فونیکسریمکسبهتام

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر خبر داد:

انتقاد تولیدکنندگان نسبت به ممنوعیت صادارت تایر

مازاد تولید داریم

عصر خودرو- سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر ضمن اشاره به شکستن رکورد تولید انواع تایرها در سال جاری از اعمال سیاست‌های غیرمنطبق با شرایط فعلی، ممنوعیت صادرات مازاد تولید و نادیده گرفتن سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه واحدهای تولیدکننده برای ادامه جهش تولید برای سال آینده، انتقاد کرد و معتقد است که عملا سیاست‌گذاری‌ها منجر به کشیده شدن ترمز فعالیت‌های شبانه‌روزی صنعت تایر برای جهشی بزرگ است.

انتقاد تولیدکنندگان نسبت به ممنوعیت صادارت تایر
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، مصطفی تنها ضمن اشاره به جهش تولید در صنعت تایر در سال جاری، اظهار کرد: این جهش مطلوب به‌ نحوی بوده است که طی 10 ماهه ابتدایی سال جاری، به اندازه تمام سال 1398، تایر تولید شده است که همه انواع تایرها را شامل می‌شود؛ در انواع تایرها و به‌ویژه تایرهای سواری، افزایش ظرفیت عملی تولید داشته‌ایم. بنابراین با میزان تولید تا پایان سال، طبق برآوردها و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای تولید، حتی بیش از نیاز بازار تولید خواهیم داشت؛ این در حالی است که سال‌ها گذشته، تا حدودی کمبود تولید نسبت به میزان مصرف و نیاز بازار داشته‌ایم.

    سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر از برنامه‌ریزی برای افزایش ظرفیت تولید تایر برای سال آینده خبر داد و گفت: همچنان برنامه‌ریزی‌ها بر این اساس است که سال آینده نیز بتوانیم افزایش تولید تایر، به‌ویژه در تایرهای باری رادیال که اکنون علیرغم افزایش ظرفیت شدیدی که ایجاد شده، بازهم نسبت به مصرف و نیازکشور کم است و بخشی از آن وارداتی است، را ادامه دهیم؛   تلاش خواهیم کرد که در بخش تایرهای باری رادیال هم ضعف خود را تا حد قابل توجه‌ای جبران کنیم تا بتوانیم حداقل 80 درصد نیاز بازار کشور را در داخل تولید کنیم.

    وی افزود: اقداماتی که در جهت افزایش تولید صورت گرفته، مستلزم سرمایه‌گذاری و افزایش شدید بهره‌وری بوده است. واضح است که در شرایط فعلی تحریمی که اکثریت صنایع با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند، توانستیم عمکرد خوبی داشته باشیم و تکنولوژی خود را نوسازی کرده‌ایم. علاوه براین محصولات جدید که پیش از این معمولا با بهره‌گیری از کمک فنی خارجی‌ها ایجاد تحول می‌کردیم، به بازار عرضه کردیم و ظرف چند سال اخیر، در همه مراحل ضعف توسعه‌ای خود را توانمندسازی کردیم که در نهایت امسال محصول نهایی عرضه شده است و توانسته‌ایم متناسب با استانداردهای روز اروپا، تولید خود را افزایش دهیم.

    این مقام صنعتی تصریح کرد: اما با توجه به وضعیت فعلی، به چند مشکل اساسی برمی‌خوریم که ممکن است در سال آینده، شتابی که امروز برای افزایش تولید در پیش گرفته‌ایم، را مانع شود؛ چنانچه هم بخواهیم با تکیه بر توان خود و بدون انتظار از دولت و مسئولان با همین شتاب پیش رویم، ما را به مشکلات متعدد دیگری دچار خواهد کرد. بطور مثال تایرهای سواری انواع گوناگونی دارد و تایر خودروها با شاسی‌های بلند که خود دارای چند سایز است، مناسب خودروهای پژو، پراید و... نیست و بالعکس. هر اندازه تایر برای تعدادی از خودروها قابل استفاده است؛ بنابراین زمانیکه می‌گوییم از میزان حجم مصرف عبور خواهیم کرد، این بدین معنا نیست که برای تک‌تک خودروها قابلیت تولید به یک میزان وجود دارد؛ بلکه برخی سایزها تولید بیشتری دارند، برخی کمتر و تولید متناسب با کشش بازار صورت می‌گیرد.

    تنها تاکید کرد: بنابراین در شرایط احتیاج داریم که به تولیدکنندگان مجوز صادرات داده شود. امروزه با مدیریت‌های کلان سنتی نمی‌توان صنعتی را که شتاب گرفته تا خود را بالا بکشد، اداره کرد. اکنون نمی‌توان با همان قانونی که دو سال گذشته یا حتی سال گذشته که ظرفیت تولید ما کفاف نیاز یا مصرف داخل را نمی‌داد، پیش رفت. لازم است که سیاست‌گذاران هم مقداری  انعطاف داشته و خودشان را با شرایط تطابق دهند. در حال حاضر شدیدا نیاز داریم که این امکان به ما داده شود که حداقل برای برخی تایرها (همچون تایر خودروهای شاسی‌بلند) و برای تعدادی از واحدها که افزایش تولید بیش از نیاز مصرفی داخل دارند و حتی توان تولید مازاد در سال آینده هم وجود دارد، بتوانیم صادر کنیم.

    لطفا ترمز شتاب و جهش تولید را نکشید؟

    سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر تصریح کرد: پیش از این تایر خودروهای شاسی‌بلند، وارد می‌شدند اما اکنون تولیدکنندگان داخلی با تکنولوژی روز دنیا و با دانش فنی داخلی، در این امر  خودکفا شده‌اند و به خود طمینان داریم اگر به ما اجازه صادرات دهند، می توانیم بازارگشایی در خارج از کشور داشته باشیم. چرا برای مازاد تولید اجازه صادرات داده نمی‌شود تا انگیزه‌ای باشد برای تولیدکننده که بتواند سال آینده نیز جهش تولید را ادامه دهد و تولید را توسعه دهد؟.

    وی ضمن تاکید براینکه تولیدکنندگان تایر، نگران سال آینده هستند، گفت: باتوجه به اینکه خود را تجهیز کرده و بهره‌وری نیروهای خود را بالا برده‌ایم تا روند افزایش تولید ادامه‌دار باشد، نگران و بلاتکلیف از این جهت هستیم که با همین روند، تولید را افزایش دهیم یا سیستم تولید را متوقف کنیم؟ با توقف سیستم، تکلیف سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته و آهنگ تولید چه خواهد شد؟

    تنها ادامه داد: از سوی دیگر سیاست‌های وارداتی نیز کماکان همچون سابق است و شرایط را برای تولیدکننده داخلی تایر سخت‌تر کرده است. 27 بهمن ماه سال جاری بود که شنیده شد که توافقی میان مقامات وزارت صمت و وزیر راه‌ و شهرسازی صورت گرفته تا 200 میلیون دلار واردات تایر انجام گیرد؛ حتی گفته نشده که چه نوع تایری قرار است وارد شود؟

    پیش می‌آید که تایری وارد می‌شود که تولید داخلی هم دارد...

    وی افزود: اگر قرار است برای واردات برنامه‌ریزی شود، ما که تولیدکننده و عنصر اساسی این صنعت هستیم، نیز یک سر ماجرا هستیم؛ چرا ما درجریان تصمیمات و مورد مشورت قرار نمی‌گیریم؟ چرا از ما سوال نمی‌شود؟ بایستی از ما توضیح بخواهند، برنامه‌ها و آمار تولید ما را مورد بررسی قرار دهند؟ سوال شود آیا همچون سال گذشته، نیاز به واردات وجود دارد؟ یا اینکه اصلا صنعت در چه وضعیتی قرار دارد؟

    سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر در پاسخ به این سوال که آیا در حال حاضر تایری وارد می‌شود که امکان تولید داخل دارد اما به دلیل عدم آگاهی، وارد هم می‌شود؟، تصریح کرد: بارها این اتفاق افتاده است. بارها شده تایری که در کشور تولید می‌شده، وارد هم شده است.

    تنها با یادآوری اینکه در سال 97 مشکلی برای رانندگان خودروهای باری ایجاد شد که تایر سنگین با کمبود مواجه شد و آن‌ها دست به اعتصاب زدند، اظهار کرد: این تجربه سپری شد؛ اکنون با همان سیاست آن زمان که نمی‌توان برخورد کرده و پیش رفت. آن سال تعرفه واردات تایرهای سنگین رادیال را به شدت پایین آورند و از 26 درصد به پنج درصد تبدیل کردند؛ اما اکنون که تا این حد میزان تولید را بالا برده‌ایم که مازاد تولید داریم، چرا بایستی همچنان تعرفه واردات همان پنج درصد سال 97 باقی مانده باشد؟ چرا تعرفه را به جایگاه قبلی خود برنمی‌گردانند؟ چرا بازارگشوده برای  واردات تایرهایی خارجی که امکان تولید داخل دارند، عمل می‌کنیم؟ 

    تعرفه واردات بایستی به جایگاه اصلی خود بازگردد

    این مقام صنعتی در حال حاضر کارخانه تایرسازی داریم که یک طرح توسعه‌ای با سرمایه‌گذاری بسیار بالا آماده ورود به بازار است که با ورود آن به بازار، ظرفیت تولید تایرهای باری رادیال کشور دو برابر خواهد شد؛ اما نیاز به حمایت هم دارد تا سرمایه‌گذاری انجام شده مجدد به چرخه بازگردد تا خط تولید باقی بماند.

    وی در رابطه با نیازهای حمایتی، خاطرنشان کرد: برای حمایت اولین کاری که بایستی صورت گیرد، این است که تعرفه را به میزان قبلی خود بازگردانند. به تولیدکننده داخلی و سرمایه‌گذار فرصت و اجازه فعالیت دهند. سرمایه‌گذار انتظار دارد که طی مدت پیش‌بینی شده بتواند سرمایه خود را بازگرداند، اما ادامه همان مکانیزم و روش‌های پیشین، راه را برای واردات باز می‌گذراد و تایر وارداتی وارد بازارمی‌شود و تولید کارخانه داخلی مازاد نیاز بازار می‌شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو