فونیکسریمکسبهتام

پافشاری ژاپن و چین روی سوخت بی دود بدون مشتری

عصر خودرو- تویوتا پیش از همه خودروسازان برای گسترش خودروهای هیبریدی پیشگام شد و در خصوص فناوری سوخت هیدروژنی در خودروها هم همچنان پافشاری می کند.

پافشاری ژاپن و چین روی سوخت بی دود بدون مشتری
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از سایپانیوز، شرکت خودروسازی ژاپنی تویوتا، دستی به روی خودروی میرای Mirai هیدروژنی کشیده و با این تغییرات جدید، میزان پیمایش به ازای هر بار سوخت گیری، 30 درصد بهبود پیدا کرده است، این کار تویوتا نوعی پافشاری روی پیشبرد فناوری های آلایندگی صفر هیدروژنی است که هنوز نه زیرساخت آن در دنیا فراهم است و نه قیمت تمام شده آن منطقی و مقرون به صرفه شده است و درست زمانی پافشاری می کند که همه خودروسازان،‌ از جمله خودش در حال گذار از خودروهای بنزینی به خودروهای برقی هستند.

    با این که حکومت ژاپن هم حامی سوخت هیدروژنی و پیل های سوختی است،‌ هنوز بازار خودروهای هیدروژنی بازار خاص به حساب می آید و دلیل آن نبود جایگاه سوخت گیری هیدروژن به قدر کافی است. دو مانع بزرگ دیگر هم ریسک انفجار و کاهش شدید قیمت دست دوم این خودروها است.

    اما اگر قرار باشد وعده های نخست وزیر جدید ژاپن، یوشیهیده سوگا Yoshihide Suga محقق شود و تا سال 2050 میزان آلاینده های کربنی به صفر برسد، یکی از راه های آن گسترش انرژی های پاک و سوخت هایی است که آلایندگی کربنی ندارند.

    خبر تولید میرای جدید تویوتا هم بعد از اعلام اهداف نخست وزیر ژاپن منتشر شده است که همراستا با هدفگذاری اتحادیه اروپا و کشور چین است. شی جینپینگ، رئیس جمهور چین هم می خواهد کشورش تا سال 2060 از لحاظ آلاینده های کربنی خنثی باشد.

    یوشیکازو تاناکا Yoshikazu Tanaka، سرمهندس میرای در تویوتا می گوید: «استفاده از هیدروژنی عامل مهمی در به دست آوردن اهداف آلاینده های کربنی است.» این مهندس تویوتا می گوید میرای جدید «نقطه عطفی» است که از این به بعد استفاده از سوخت هیدروژن پا را فراتر از خودرو می گذارد.

    حامیان استفاده از هیدروژن به عنوان سوخت آن را پاک تر (کم آلاینده تر) از سایر فناوری های می دانند چون از سوختن هیدروژن فقط آب و گرما تولید می شود و منابع تأمین هیدروژن به عنوان سوخت متان، ذغال سنگ، آب و حتی زباله است. برای کشوری مثل ژاپن که منابع نفت و گاز و نظیر آن ندارد، راهی برای ایجاد امنیت در بخش انرژی به حساب می آید.

    اما باید به واقعیت های مهم دیگر هم نگاه کرد. تا پایان سپتامبر 2020، تویوتا فقط 11,100 دستگاه از نسل اول میرای را به فروش رسانده است. این آمار اصلاً برای 6 سال رقم امیدوارکننده ای نیست. اکثر خودروسازان دنیا هم از رفتن به سمت خودروهای هیدروژنی پرهیز کرده اند و سرمایه گذاری ها خود را به سمت خودروهای برقی هدایت نموده اند. فقط هوندا و هیوندایی کره جنوبی برنامه های خود برای توسعه خودروهای هیدروژنی و پیل سوختی را حفظ کرده و بر آن پافشاری می کنند.

    حتی قیمت خودروهای هیدروژنی هم قدرت رقابت با خودروهای برقی را ندارد چه رسد به خودروهای بنزینی. برای مثال برای خرید میرای جدید بای 5 میلیون ین (48 هزار دلار) در نظر بگیرید. با این که دولت ژاپن 10 دلار هم یارانه به خودروهای هیدروژنی اختصاص داده است والا که قیمت آن 58 هزار دلار می شد.

    تویوتا می گوید به جای آن که قیمت این خودروها را پایین بیاورد، روی افزایش پیمایش به ازای هر بار سوخت گیری سرمایه گذاری کرده است. در میرای جدید، به هر بار سوخت گیری امکان پیمایش 800 کیلومتر فراهم شده است. در میرای جدید علاوه بر فناوری های نو مثل پارک خودکار، تغییراتی در طراحی صورت گرفته و سامانه قدرت هیدروژنی از کف خودرو به جلوی خودرو انتقال یافته است.

    تویوتا هنگام اطلاع رسانی در مورد میرای جدید این خبر را هم اعلام کرد که قرار است تولید خودروهای هیدروژنی اعم از سواری،‌ وانت و اتوبوس از 3000 دستگاه در سال به 30 هزار دستگاه برنامه ریزی شده است. این رقم حتی برای خودروهای برقی هم بلندپروازانه است. چون بر اساس آمار «آژانس بین المللی انرژی»، در کل دنیا در سال 2019 فقط 2.1 میلیون دستگاه خودروی برقی فروخته شده است. البته واقعیت این است که 2019 نسبت به 2018، بیش از 40 درصد شاهد رشد فروش خودروهای برقی بوده است.   

    تویوتا با استفاده از تأخیری که در بازی های المپیک 2020 پیش آمد، 100 دستگاه اتوبوس شاتل مسابقات و بازدیدکنندگان را به فناوری هیدروژنی مجهز می کند. سازمان دهندگان بازی های المپیک هم در یک ابتکار جدید مشعل المپیک را با سوخت هیدروژن روشن نگه خواهند داشت.

    شاید بهترین شانس فروش خودروهای میرای جدید تویوتا، در کشور همسایه ژاپن، یعنی کشور چین باشد. تویوتا با شرکت گاک GAC [گروه اتومبیل گوانگژو] و گروه اف ای دبلیو FAW‌ همکاری تجاری دارد. در حال حاضر در بزرگترین بازار خودرو جهان –کشور چین- 7000 خودروی هیدروژنی در حال تردد هستند در حالی که تعداد خودروهای برقی در این کشور از رقم 4 میلیون دستگاه گذشته است.

    برنامه کشور چین این است که تا سال 2030، حداقل 1 میلیون خودروی هیدروژنی در حال تردد باشند در حالی که در مقایسه، کشور ژاپن برای 800 هزار دستگاه برنامه ریزی کرده است و در ماه سپتامبر امسال از اقدام های حمایت کننده از این فناوری را اعلام کرده است. حکومت این کشور هم یارانه هایی را برای ایجاد جایگاه های سوخت هیدروژنی در نظر گرفته است تا قیمت هیدروژن در جایگاه ها را کاهش دهد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط