فونیکسریمکسبهتام

مقایسه دیگنیتی پرایم با مهم‌ترین رقبای حال حاضر و آینده آن

نوبرانه بهمن موتور در برابر رقبا

عصر خودرو- شرکت بهمن موتور به‌تازگی محصول جدید خود را با نام دیگنیتی پرایم معرفی کرده است و نخستین مرحله پیش‌فروش آن را در آینده نزدیک برگزار خواهد کرد.

نوبرانه بهمن موتور در برابر رقبا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، این خودرو که نخستین کراس‌اوور کوپه مونتاژ داخل لقب گرفته است؛ ویژگی‌های رقابتی و مناسبی دارد و از همین الان می‌توان به آمار فروش قابل‌قبول آن امید داشت. اما دیگنیتی پرایم در بازار تنها نیست و باید برای کسب مقام بهتر در فروش، با رقبای پرتعدادی سرشاخ شود که برخی از این رقبا، هنوز به‌صورت رسمی وارد بازار کشور ما نشده‌ و در مرحله تست و آماده‌سازی پیش از عرضه هستند. به همین بهانه، در نوشتار پیش‌رو به‌سراغ مقایسه دیگنیتی پرایم با چری تیگو7، دانگ‌فنگ گلوری 580 و جتور X70 رفته‌ایم که البته درحال‌حاضر فقط چری تیگو7 در بازار عرضه می‌شود و دو خودرو دیگر، در آینده نزدیک به ایران خواهند آمد.

    طراحی؛ جمع خوش‌تیپ‌ها
    قطعاً بحث طراحی ظاهری تا حدود بسیار زیادی به سلیقه افراد بستگی دارد و از این‌رو، نمی‌توان گفت که کدام‌یک از خودروهای مورد نظر ما زیباتر از بقیه است اما بایستی اعتراف کنیم که هر چهار خودرو، طراحی ظاهری مدرن و هماهنگی را به نمایش می‌گذارند و از این بابت بایستی به چینی‌ها تبریک گفت که پس از سال‌ها کپی‌کاری، اکنون به یک بلوغ نسبی در طراحی خودرو رسیده‌اند. اما اگر بخواهیم یک مقایسه کلی درخصوص سبک طراحی این کراس‌اوورها داشته باشیم؛ می‌توانیم بگوییم که دیگنیتی پرایم به‌لطف بدنه کوپه‌مانند و خطوط برجسته طراحی خود، جلوه‌ای اسپرت را به نمایش می‌گذارد و خریداران جوان را هدف گرفته است. چری تیگو7 و جتور X70، سبکی میانه را درپیش گرفته‌اند و با تلفیق هوشمندانه المان‌های اسپرت و لوکس، برای طیف وسیعی از مشتریان در رده‌های سنی مختلف، جذاب هستند. در نهایت، دانگ‌فنگ گلوری 580 سعی کرده است تا شمایی از یک کراس‌اوور خانوادگی مدرن را به‌نمایش بگذارد و نظر خریداران میان‌سال را به سمت خود جلب کند.

    مشخصات و توانمندی‌های فنی،  1.5 توربو و دیگر هیچ!
    بخش مشخصات فنی جایی است که رقابت شکل عجیب و تنگاتنگی به‌خود می‌گیرد. چرا که دیگنیتی پرایم و چری تیگو7 از پیشرانه‌های 1.5 لیتری توربو بهره می‌برند و احتمال این نکته نیز خیلی زیاد است که دانگ‌فنگ گلوری 580 با قوای فنی دیگنیتی پرایم، و جتور X70 با قوای فنی چری تیگو7 وارد بازار ایران شوند. پس با دو پیشرانه 1.5 لیتری توربو شبیه به‌هم سروکار داریم که رقابت را خیلی داغ و جذاب می‌کند. پیشرانه دیگنیتی پرایم و دانگ‌فنگ گلوری 580، حداکثر قدرت 148 اسب بخار و حداکثر گشتاور 220 نیوتن‌متر را تولید می‌کند و با اتصال به یک گیربکس اتوماتیک ضریب‌متغیر (CVT)، نیروی خود را به محور جلو این کراس‌اوورهای چینی منتقل می‌کند. مصرف سوخت ترکیبی پیشرانه مذکور نیز در حدود 7.2 لیتر در هر صد کیلومتر است. قلب تپنده چری تیگو7 و جتور X70 نیز نسبت به پیشرانه دو رقیب دیگر، تنها یک اسب بخار و 10 نیوتن‌متر ضعیف‌تر است اما به جای گیربکس CVT به یک نمونه 6 سرعته اتوماتیک دوکلاچه (DCT) متصل می‌شود. مصرف سوخت ترکیبی و شتاب صفرتاصد رسمی این پیشرانه روی چری تیگو7 نیز به‌ترتیب برابر با 7.3 لیتر در هر صد کیلومتر و 10.9 ثانیه است. هرچند هنوز برای قضاوت در مورد توانمندی‌های فنی خودروهای مورد بحث زود است اما با توجه به نوع رفتار گیربکس‌های به‌کاررفته، می‌توان گفت که احتمالاً عملکرد فنی چری تیگو7 و جتور X70 در مقایسه با دو رقیب دیگر، کمی سریع‌تر و اسپرت‌تر خواهد بود.

    امکانات رفاهی و ایمنی، هیچ‌کس کوتاه نمی‌آید!
    چینی‌ها در سال‌های اخیر به‌خوبی رگ خواب خریداران ایرانی را پیدا کرده‌اند و با تجهیز خودروهای خود به انواع آپشن‌های روز دنیا، سهم مناسبی از بازار کشور ما را به نام خود زده‌اند! از بین چهار خودروی مورد بحث، تنها لیست آپشن‌های دیگنیتی پرایم و چری تیگو7 قطعی است که در مقام مقایسه، می‌توانیم نمره تقریباً یکسانی و البته خوبی به این دو خودرو بدهیم. چرا که هر دو خودرو، آپشن‌های کاربردی و مناسبی مثل کی‌لس استارتر، سیستم مالتی‌مدیا با مانیتور لمسی و 6 بلندگو، کروز کنترل، سقف پانوراما، دوربین 360 درجه، ترمز پارک برقی مجهز به اتوهلد، تنظیم برقی صندلی راننده، سنسور نور، سنسور باران، دی‌لایت، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، سیستم کنترل کشش (TCS)، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی (HAC)، سیستم کنترل سرعت در شیب (HDC)، ایربگ‌های راننده، سرنشین جلو و جانبی را به همراه دارند. نقاط برتری دیگنیتی پرایم بر تیگو7 شامل درب صندو‌ق‌بار برقی، دوربین ثبت وقایع رانندگی (Driving Recorder) و چراغ‌های جلو LED با قابلیت تنظیم ارتفاع اتوماتیک است. اما محصول چری نیز چندان دست‌وپا بسته نیست و تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، گرمکن صندلی‌های جلو و ایربگ‌های پرده‌ای را بیش‌تر از رقیب تازه‌نفس خود ارائه می‌دهد. هنوز لیست قطعی آپشن‌های دانگ‌فنگ گلوری 580 و جتور X70 برای بازار ایران مشخص نشده است و حدس‌زدن این آپشن‌ها نیز کار بسیار سختی است. اما با توجه به سابقه عرضه خودروهای چینی در ایران، به احتمال قوی گلوری 580 و جتور X70 نیز با آپشن‌هایی تقریباً هم‌سطح با دو رقیب دیگر، راهی بازار کشور ما خواهند شد. در این صورت، با توجه به تفاوت اندک در سطح امکانات این چهار کراس‌اوور، سلیقه خریدار تعیین خواهد کرد که کدام‌یک در این بخش، قوی‌تر ظاهر شده است.

    سخن پایانی، تصمیم‌گیری بر پایه احتمالات
    در بخش پایانی و با مرور ویژگی‌های هریک از این چهار کراس‌اوور چینی، بایستی بگوییم که دیگنیتی پرایم با توجه به طراحی به‌روزتر و متفاوت خود، بهترین گزینه برای خریداران جوان است. نسخه‌های 7 نفره دانگ‌فنگ گلوری 580 و جتور X70 نیز در بازار چین در دسترس هستند (گلوری 580 به‌صورت استاندارد و جتور X70 به‌صورت آپشنال) و اگر این نسخه‌ها در بازار کشور ما عرضه شوند؛ می‌توانند مورد توجه افراد علاقمند به مسافرت‌های خانوادگی قرار گیرند. در بخش عملکرد فنی نیز تفاوت فاحشی بین خودروهای موردنظر وجود ندارد اما چری تیگو7 و جتور X70 با توجه به بهره‌گیری از گیربکس دوکلاچه، لذت رانندگی بهتری را نسبت به رقبای مجهز به گیربکس CVT ارائه می‌دهند. در زمینه گستردگی خدمات پس از فروش و بازار فروش کارکرده نیز چری تیگو7 با توجه به حضور چند ساله در بازار ایران، دستِ برتر را دارد.البته با درنظرگرفتن سابقه خوب شرکت بهمن موتور می‌توان گفت که دیگنیتی پرایم نیز در زمینه خدمات پس از فروش، مشکل خاصی نخواهد داشت. تا لحظه نگارش این مطلب، شرکت عرضه‌کننده دانگ‌فنگ گلوری 580 و جتور X70 هنوز به صورت قطعی مشخص نشده ‌است و بنابراین نمی‌توان هیچ قضاوتی پیرامون وضعیت خدمات پس از فروش این دو خودرو داشت. به‌عنوان کلام آخر، بایستی بگوییم که هر چهار خودرو مورد بحث، روی کاغذ ویژگی‌های نسبتاً مطلوبی دارند و می‌توانند نظر خریداران پرشماری را به خود جلب کنند اما نبایستی از نقش پرررنگ قیمت‌گذاری منطقی و رقابتی و همچنین خدمات پس از فروش گسترده در موفقیت یک خودرو، چشم‌پوشی کنیم. امیدواریم دیگنیتی پرایم، دانگ‌فنگ گلوری 580 و جتور X70 نیز در این زمینه، قوی ظاهر شوند و ضمن داغ‌تر کردن رقابت در این بخش، باعث شوند تا خریدار ایرانی، با قیمتی منطقی به آن‌چه که لیاقت آن را دارد، دست پیدا کند.

    نویسنده: امیر خادمی پور

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط