فونیکسریمکسبهتام

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ایران در گفت و گو با «عصرخودرو» خبر داد:

هیچ خبر جدیدی از آزادسازی واردات خودرو به کشور نیست

عصر خودرو- بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ که هفته گذشته منتشر شد، دولت حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان درآمد عوارض گمرکی از محل واردات خودرو پیش بینی کرده است در حالی که تنها یک روز بعد از انتشار این لایحه و انتشار اخبار متعدد خوشحالی مردم و رسانه ها از آزادسازی واردات خودرو مشخص شد که بر اساس گفته مژگان خانلو؛ سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه، این حقوق ورودی مربوط به واردات جدید نیست بلکه برای ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک در نظر گرفته شده است.

هیچ خبر جدیدی از آزادسازی واردات خودرو به کشور نیست
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، اظهار نظرهای متعدد برخی نمایندگان مجلس طی ماه‌های اخیر، شایعه آزادسازی واردات خودرو به کشور را قوت بخشیده در حالی که با بررسی این اظهار نظرها در می یابیم که نمایندگان مجلس صرفا بند‌های مربوط به واردات خودرو در طرح ساماندهی بازار و صنعت خودرو که حدود 6 ماه از انتشار آن می‌گذرد را مجددا بیان می کنند و در این صحبت ها طرح جدیدی وجود ندارد. به همین بهانه گفت و گویی با دبیر انجمن واردکنندگان خودرو داشتیم تا ببینیم آیا ابلاغیه یا طرح جدیدی از سوی ارگان های دولتی به این انجمن ارائه شده و خبر جدیدی از واردات خودرو در راه است یا خیر ؟

    مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اظهار نظرهای اخیر مسئولان در زمینه واردات را مانور و نمایشی می داند. دادفر ضمن انتقاد از صحبت های  غیر واقعی اخیر مسئولان گفت : مسئولان ما عادت کرده اند صحبت های غیر واقعی کنند که نتیجه ای نداشته باشد و در نتیجه مردم دیگر اعتمادی به صحبت های آنان نخواهند داشت و به نوعی توجهی به حرف مسئولان نمی کنند. به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو حتی اگر طرح واردات خودرو همین امروز وارد صحن مجلس شود تا مرحله تصویب و بعد از آن آغاز به کار واردکنندگان و دریافت هومولوگیشن خودروهای وارداتی، این پروسه تا پایان سال 1400 به طول خواهد انجامید و احتمال اینکه در سال 1400 شاهد واردات خودرو به کشور باشیم زیاد نیست.
    دادفر ضمن اشاره به کاهش قیمت ها در بازار تنها در پی انتشار خبر آزادسازی واردات گفت: خوشحالیم که انتشار این خبر حداقل موجب کاهش قیمت ها در بازار شده اما در حقیقت هیچ اتفاق جدیدی در زمینه واردات خودرو نیفتاده و همچنان مانند گذشته ممنوع است و طرحی نیز در این زمینه پیش نمی رود.
    بخش زیادی از طرح های وارداتی که نمایندگان مجلس به آن اشاره می کنند، مربوط به امتیاز های واردات خودرو برای خودروسازان است، دادفر ضمن ابراز نگرانی در این زمینه گفت : بازار ما انحصاری است و درست نیست که به اسم حمایت از تولید بیشتر به این انحصار دامن بزنیم و تنها به خودروسازان و قطعه سازان اجازه واردات خودرو دهیم. وی افزود : معتقدم هر کسی را برای کاری ساخته اند و اگر خودروسازان واردات را هم در دست بگیرند، انحصار مطلق بوجود می آید. دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو گفت : مسئولان ما امید به صادرات خودرو به دیگر کشورها دارند تا در ازای آن اجازه واردات خودرو بدهند اما این انتظار زیادی است چرا که برای مثال یک خودروساز خارجی تنها 5 میلیارد دلار بودجه برای بازاریابی و شناخه شدن برندش در مقاصد صادراتی هزینه کرده و آنوقت ما بدون این نگاه می خواهیم صادرات خودرو داشته باشیم.
    دادفر با مرور روند خودروسازی در ترکیه و مقایسه آن با وضعیت صنعت خودرو در کشورمان گفت : صنعت خودرو ترکیه از هر 100 دستگاه تولیدی، 83 دستگاه را در سال 2019 صادر کرده است و 31 میلیارد دلار درآمد از محل صادرات خودرو دارد. این کشور در زمینه تولید خودرو در رتبه 14اُم دنیا قرار دارد و با تیراژ حدود 1.2 میلیون دستگاه برند های رنو، فیات، بنز، ب ام و، تویوتا و هوندا در این کشور سایت تولید دارند  امسال هم نخستین خودرو ملی شان رونمایی شد که 4 میلیارد دلار فقط برای پلتفرم آن هزینه شده است. دبیر انجمن وارد کنندگان ضمن اعلام این اطلاعات افزود : مسئولان ما پیش از نوشتن هر قانون یا برنامه ای بهتر است کشورهایی مانند ترکیه را بیشتر مطالعه کنند و بر اساس تجربیات موفق دیگر کشور ها نسبت به ارائه برنامه ای مانند واردات در ازای صادرات اقدام کنند.
    یکی از مهمترین برنامه های پیشنهادی انجمن واردکنندگان خودرو، تامین ارز مورد نیاز از سرمایه گذارانی بود که در خارج از کشور ارز دارند و علاقمند به سرمایه گذاری در حوزه واردات خودرو هستند. از زمان انتشار این طرح، سرمایه‌گذاران متعددی ابراز تمایل برای مشارکت در واردات خودرو کرده اند. به گفته دادفر، با اعلام این طرح، سرمایه گذاران جذب شده اند و هم اکنون حدود 500 میلیون دلار سرمایه برای واردات خودرو در دسترس است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو