فونیکسریمکسبهتام

اخبار فنی خودرو؛

توصیه های مهم برای افزایش طول عمر موتور

عصر خودرو- برای نگهداری صحیح و طول عمر بیشتر موتور خودرو باید نکاتی را مورد توجه قرار دهیم.

توصیه های مهم برای افزایش طول عمر موتور
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از تسنیم، اگر بهترین،کم استهلاک ترین خودروی دنیا  را هم داشته باشیم باید برای داشتن خودرویی سالم و جلوگیری از هزینه های بالا نکاتی را رعایت و بررسی فنی خودرو خود مد نظر داشته باشیم. بررسی هایی که گاها با هزینه های بسیار پائین می‌توانند داشته و از خسارت های گزاف به  خودرو  جلوگیری کند.

    - هر 20 یا 30 هزار کیلومتر شمع خودرو را تعویض کنید. شمع خودرو در نتیجه زیاد کار کردن و تحمل گرمای زیاد و حرارتی که از جریان الکتریسیته ناشی می‌شود، دچار آسیب می‌شود و نوک شمع که جنس آن فلزی است، خورده می‌شود. از طرفی در نتیجه سوختن موادی مانند بنزین در فضایی که شمع قرار دارد، املاح این سوختگی بر روی شمع یک لایه از فلزی مانند سرب باقی می‌گذارد که به تدریج در تولید جرقه اختلال ایجاد می‌کند. این اختلال باعث خام سوزی و ناقص کار کردن موتور و در نتیجه فشار آمدن به موتور و افزایش مصرف سوخت می‌شود.

    - بدلیل پایین بودن کیفیت بنزین موجود در کشورمان، صافی بنزین خودرو را هر 5000 کیلومتر تعویض کنید. تعویض صافی بنزین از آنجا ضروری است که جایگاه‌های سوخت از فیلترینگ مناسبی برخوردار نیستند. حتی بسیاری از کامیون‌های حمل بنزین نیز از مخزن تمیز و بدون املاح محرومند، زیرا بسیاری از آنها علاوه‌بر بنزین، گازوئیل، نفت سیاه و مانند اینها را نیز جا به جا می‌کنند که رسوبات فراوانی را به جایگاه‌های سوخت منتقل می‌کنند. البته تعویض صافی بنزین به مدل خودرو هم بستگی دارد؛ اما کارشناسان عقیده دارند هرقدر که مدل خودرو بالاتر می‌رود، تعویض زودهنگام صافی بنزین نیز ضروری‌‌تر به نظر می‌رسد، زیرا با بالا رفتن مدل خودرو تعداد دفعاتی که به خودرو بنزین زده می‌شود هم بالاتر می‌رود و طبیعتا رسوبات باک هم بیشتر می‌شود.

    - سعی کنید تسمه تایم خودرو را هر 60000 کیلومتر تعویض کنید. بهترین تسمه تایمی که می‌توانید استفاده کنید نمونه ای است که کارخانه تولیدکننده خودرو برای هر مدل معرفی می‌کند. این نمونه‌ها معمولا از مشخصات فنی تایید شده بهتری برخوردار هستند. برخی خودروها مانند هیوندایی آزرا یا تویوتا کمری که به جای تسمه تایم زنجیر تایم دارند تا 150 هزار کیلومتر نیازی به تعویض زنجیر تایم خود ندارند.

    - روغن، فیلتر روغن و فیلتر هوا در هر 5000 کیلومتر تعویض شودبهتر است. تعویض فیلتر هوا نیز بستگی به شرایط آب و هوایی دارد. برای مثال در شهرهایی که گرد و غبار در آنها بیشتر است، باید فیلتر هوای خودرو زودتر از دیگر شهرها که شرایطی عادی دارند تعویض شود. زمان پیشنهادی کارشناسان برای تعویض فیلتر هوا بین 5 تا 10 هزار کیلومتر کارکرد است. کارشناسان توصیه می‌کنند هرگز خودتان اقدام به تمیز کردن فیلتر هوا نکنید، زیرا ذرات موجود در آن سرطان‌زا است، این کار را به افرادی بسپارید که در این کار خبره هستند و از ماسک‌ها و دستکش‌های ویژه استفاده می‌کنند.

    - از هل دادن خودروهای انژکتوری جهت روشن کردن خودداری کنید.

    - ماهی یک بار کولر خودرو را به مدت چند دقیقه برای جلوگیری از مخلوط شدن گاز کولر با روغن مخصوص آن روشن کنید، این کار از فاسد شدن گاز و روغن هم جلوگیری می‌کند.(حتی در فصل زمستان)

    - هنگام روشن بودن خودرو از باز کردن کابل باتری خودداری کنید، زیرا وقتی خودرو روشن است یک سری مدارهای الکتریکی در حال کار هستند. وقتی که چند قطعه الکتریکی همزمان با هم در حال کار کردن هستند، قطع ناگهانی برق باعث ایجاد نوسان در برق خودرو و در نتیجه آسیب دیدن قطعات الکتریکی می‌شود.

    - با روشن شدن چراغ استاپ، خودرو را متوقف کنید با نمایندگی تماس بگیرید. چراغ استاپ، چراغی برای اعلام خطر است و روشن شدن آن به این معنا است که خودرو بیش از حد داغ شده، ترموستات آن به درستی عمل نمی‌کند، سطح روغن آن پایین آمده و.... هنگام روشن شدن چراغ استاپ در خودرو نمانید و از آن پیاده شوید.

    - با روشن شدن چراغ چک، خودرو را خاموش کنید و بست باتری را چند ثانیه جدا نموده و سپس اتصال دهید. اگر چراغ خاموش نشد، به نمایندگی مراجعه کنید. چراغ چک در مواقعی روشن می‌شود که سنسورهای خودرو دچار مشکل شوند؛ بنابراین اگر هر کدام از سنسورها که در خودرو به کار رفته اند، مانند سنسور انژکتور، ABS و یا هر کدام از مدارهای خودرو، دچار مشکل شوند، گزارش آن به ECU می‌رود و این چراغ روشن می‌شود. در این شرایط با مراجعه به تعمیرگاه و با استفاده از دستگاه دیاگ می‌توانید به مشکل خودرو پی ببرید.

    - در اول صبح بعد از روشن کردن خودرو نیازی به گرم کردن آن در حالت توقف نیست و در کمتر از یک یا دو دقیقه خودرو را حرکت دهید و مسافت یک کیلومتر را با دنده 1 و 2آرام برانید.

    - توجه داشته باشید که هیچ دستگاه عیب یابی قادر به تنظیم میزان سوخت مصرفی نیست. دستگاه عیب یاب فقط می‌تواند میزان مصرف سوخت بالا یا پایین را نشان دهد و رفع عیب به عهده مکانیک است؛ بنابراین اگر مصرف سوخت خودرو شما زیاد است، با تشخیص به موقع، اصلاح آن را به دست تعمیرکاران با تجربه بسپارید.

    - توصیه می‌شود اولین تعویض روغن در 2500 کیلومتر انجام شود. البته این میزان نیز در خودروهای مختلف متفاوت است. برای مثال خودروهای با کیفیت تا کیلومترها بالاتر نیازی به تعویض اولیه روغن ندارند در صورتی که برخی خودروهای بی کیفیت بعد از هزار کیلومتر نیاز به تعویض روغن دارند. و این به دلیل وجود پلیسه در فرایند تولید موتور خودرو است که می تواند باعث مشکلات عدیده گردد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو