فونیکسریمکسبهتام

اما و اگرهای جریمه‌های رانندگی؛ از پیامک‌های اشتباهی تا تخلفات کرونایی!

عصر خودرو- پیامک‌های اشتباهی، جرایم کرونایی، نمره منفی و محرومیت از رانندگی و دوبرابر شدن مبلغ جریمه‌های پیامکی و تسلیمی از جمله مواردی است که رئیس مرکز اجرائیات پلیس راهور پایتخت آنها را تشریح کرد.

اما و اگرهای جریمه‌های رانندگی؛ از پیامک‌های اشتباهی تا تخلفات کرونایی!
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از فارس، موضوع ‌جریمه‌ها و پیامک‌های اشتباهی حرف تازه و جدیدی نیست. در جمع فامیل، دوستان و آشنایان یا حتی برای خودمان مواردی از این دست وجود داشته که وسیله نقلیه در پارکینگ بوده و برایش جریمه آمده باشد یا در شهر دیگری که حتی نامش را نشنیده اید تخلف رانندگی برای پلاک خودرو ثبت شده باشد به خصوص در این روزها که به واسطه کرونا، محدودیت‌های تردد‌ بیشتر شده و به چشم در ترددهای شبانه و‌ یا محدوده های طرح ترافیک شاهد تردد برخی خودروهایی هستیم که شماره و ارقام پلاکشان را دستکاری و یا مخدوش کرده‌اند که‌ نتیجه آن ارسال پیامک جریمه برای فرد دیگری می شود؛ اگرچه شاید بروز برخی اشتباهات و نواقص احتمالی دوربینی و سیستمی هم دور از ذهن نباشد.

    جریان پیامک‌های اشتباهی، چگونگی روند پیگیری و اعتراض به آنها، دوبرابری شدن مبلغ جریمه و سایر سوالات در ‌خصوص جرایم رانندگی ما را بر آن داشت تا با سرهنگ « علی نصیرملا» رئیس مرکز اجرائیات پلیس راهور پایتخت به گفت‌وگو بنشینیم.

    * جریمه چیست؟

    بر اساس موضوع ماده 2 قانون رسیدگی به تخلفات به ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا اجازه داده شده است که در مواجهه با متخلفان از قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی پس از تشخیص تخلف و انطباق آن با میزان جرائم، اعمال قانون را انجام دهند؛ در واقع جریمه بهایی است که متخلف به خاطر نقض حقوق شهروندی و ایجاد بی‌نظمی ترافیکی در جامعه می پردازد.

    * آیا جرایم دسته بندی شده اند؟

    بله؛ انواع جرایم عبارتند از: 1- تسلیمی 2- خودداری 3- الصاقی 4- دوبرگی 5- نظارتی 6- دوربین.

    جریمه تسلیمی: در این نوع ابلاغ مشخصات راننده اعم از شماره گواهینامه و کد ملی و نام و نام خانوادگی در برگه جریمه توسط مامور درج شده و برگه جریمه در محل تحویل راننده متخلف می‌شود یا در لحظه به مالک وسیله نقلیه پیامک تخلف انجام شده ارسال می‌شود.

     

    جریمه ‌خودداری: در صورتی که راننده متخلف از دریافت قبض جریمه خودداری کند قبض جریمه به عنوان ابلاغ قانونی تلقی شده و سوابق آن نزد اداره راهنمایی و رانندگی مربوطه نگهداری می شود.

    جریمه دوبرگی: در صورتی که مأمور راهنمایی و رانندگی تخلف خودرویی را در معبری مشاهده کند و امکان متوقف کردن وسیله نقلیه میسر نباشد جریمه صادر شده برای تخلفات خودروی مدنظر به صورت دوبرگی خواهد بود.

    جریمه نظارتی: در صورتی که مامور پلیس راهنمایی و رانندگی، تخلف وسیله نقلیه را توسط سامانه و دوربین‌های هوشمند ترافیکی مشاهده کند اعمال قانون تخلف رویت شده به صورت ابلاغ نظارتی ثبت می شود.

    جریمه دوربینی: چنانچه تخلف توسط تجهیزات الکترونیکی و به صورت مکانیزه ثبت شود، توسط پیامک مراتب جریمه به مالک ابلاغ خواهد شد.

    * مبلغ کدام دسته از جرایم رانندگی دو برابر می شود؛ آن هم در چه بازه زمانی؟

    جرایم صادرشده به صورت تسلیمی،الصاقی و خودداری اگر پرداخت نشوند ظرف مدت 2 ماه یا 60 روز دوبرابر می شوند.

    چرا برای بعضی ها پیامک جریمه نمی آید؟

    *یک پرسش پر تکرار؛ تعداد زیادی از رانندگان عنوان می‌کنند که از میزان تخلف و جرایم ثبت شده برای خودروی خود بی‌ اطلاع بوده و هنگامی که برای دریافت خدمات به مراکز پلیس راهور مراجعه می کنند با لیستی از جریمه ها مواجه می شوند؛ اشکال کار کجاست؟

    در صورتی که شماره تلفن همراه مالک وسیله نقلیه که در سامانه شماره گذاری پلیس راهور ناجا ثبت شده، فعال باشد تمام قبوض جرایم صادر شده به تلفن همراه مالک وسیله نقلیه پیامک می‌شود در این صورت حتی اگر افراد نسبت به جریمه اعلام شده معترض باشند می توانند مراتب اعتراض خود را به یکی از واحدهای رسیدگی ارجاع دهند.

    * جریان پیامک‌های نرسیده و پیامک‌های اشتباهی چیست، خیلی‌ها به این موضوع معترض هستند که در زمان و مکانی که جریمه برایشان ثبت شده حضور نداشته اند؛ تکلیف چیست و به چه کسی و به چه جایی باید مراجعه کرد؟

    در صورت عدم دریافت پیامک‌های جریمه رانندگی، شهروندان باید نسبت به اصلاح شماره همراه در سامانه شماره گذاری اقدام کنند.

     

    در صورت دریافت پیامک اشتباهی جریمه و ثبت جرایم در صورت وضعیت خودرو باید به منظور اعلام مراتب اعتراض خود به واحدهای رسیدگی پلیس راهور مراجعه کنند؛ در این مراکز کارشناسان پلیس راهور حضور داشته و امکان مشاهده عکس دوربینهای ثبت تخلف و سایر مستنداتی که توسط مراجعین ارائه میشود امکان پذیر بوده و بدین نحو شکایات و اعتراضات شهروندان را بررسی و پیگیری می‌کنند.

    به کدام دسته از پیامک ها باید توجه کرد؟

    * برخی می‌گویند به پیامک‌های دریافتی جریمه تا چند روز توجه نکنید. اگر دوباره پیامک آمد جریمه نهایی شده و باید مبلغ مقرر را پرداخت کرد؛ آیا این موضوع صحت دارد؛ کدام دسته از پیامک‌های جریمه نهایی است و برای کدامیک باید دوباره منتظر ماند؟

      قبل از پاسخ به سوال شما لازم است که به این نکته اشاره کنم که ملاک پرداخت جرائم، ثبت تخلف در صورت وضعیت خلافی است. بدین معنا که اگر پیامکی از سمت پلیس راهور برای افراد ارسال شود جدای از اینکه در متن پیامک عبارت "در حال بررسی" ذکر شود یا در متن پیامک عبارت" ثبت تخلف همراه با شناسه قبض و پرداخت" وجود داشته باشد، شهروندان محترم جهت پرداخت خلافی صرفا با اخذ پرینت خلافی و اطمینان از اینکه تخلف مربوط به خودروی آنان است نسبت به پرداخت خلافی اقدام نمایند.

    با این وجود پیامکهایی که دارای شناسه قبض و پرداخت هستند قابل پیگیری هستند.

    اعتراض به جریمه ها از مدارک لازم تا مراکز رسیدگی کننده

    * ریتم اعتراض به جرایم صادرشده رانندگی چگونه است؟ به کدام مراکز باید مراجعه کرد؟ چه مدارکی لازم است؟

    اعتراض به جریمه‌های صادرشده رانندگی به دو صورت امکان پذیر است؛ اول مراجعه به دفاتر پلیس + 10 و ثبت سیستمی اعتراض که در بازه زمانی مشخص شده، جواب اعتراض و نتیجه بررسی انجام شده به مالک خودرو اعلام می شود و پس از آن در صورت وجود اعتراض، مراجعه به واحدهای رسیدگی کننده به تخلفات در شهر محل سکونت.

    * واحدهای رسیدگی کننده به تخلفات رانندگی در پایتخت کدامند؟

    واحد‌های رسیدگی به تخلفات در شهر تهران عبارتند از مناطق 21و22 راهور در غرب،منطقه 28 راهور در شمال تهران، مناطق 8 و 14 راهور در شرق و در جنوب هم مناطق 16 و 20 راهور به درخواست مراجعه کنندگان رسیدگی می کنند؛ همچنین اداره اجراییات و منطقه 10 مربوط نیز درخواست جانبازان و معلولان عزیز را بررسی می‌کند.

    * مدارک مورد نیاز برای اعتراض به جرایم رانندگی کدام است؟

    صورت وضعیت خلافی خودرو، کارت یا سند وسیله نقلیه، کارت ملی یا شناسنامه مالک؛ البته باید مالک خودرو حضور داشته باشد.

    * می‌گویند اعتراض به جرائم دوربینی تعلق نمی‌گیرد؛ این موضوع درست است؟

    باید گفت اعتراض به جرایم صادرشده حق قانونی افراد است و تمام جریمه‌های صادرشده قابل اعتراض و رسیدگی هستند؛ لذا در صورتی که اثبات شود جریمه ثبت شده، اشتباه است بلافاصله حذف خواهد شد.

    از بخشودگی جرایم خبری هست؟

    *در سال‌های گذشته طرح بخشودگی جرایم رانندگی اجرا می‌شد؛ اگرچه این طرح متوقف شده است اما همواره افراد این پرسش را مطرح می کنند که آیا به جریمه‌ها «گذشت» هم تعلق می‌گیرد؟

    مبالغ درج شده در صورت وضعیت خلافی خودرو جزو دیون دولتی بوده و استفاده از واژه «گذشت» در این خصوص صحیح نیست.

    موضوع فوق در واقع در قالب رسیدگی به اعتراضات مردم بررسی می شود؛ بدین معنی که افرادی احساس می کنند جریمه صادره به اشتباه برای آنان ثبت شده است می‌توانند به دفاتر پلیس +10 و واحدهای رسیدگی به اعتراضات پلیس راهور مراجعه کرده و با تسلیم دلایل خود تقاضای رسیدگی کنند.

    با نمره منفی از پرداخت جریمه تا ضبط گواهینامه!

    * به برخی از جرایم علاوه بر اعمال قانون و جریمه نقدی، نمره منفی هم تعلق می‌گیرد؛ اصلا نمره منفی چیست؟

    نمره ای که به علت ارتکاب تخلفات حادثه ساز در سوابق گواهینامه راننده ثبت می‌شود نمره منفی نام دارد.

    تخلفات حادثه‌ساز که در کد 2001 الی 2020 آمده است اعم از تجاوز از سرعت بیش از 30 کیلومتر بر حد مجاز، سبقت غیر مجاز، عبور از چراغ قرمز ، مارپیچ، تک چرخ، استفاده از تلفن همراه با سرعت بیش از 60 کیلومتر در ساعت، رانندگی در حالت مستی، عدم رعایت مقررات حمل بار ، تجاوز به چپ از محور راه و ... .

    * نمره منفی در نهایت ضبط و حتی ابطال گواهینامه را هم در پی دارد؛ بفرمایید در چه صورت گواهینامه ضبط می شود؟

    برابر ماده 7 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، گواهینامه راننده‌ای که برای بار اول بیش از 30 نمره منفی بگیرد سه ماه ضبط شده و 60 هزار تومان جریمه می‌شود؛ در مدت ضبط گواهینامه، راننده حق رانندگی ندارد و در صورت بروز تصادف به عنوان فرد فاقد گواهینامه تلقی شده و مقصر شناخته می شود.

    اگر همین راننده برای بار دوم تخلف کند و این دفعه 25 نمره منفی بگیرد به مدت 6 ماه گواهینامه‌اش ضبط می شود؛ در ضمن 90 هزار تومان هم جریمه می‌شود.

    ادامه تخلف راننده برای بار سوم و گرفتن 20 نمره منفی مساوی است با یک‌سال ضبط گواهینامه، 150 هزار تومان جریمه و یک درجه تنزیل گواهینامه؛ مثلا اگر راننده متخلف گواهینامه پایه یک داشته باشه با یک درجه تنزیل بعد از یکسال گواهینامه پایه 2 می گیرد و به همین ترتیب گواهینامه رانندگی پایه 2 تبدیل به پایه 3 و بعد ابطال گواهینامه را در پی دارد.

    دوباره تاکید می کنم که با ضبط گواهینامه فرد از رانندگی محروم شده و چنانچه رانندگی کند به عنوان فرد بدون گواهینامه شناخته شده و به دادسرا معرفی می شود.

    * آیا موارد دیگری هم وجود دارد که رأسا به ضبط گواهینامه منجر شود؟

    مورد دیگر ضبط گواهینامه برابر بند ب ماده 10 قانون رسیدگی به تخلفات، رانندگی در حالت مستی است که شش ماه گواهینامه فرد ضبط می شود.

    جرایم کرونایی کدامند؟

    * در یک سال اخیر علاوه بر جرایم روتین رانندگی که در جدول تخلفات راهور ثبت شده با توجه به شرایط کرونایی کشور با جرایم دیگری مواجه هستیم که با توجه به شرایط کشور تعیین، ابلاغ و اجرا شده‌اند؛ جرایم به اصطلاح کرونایی کدامند؟

    عدم استفاده راننده تاکسی و اتوبوس از ماسک، عدم استفاده سرنشینان تاکسی و اتوبوس از ماسک، تردد غیرمجاز به شهرهای قرمز و نارنجی‌ و همچنین تردد غیرمجاز از ساعت 21 الی 3 در تمام شهرها از جمله محدودیت‌های تعیین شده در این مدت است.

    2 برابر شدن مبلغ جرایم کرونایی

    *یک سوال ریز؛ آیا جرائم کرونایی هم دوبرابر می‌شوند؟

    اگر جرایم با ابلاغ تسلیمی همراه باشند، بله، جریمه دوبرابر می شود؛ یعنی اگر قبض جریمه به راننده داده شود یا پیامک جریمه ای که به شماره تلفن همراه مالک خودرو ارسال شده در صورت وضعیت خلافی ثبت شود باید گفت نپرداختن جریمه در مدت قانونی 2 ماهه، دوبرابر شدن مبلغ جریمه را به دنبال دارد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو