فونیکسریمکسبهتام

واکاوی قرارداد پژو از زبان مشاور حقوقی ایرانی-فرانسوی این شرکت؛

سرمایه جا مانده پژو در ایران چقدر است؟

عصر خودرو- خبرگزاری NPR آمریکا ماه گذشته در گزارشی اختصاصی به ابعاد مختلف سیاست های خارجی و اقتصادی دولت بایدن در قبال ایران و گشایش های سیاسی احتمالی پرداخته و در این زمینه با فعالان و متخصصان اقتصادی ایرانی گفت و گو هایی داشته که نشان دهنده نکات قابل توجهی است. در ابتدای این گزارش آمده است : "یکی از وعده های کمپین های انتخاباتی بایدن، بازگشت به برجام است و ایران با گسترش برنامه های هسته ای خواهان برداشتن کلیه تحریم ها و آزادسازی منابع مالی است."

سرمایه جا مانده پژو در ایران چقدر است؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، اردوان امیراصلانی، یک وکیل ایرانی-فرانسوی که به عنوان مشاور خودروسازان خارجی که قصد فعالیت در ایران دارند مشغول است در گفت و گو با خبرگزاری NPR آمریکا گفت: وقتی برجام امضا شد، نگاه مثبتی نسبت به سرمایه گذاری و موقعیت های موجود در ایران ایجاد شد.  وی افزود: هدف این بود تا در راستای فرصت های سرمایه گذاری، ایران به مذاکرات دیپلماتیک و بازارهای مالی بازگردد و تمام رویکرد های رفتاری ایران تغییر کند. وی افزود : این یک آرزو بود که ترامپ اجازه تحققش را نداد.

    ترامپ در سال 2018 از برجام خارج شد و امیر اصلانی در آن زمان که مشاور ارشد پژو و سیتروئن برای حضور در بازار ایران بود تاثیر این مساله را خیلی سریع عنوان کرد. امیر اصلانی در تشریح این مساله به NPR گفته است: تمام شرکت های بین المللی و سطح بالا قصد ورود به ایران را داشتند اما با خروج آمریکا از برجام همگی آن ها ظرف کمتر از 24 ساعت از ایران خارج شدند.

    امیر اصلانی در این مصاحبه مدعی شده است که پژو 450 میلیون دلار سرمایه را در ایران به جای گذاشته که نمی تواند آن را جبران کند. این مشاور حقوقی ایرانی-فرانسوی همچنین سرمایه به جای مانده از توتال در ایران را 50 میلیون دلار اعلام کرده است. امیراصلانی همچنین توقف پروژه های نفتی و نوسازی فرودگاه های ایران را نیز از جمله دیگر تبعات خروج آمریکا از برجام عنوان کرده است.

    ریچارد گلدبرگ که یکی از مقامات وزارت امور خارجه در دولت ترامپ بود معتقد است تحریم ها ابزار موثری در قبال ایران بوده و دولت بایدن نباید برای تسهیل یا رفع آن ها در زمان کنونی اقدامی انجام دهد. گلدبرگ در همین زمینه به خبرنگار NPR گفت: همه چیز در مذاکره به نفوذ بستگی دارد. اگر از ابتدای مذاکره نفودتان را از دست بدهید هیچوقت به نتیجه نهایی مد نظرتان دست پیدا نخواهید کرد.

    امیراصلانی در ادامه این گزارش «عصر خودرو» گفته است که اگر بایدن خیلی خشک و غیرانعطافپذیر عمل کند، ایران صحبت ها و وعده های او را باور نمی کند و تمایلی به مذاکره نخواهد داشت.  او در همین زمینه اضافه کرده است: در تهران مردم می گویند که فرقی بین بایدن و ترامپ نیست چرا که بر خلاف وعده هایش همچنان تحریم های ترامپ را نگه داشته است.
    در فوریه سال 2021، آمریکا موافقت کرد تا به صورت غیرمستقیم با ایران به میزبانی اتحادیه اروپا مذاکره کند اما ایران این موضوع را نپذیرفت. بیش از 1500 تحریم علیه ایران وضع شده که ایران درخواست رفع آن ها را دارد.

    به گزارش «عصر خودرو»، جواد صالحی اصفهانی، استاد اقتصاد در دانشگاه ویرجینیا و یکی از مسئولان ارشد انیستیتو تحقیقاتی بروکینگز در گفت و گو با NPR گفته است: آمریکا می تواند با تسهیل بسیاری از تحریم ها از سرگیری مذاکرات را آغاز کند و وزارت خزانه داری می تواند چشمش را به روی شرکت هایی که با ایران کار می کنند ببندد. وی افزود : لحظه ای که مشخص شود قرار است اتفاقی بیافتد، کسب و کارها در هر کشوری متوجه می شوند و این مساله که مجاز به چه کارهایی هستند را به خاطر می سپارند. صالحی اصفهانی همچنین معتقد است که دسترسی به سرمایه های بلوکه شده فروش نفت در برخی کشورها نیز می تواند برای آمریکا کارآمد باشد. این استاد دانشگاه ایرانی مدعی شد که بر اساس شنیده هایش، قرار است یک میلیارد دلار از 7 میلیارد دلار سرمایه بلوکه شده ایران در کره جنوبی آزاد شود.

    امید غلامی فر، مدیر دفتر شرکت سرمایه گذاری سرکلند سوئد در تهران در این گزارش از سرمایه گذاری 60 میلیون دلاری شرکتش در 4 شرکت بزرگ ایرانی در حوزه دارو و نوشیدنی که معاف از تحریم ها و ممنوعیت های آمریکا است خبر داده است. چندی پیش فروم مجازی بیزنس های ایران و اروپا با موضوع احتمال رفع تحریم ها برگزار شد که غلامی فر نیز یکی از 2هزار شرکت کننده در این جلسه بود. غلامی فر در این زمینه گفته است:  می توان به نتایج مذاکرات اخیر امیدوار بود و فکر می کنم تمام کسانی که در این فروم حضور داشتند باور دارند که همه چیز به مسیر درستی در حال حرکت است و فرصت بزرگی در حال پدید آمدن است. این فعال اقتصادی معتقد است که حتی اگر آمریکا بسیاری از تحریم ها را حذف کند، شرکت ها همچنان نسبت به سرمایه گذاری در ایران مطمئن نخواهند بود. غلامی فر گفت: ممکن است همه چیز اشتباه پیش برود و نمی توان با اطمینان گفت که در صورت توافق سیاسی و برداشته شدن تحریم ها ایران یک مقصد عالی و بدون ریسک برای برند ها خواهد بود. غلامی فر نیروی کار جوان، با استعداد و تحصیل کرده در کنار نهاده های تولید فراوان را از مهمترین جاذبه های ایران برای شرکت های سراسر جهان می داند.

    خبرنگار: هیوا صیاد

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو