فونیکسریمکسبهتام

بررسی جامع نسخه جدید سدان شهری ایران خودرو

رانا پلاس با دست پر و لباس جدید به خیابان ها می آید

عصر خودرو- هفته گذشته ایران‌خودرو خبری مبنی بر آغاز عرضه رانا پلاس از مهرماه را منتشر کرد. رانا پلاس نسخه فیس لیفت و ارتقاء‌یافته دومین خودرو با نشان ایران خودرو است که ۸ سال بعد از معرفی به بازار قرار است رخت و امکانات جدید بر تن کند و با هدفی متفاوت به خیابان ها قدم بگذارد.

رانا پلاس با دست پر و لباس جدید به خیابان ها می آید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، رانا در تعریف ساده، نمایشی ملی از یک سدان جمع وجور شهری با تفکری مشابه مدل محبوب پژو 206 است. حال نسخه پلاس این خودرو بیش از گذشته آماده است تا با امکانات مدرن از خانواده پژو 206 فاصله بگیرد و با هویتی نوین به بازار سدان های کلاس Cقدم بگذارد.

    تازه های نمای ظاهری رانا پلاس
    رانا پلاس در واقع یک فیس لیفت سبک اما هوشمند بر پایه دومین محصول با نشان ایران خودرو است. این تغییرات که با به‌روزسازی برخی امکانات و افزودن تکنولوژی های جدید همراه بوده در نگاه نخست کاملا جلب توجه می کند و نسخه ای پخته و به روز از رانا را به نمایش می گذارد. طراحی چراغ ها در جلو و عقب تغییر پیدا کرده اند و در جلو LEDهای روشنایی روز به چراغ ها افزوده شده است. چراغ های عقب نیز LED شده اند و جلوه متفاوتی از این خودرو بخصوص در زمان روشن بودن به نمایش می گذارد. جلوپنجره با طراحی جدید مکمل تغییر گرافیک چراغ در نمای جلو است و دستگیره ها و زه جانبی همرنگ بدنه شده اند و آینه هایی با طراحی جدید و مجهز به راهنما روی نسخه پلاس رانا قرار گرفته است. قالپاق های با طراحی جدید نیز در نمایش چهره ای تازه در نمای جانبی از رانا پلاس تاثیر به سزایی دارند.

    کابین به روز
    با ورود به اتاق رانا پلاس پیش از هر چیز فرمان با طراحی جدید و کلید های کنترل سیستم صوتی و آپشن جدید کروز کنترل خودنمایی می کند. تریم داخلی با تغییرات محسوس رودری ها و روکش صندلی ها جلوه ای تازه به خود گرفته به گونه ای که از طرح جدید پارچه برای رودری ها استفاده شده و روکش صندلی‌ها مشابه پژو 207 است. یکی دیگر از مهمترین تغییرات در داخل کابین رانا پلاس بهبود و ارتقاء طراحی کلید های بالابر شیشه در کنسول میانی و روی درها است. وقتی نوبت به استارت زدن با نسخه جدید رانا می رسد، با مجموعه نمایشگر های دیجیتال جدید پشت فرمان مواجه خواهید شد که به گفته مدیر پروژه رانا پلاس، قابلیت افزودن لوگوی سیستم های جدید مانند سیستم پایداری (ESC)، سیستم تنظیم باد تایرها (TPMS) و سیستم فرمان برقی (ESP) و... را دارد. اعلام این موضوع نشان دهنده برنامه بلندمدت ایران خودرو برای افزایش امکانات و تکنولوژی‌های این سدان کلاس C است. ایران خودرو در راستای رفاه بیشتر خریداران رانا، بهبود های قابل توجهی در سیستم عایق‌بندی و سیستم صوتی این خودرو اعمال کرده است به گونه ای که عایق صداگیر موتور و موکت صندوق عقب با طراحی جدید در رانا پلاس نصب و سیستم صوتی و بلندگو ها در نسخه جدید تقویت شده اند.

    پیشرانه محبوب و پرقدرت
    رانا پلاس از پیشرانه TU5 با حداکثر توان 105 اسب بخار و حداکثر گشتاور 142 نیوتون متر نیرو می گیرد. انتقال قدرت به محور جلو در این خودرو از طریق گیربکس 5 سرعته دستی انجام می شود اما با توجه به برنامه ایران خودرو برای عرضه گیربکس‌های جدید 6 سرعته دستی، 6 سرعته اتوماتیک و گیربکس نیمه اتوماتیک AMT احتمال نصب این گیربکس‌ها در نسخه های آینده رانا پلاس چندان دور از ذهن نیست. سدان 1134 کیلوگرمی ایران خودرو با اتکا به این مشخصات فنی تنها 6.9 لیتر سوخت در سیکل ترکیبی مصرف می کند و در زمره قوی ترین سدان های کلاس C بازار قرار می گیرد. رانا پلاس از نظر مشخصات فنی در کلاس خودروهایی نظیر پژو 206 صندوقدار و پژو 207 صندوقدار قرار می گیرد اما با مجموعه قابل توجهی از امکانات، قیمت اقتصادی تری از این خودروها دارد و گزینه ایده آلی برای خانواده های ایرانی بخصوص در مصارف شهری به حساب می آید.

    گزینه جمع و جور خانوادگی
    رانا پلاس را می توان سدانی بهینه سازی شده در مقایسه با خانواده 206 و 207 صندوقدار برای خانواده‌های ایرانی دانست. ظرفیت فضای بار این خودرو 400 لیتر است در حالی که سدان‌های دیگر در بازار مانند پژو 206 صندوقدار 325 لیتر فضا را در اختیار خریداران قرار می دهند. رانا پلاس همچنین ابعاد بیشتری در مقایسه با پژو 206 صندوقدار و سدان های دیگر مانند ساینا و تیبا صندوقدار در اختیار سرنشینان قرار می دهد. این سدان 4.3 متری قدرت مانور قابل توجهی در مسیرهای شهری دارد و از این نظر در مقایسه با سدان های فراتر از 4.4 متر گزینه ایده آل تری برای رانندگی شهری به حساب می آید.

     

    ایمن در ساختار پلت فرم و امکانات
    ایران خودرو در نسخه جدید رانا، آپشن ایزوفیکس را اضافه کرده است. این خودرو در جلو از ترمز های دیسکی و سیستم های ترمز ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD بهره می برد و امکانات دیگری نظیر سیستم عیب‌یابی هوشمند مالتی پلکس، سنسور عقب و مه شکن جلو و عقب نیز در فهرست آپشن های آن به چشم می خورد. رانا پلاس به واسطه بهره گیری از پلت فرم مشابه پژو 206 و 207، از لحاظ ساختاری متناسب با استاندارد های روز جهان است و طراحی شاسی آن به گونه ای صورت گرفته که در ضربه های از جلو، انرژی در محل ضربه دفع می شود و به دیگر بخش های اتاق و شاسی تا حد ممکن منتقل نمی شود.

    «سطح بالا»ی رانا پلاس در راه است
    رانا پلاس قرار است در آینده نزدیک و در نسخه سطح بالا یا High Level بیش از این مدرن و مجهز شود. سیدعلی قاضوی؛ مدیر پروژه رانا پلاس از برنامه ایران خودرو برای نصب پیشرانه کاملا جدید EC5 و گیربکس های مدرن اختصاصی ایران خودرو نظیر مدل شش سرعته دستی و AMT در کنار فرمان برقی  روی بالاترین نسخه رانا تا اسفند ماه خبر داده است. رانا پلاس با این مشخصات فنی جدید به طور کامل از خانواده 206 و 207 فاصله می گیرد و خودرویی جدید و گزینه ای خاص در صدر Cکلاس های بازار ایران به حساب خواهد آمد. پیشرانه EC5 قوای محرکه جدیدی در ایران خودرو و متناسب با استاندارد های روز جهان است. این پیشرانه توانایی دستیابی به حداکثر قدرت حدود 110 اسب بخار را دارد و گشتاور آن به 150 نیوتون متر می رسد.

    برنامه تولید 15هزار رانا پلاس در سال
    مدیر پروژه رانا پلاس از برنامه ایران خودرو برای تولید سالانه 15هزار دستگاه از این خودرو خبر داده است. بر اساس اطلاع‌رسانی رسمی ایران خودرو تا کنون بیش از دو هزار دستگاه از این خودرو که پیشتر پیش فروش شده است تا کنون به تولید رسیده و طبق برنامه قرار است از مهرماه برای نخستین بار شاهد حضور نسخه جدید دومین خودرو با نشان ایران خودرو در خیابان‌ها باشیم.
    شرکت ایران خودرو در جدیدترین دعوتنامه ارسالی برای ثبت نام کنندگان این خودرو، قیمت رانا پلاس را 144.8 میلیون تومان اعلام کرده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو