدش نیز آن را خودرویی مناسب برای میانسالان قشر متوسط می‌دانستند که بیشتر کیفیت، کارایی و استهلاک پایین خودرو را مدنظر قرار می‌دهند تا جذابیت چهره و امکانات و تجهیزات به روز آن. کرمان‌موتور تا سال 90 شمسی به مونتاژ این نسل از النترا ادامه داد و پس از آن بازار خودروی کشور برای همیشه با عنوان آوانته بدرود گفت.

    ارزش در برابر خرید آوانته نه چندان جوان
    "هیوندای آوانته" گرچه در زمان عرضه خودرویی چندان محبوب و مورد توجه نبود اما با گذشت زمان و آشفتگی بازار خودروی کشور بیش از پیش مورد استقبال قرار گرفت. بخصوص در سال‌های 92 تا 94 که بازار خودروهای بی‌کیفت چینی داغ بود. همچنین افت کیفی تولیدات داخلی و افزایش روز افزون قیمت آن‌ها باعث شد تا توجهات بیشتری به سمت نسخه‌های کم‌کارکرد و سلامت آوانته جلب شود. چرا که بسیاری کارشناسان معتقدند ارزش در برابر خرید خودروهای مسن وارداتی یا مونتاژی نظیر آوانته و مگان بیش از نمونه‌های صفر تولید خودروسازان‌داخلی، بخصوص محصولات اخیرشان است. البته خرید و تهیه یک آوانته کم‌کارکرد و سالم مشکل بزرگی دارد و آن اینکه آوانته خودرویی کم‌هزینه و با استهلاک پایین محسوب می‌شود که از کیفیت مونتاژ خوبی هم برخوردار است. بنابراین عموماً صاحبانش علاقه‌ای به فروش آن ندارند. این کیفیت مونتاژ را کابین بی‌صدای آن حتی پس از حداقل 9 سال کار اثبات می‌کند. گرچه کیفیت مونتاژ در خرید خودروهای کارکرده نکته بسیار مهمی است، اما نباید این حقیقت را نادیده گرفت که از آخرین تولید آوانته 9 سال می‌گذرد و ممکن است تأمین قطعات آن کار راحتی نباشد. البته مالکان چند ساله این خودرو اذعان دارند که آوانته معمولاً دچار مشکلاتی که نیاز به تعویض قطعه داشته باشد، نمی‌شود و با دقت در انجام سرویس‌های به موقع دوره‌ای می‌توان سال‌ها از آن بی‌نگرانی کار کشید.

    نکته دیگر که لازم است قبل از خرید این خودروی کارکرده نه چندان جوان بدانید امکانات رفاهی کم آن است. البته که این امکانات در برابر تولیدات امروزی خودروسازان‌داخلی رضایت‌بخش است، اما با توجه به سال معرفی اولیه آن یعنی 2001، باید سطح انتظارات خود را نسبت به امکاناتش پایین آورد و به حضور دو کیسه هوا، ترمزهای ABS و EBD، شیشه بالابرهای برقی و تهویه مطبوع دو کاناله آن قناعت کرد.

    کرمان‌موتور در سال 87 شمسی اقدام به عرضه نسخه اتوماتیک آوانته با یک گیربکس 4 سرعته کرد. این گیربکس البته تاثیری بر قدرت و گشتاور خروجی موتور 2 لیتری 4 سیلندر 16 سوپاپ خودرو نداشته و در نهایت آوانته با گیربکس 5 سرعته دستی و 4 سرعته اتوماتیک خود 140 اسب بخار قدرت و 182 نیوتن‌متر گشتاور دارد که برای سن و سال آن بسیار مناسب است. شتاب صفر تا صد خودرو 10 ثانیه، سقف سرعتش 206کیلومتر در ساعت و مصرف سوختش 7 لیتر در هر صد کیلومتر است. با نگاهی حتی سطحی به نتایج عملکرد فنی آوانته می‌توان برتری قطعی آن را نسبت به محصولات داخلی فعلی دریافت.

    بازار خرید و فروش
    همانطور که گفته شد، آوانته آمار خرید و فروش بالایی ندارد. اما این به معنای بازار بی‌رونق آن نیست. در واقع از اعلام فروش یک آوانته سلامت تا فروش قطعی آن زمان زیادی نمی‌گذرد. به این معنی که معمولاً خریداران زیادی به دنبال یک نمونه کم‌کارکرد این خودرو هستند. چرا که بر خلاف روزهای عرضه و تولیدش، از نظر کارشناسان آوانته امروز ارزش در برابر خرید بالایی دارد. اما در نهایت باید گفت، آوانته همچنان محبوب جوانان علاقه‌مند به جذابیت‌های ظاهری و خصوصیات هیجان‌انگیز خودرو، نیست و انتخاب خوبی برای میان‌سالن محسوب می‌شود که داشتن خودرویی بی‌دردسر و باوفا را ترجیح می‌دهند. اکنون پیشنهاد می‌کنیم، اگر تمایل به بررسی نسخه‌هایی از آوانته برای خرید دارد تعلل نکرده و سری به دیوار خودرو بزنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو