فونیکسریمکسبهتام

تحریم‌ها و کم‌رنگ شدن تولید مونتاژی‌ها در جاده مخصوص

عصر خودرو- با اعمال دور تازه تحریم‌های ظالمانه، خودروسازان بزرگ کشور بیشتر روی تولید خودروهای داخلی به‌ویژه عرضه خودروهای جدید تمرکز کردند و امروز برخلاف سال‌های گذشته، سهم مونتاژی‌ها در سبد تولید آنها به حداقل خود رسیده است.

تحریم‌ها و کم‌رنگ شدن تولید مونتاژی‌ها در جاده مخصوص
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از ایرنا، بررسی آمارهای سه خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو حکایت از کاهش سهم خودروهای مونتاژی در سبد تولیدشان دارد. هرچند به نظر می‌رسد این اتفاق منحصر به شرایط کنونی تحریم‌ها باشد و در صورت برداشته شدن احتمالی تحریم‌ها شاهد پر رنگ‌تر شدن حضور مونتاژی‌ها باشیم.

    در حالی که پیش از تحریم‌ها شاهد بودیم در کنار تولیدات داخلی این سه خودروساز وابسته به دولت، خودروهای مونتاژی نظیر پژو 2008، دانگ‌فنگ، هایما، سوزوکی گراند ویتارا در گروه ایران‌خودرو و سراتو، برلیانس، چانگان، آریو، ال90، ساندرو و سیتروئن سی3  در گروه سایپا و پارس‌خودرو تولید می‌شد، اما این روزها به کمترین میزان خود رسیده است، به‌طوری که مطابق آخرین آمارها جمع مونتاژی‌های این سه خودروساز تا پایان بهمن‌ماه سال 99 به عدد ناچیز هفت هزار و 362 دستگاه در 11 ماهه 99 رسیده است.

    مونتاژی‌های ایران‌خودرو

    بررسی آمارهای منتشره سامانه کدال حاکی از تولید 432 هزار و 6 دستگاه خودرو از سوی گروه صنعتی ایران‌خودرو از ابتدای امسال تا پایان بهمن‌ماه 99 است.

    برپایه این آمارها، در مدت یاد شده این گروه صنعتی موفق به تولید 94 دستگاه دانگ‌فنگ، 181 دستگاه پژو 2008 و سه هزار و 219 دستگاه هایما شد که در مجموع هشت دهم درصد تولیدات مونتاژی 11 ماهه این خودروساز را تشکیل می‌دهد.

    در حالی که در سال‌های گذشته مونتاژی‌هایی نظیر سوزوکی، ال90، دانگ‌فنگ اچ. سی کراس، هایما و پژو 2008 در سبد تولید بزرگترین خودروساز کشور مشاهده می‌شد، این روزها فقط محدود به هایما شده است. هرچند مسوولان ایران‌خودرو در ماه‌های گذشته از توقف تولید این شاسی‌بلند چینی خبر داده بودند، اما با حداقل مونتاژ ادامه دارد و در بهمن‌ماه گذشته 17 دستگاه (معادل چهار صد درصد تولیدات بهمن‌ماه) از آن تولید شد.

    مونتاژی‌های سایپا

    برپایه آمارهای سامانه کدال، گروه صنعتی سایپا نیز موفق شد در 11 ماهه سال 99 تعداد 291 هزار و 220 دستگاه خودرو تولید کند. در این آمار تولید 10 تولید دستگاه سراتو، 124 دستگاه آریو و 212 دستگاه چانگان به عنوان خودروهای مونتاژی دیده می‌شود که در مجموع تنها حدود 12 صدم درصد تولیدات این گروه را تشکیل می‌دهد.

    با توجه به تولید 29 هزار و 452 دستگاه از خودروهای یاد شده در ‌بهمن‌ماه که فقط آمار تولید 162دستگاه چانگان به عنوان تنها مونتاژی این روزهای سایپا در آن به چشم می‌خورد، سهم مونتاژی‌ها در سبد تولید این خودروساز در این ماه به رقم ناچیز 55 صدم درصد رسید. 

    مونتاژی‌های پارس‌خودرو

    برپایه این گزارش، مجموع تولیدات پارس‌خودرو از ابتدای سال 99 تا پایان بهمن‌ماه به 93 هزار و 843 دستگاه رسید. در مدت یاد شده پارس‌خودرو 2 هزار و 963 دستگاه خودرو در گروه رنو و سه هزار و 740 دستگاه خودرو در گروه برلیانس در دسته مونتاژی‌ها تولید کرد که معادل 7.14 درصد تولیدات این گروه است.

    براساس این گزارش، 12 هزار و 828 دستگاه از خودروهای تولیدی یاد شده مربوط به تولید بهمن‌ماه این شرکت است که در این آمار تولید 229 دستگاه برلیانس به عنوان تنها خودروی مونتاژی سومین خودروساز بزرگ کشور دیده می‌شود که معادل 1.78 درصد تولیدات این ماه است.

    به گزارش ایرنا، در چند سال اخیر شاهد بودیم تحریم‌ها موجب چرخش خودروسازان از تولیدات مونتاژی به سمت تولیدات داخلی و جایگزین کردن آنها شد، زیرا با وجود افزایش نرخ ارز یا در مواردی مشکلات تامین قطعه و تجهیزات از خارج، تولید آنها همچون گذشته از صرفه لازم برخوردار نبود.

    با این حال لغو احتمالی تحریم‌ها می‌تواند منجر به رونق تولید این دسته از خودروها شود که در مقایسه با خودروهای داخلی از حاشیه سود بیشتری برای خودروسازان برخوردار است و به‌طور معمول تولید آنها از دردسر کمتری هم برخوردار است.

    رونمایی از پلتفرم‌های جدید و به تولید انبوه رسیدن خودروهایی همچون «تارا» و «شاهین» و در ادامه کراس‌اوورهایی که در سال 1400 معرفی خواهند شد و به ادعای خودروسازان قابلیت رقابت با خودروهای خارجی هم‌کلاس خود را خواهند داشت، یکی از دستاوردهایی است که در شرایط دشوار تحریم‌ها و به مدد تخصص و تلاش مهندسان داخلی و توفیق اجباری در کنار گذاشته شدن خودروهای مونتاژی به دست آمده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو