فونیکسریمکسبهتام

رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت استان خبر داد:

شیشه‌ خودرویی بزودی برای اولین بار در آذربایجان شرقی تولید می‌شود

عصر خودرو- رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با بیان این‌که یکی از اهداف سال جهش تولید که بحث صادرات بود در استان ما محقق شده است، گفت: میزان صادرات در استان برای سال جاری ۳.۲ میلیارد دلار پیش بینی شده بود که این رقم طی ۱۰ ماهه محقق شد.

شیشه‌ خودرویی بزودی برای اولین بار در آذربایجان شرقی تولید می‌شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، حبیب امین زاده با اشاره به این‌که عمده مقصدهای صادراتی از آذربایجان شرقی، کشورهای عراق، سوریه، ترکیه، آذربایجان، گرجستان، افغانستان، پاکستان، بلغارستان، چین و ایتالیا است، خاطرنشان کرد: 26 درصد از صادرات استان را پتروشیمی، قیر و میعانات گازی، 10 درصد را شیرینی و شکلات، 17 درصد را صنایع تبدیلی و محصولات کشاورزی، پنج درصد را مس و کانی های فلزی، 12 درصد را ماشین آلات و 17 درصد را فولاد به خود اختصاص داده است.

    وی با اشاره به افزایش 25 درصدی صادرات استان نسبت به سال گذشته، اظهار کرد: با وجود شیوع کرونا و تحریم‌ها توانسته‌ایم به میزان 3.2 میلیارد دلار از استان صادرات انجام دهیم و تا اواخر امسال این میزان نیز افزایش خواهد یافت.

    وی با اشاره به ضرورت تکمیل زنجیره ارزش و تامین مزیت‌های صنعتی و معدنی استان، متذکر شد: استان آذربایجان شرقی قطب سوم تولید فولاد در کشور بوده و در تولید مقاطع طولی فولادی رتبه یک کشوری را کسب کرده است که اغلب محصولات تولید شده صادرات محور هستند.

    وی افزود: پروانه بهره برداری فولاد میانه برای تولید آهن اسفنجی که مواد اولیه محصولات ثانویه فولاد است، صادر شده است و در تکمیل فاز توسعه آن ظرفیت این کارخانه از 800 هزار تن به 1.5 میلیون تن خواهد رسید.

    امین زاده با بیان این‌که هم اکنون 9 پروژه کلان تولید فولاد در سطح استان در حال اجراست، گفت: تاکنون 35 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری برای تکمیل پروژه های مرتبط با فولاد در استان انجام گرفته است. ظرفیت صنایع تبدیلی فولاد دو میلیون تن بوده و با اجرای طرح‌های توسعه‌ای به شش میلیون تن افزایش خواهد یافت.

    وی با بیان این‌که 90 درصد واحدهای تولیدی استان توسط بخش خصوصی مدیریت می‌شود، افزود: در این استان 59 شهرک صنعتی و پنج شهرک تخصصی غیردولتی در حال فعالیت هستند.

    رئیس سازمان صمت آذربایجان شرقی با اشاره به این‌که طی سه سال گذشته هیچ واحد تولیدی در استان تعطیل نشده است، گفت: در سال جاری 110 واحد تولیدی تعطیل را به چرخه تولید بازگردانده‌ایم که این امر منجر به تثبیت شغلی دو هزار نفر شده است.

    وی گفت: هم اکنون یک هزار و 900 طرح ایجادی و توسعه‌ای در سطح استان در حال اجراست که راه اندازی 800 طرح بالای 75 درصد پیشرفت فیزیکی را در اولویت کاری خود قرار دادیم.

    امین زاده با بیان این‌که تا اوایل سال آینده برای اولین بار در کشور شیشه خودرویی در این استان تولید خواهد شد، تصریح کرد: در زمینه تولید خودروهای سنگین، تولید مقاطع طولی فولادی، لوازم خانگی و شیرینی شکلات در رتبه اول کشوری قرار گرفته است.

    وی در ادامه با اشاره به فعالیت های معدنی در استان، خاطرنشان کرد: 735 معدن شناخته شده در سطح استان وجود دارد که 400 معدن فعال بوده و برای 12 هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده است؛ در این راستا رتبه دوم کشوری را داریم.

    وی با بیان این‌که از 57 ماده معدنی شناخته شده 37 نوع آن در استان ما وجود دارد، ادامه داد: 13 معدن مس، هشت معدن طلا، هفت معدن آهن و سه معدن نفلین در سطح استان وجود دارد.

    امین زاده همچنین با اشاره به این‌که مشکل کمبود روغن در سطح استان مرتفع شده است، گفت: به هیچ عنوان توزیع اقلام اساسی اعم از مرغ، تخم مرغ، روغن و یا ... با کارت ملی مورد قبول نبوده و مردم گران فروشی در این زمینه را به 124 و 135 اطلاع دهند.

    وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: سال جهش تولید عملا در سازمان صمت استان از اول اسفند ماه کلید خورد، به طوری‌که از زمان شیوع کرونا تمامی نیازهای اولیه استان پیش بینی شده و ضمن شارژ انبارهای سطح استان، خطوط تولید ماسک و مواد ضدعفونی کننده نیز افزایش دادیم.

    وی ادامه داد: قبل از کرونا یک واحد تولید ماسک با ظرفیت حدود پنج هزار در روز و سه واحد تولید مواد ضدعفونی کننده در سطح استان وجود داشت که جهت مبارزه با کرونا ویروس برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را شروع کردیم.

    امین زاده تصریح کرد: اولین برنامه کوتاه مدت این بود که خطوط تولید کارخانه‌هایی مثل کیف و چرم را به دستگاه های تولید ماسک و خطوط تولید مواد آرایشی بهداشتی را به تولید مواد ضدعفونی تغییر دادیم؛ چراکه آذربایجان شرقی دومین قطب مواد آرایشی کشور بوده و انتظار همچین کاری از استان ما می‌رفت.

    وی افزود: نتیجه این اقدامات در میان مدت منجر شد که با مهندسی معکوس اواخر فروردین ماه سال‌جاری دستگاه‌های تولید ماسک را تولید کنیم.

    به گفته وی، پتانسیل فنی استان نمود خود را به نحو احسن نشان داد و ارتباط صنعت و دانشگاه کمک کرد تا حدود 420 خط تولید دستگاه تولید ماسک در استان راه اندازی شد.

    رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با بیان این‌که یکی از اهداف اصلی سال جهش تولید که داخلی سازی و بومی سازی بود که در این راستا فقط در جریان کرونا 100 میلیون دلار قطعات را داخلی سازی کردیم، گفت: قبل از شیوع کرونا تنها یک واحد تولیدی الکل وجود داشت؛ در شرایطی که مرزها بسته بودند، اقدام به واردات الکل کردیم و اکنون نه تنها نیاز استان به صورت کامل برطرف شده بلکه مازاد آن را به سایر استان‌ها نیز ارسال می‌کنیم.

    وی افزود: با همکاری‌ شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها توانستیم با استفاده از ذرات نانو مواد ضدعفونی کننده با حلال‌های آبی تولید کنیم و در این زمینه اخیرا مجوز صادرات نیز تقاضا کردیم.

    وی با بیان این‌که امکان صادرات ماسک از استان ما فراهم شده است، گفت: در واحدهای تولیدی با انباشت ماسک مواجه هستیم و تقاضا کردیم ضمن ذخیره استراتژیک مجوز صادرات ماسک دهند که خوشبختانه تا حدودی در این زمینه موفق شدیم.

    امین زاده با بیان اینکه کشور در زمینه تولید مواد ضدعفونی کننده و ماسک مدیون استان آذربایجان شرقی است، گفت: تنها در یک شیفت کاری امکان تولید ماسک در واحدهای تولیدی استان وجود دارد و امروز ماسک ارزان‌تر از نرخ دولتی در اختیار عموم قرار دارد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو