فونیکسریمکسبهتام

داستان دو خودروساز: دو مسیر متفاوت جنرال موتورز و تویوتا در چین

عصر خودرو- تویوتا که پیشاهنگ تولید موفق خودروهای هیبریدی در دنیا است در خودروهای تمام برقی از قافله عقب مانده به خصوص در بازار چین.

داستان دو خودروساز: دو مسیر متفاوت جنرال موتورز و تویوتا در چین
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از سایپانیوز، خودروی مینی برقی هنگ گوانگ، خودرویی بی امکانات و بسیار کوچک است که جنرال موتورز با قیمت زیر 5000 دلار برای بازار چین طراحی کرده که با استقبال بی نظیری در بزرگترین بازار خودروی دنیا یعنی چین مواجه شده در حالی که تویوتا خودروی برقی ارزان برای بازار چین در چنته ندارد.

    اول اردیبهشت در نمایشگاه شانگهای باید منتظر رونمایی محصولات و توانمندی های تویوتا به عنوان بزرگترین خودروساز دنیا –از لحاظ تعداد فروش در سال 2020- باشیم. ظاهراً تویوتا یک پلتفرم جهانی برای خودروهای برقی با نام e-TNGA طراحی کرده است که می توان انواعی از خودروهای ریز و درشت را روی آن طراحی کرد. همچنین تویوتا قرار است در نمایشگاه اتوشانگهای 2021 خودروی مفهومیِ [در حد طراحی که هنوز به تولید انبوه نرسیده] شاسی بلند اندازه متوسط روی پلتفرم e-TNGA به نمایش بگذارد که به احتمال زیاد ظرف چند سال آینده به دست مشتریان می رسد.

    خیلی وقت است که تویوتا به دنبال «اس یو وی» اندازه متوسط است اما همین که تا به حال محصولی با این ویژگی ها عرضه نکرده نشان دهنده چالش های تولید خودروی برقی کوچک کم خرج رقابتی است که هم راحت باشد هم ایمن.

    با توجه به فشار دولت ها برای تولید خودروها با آلایندگی صفر یا نزدیک به صفر، تویوتا باید بتواند محصولی عرضه نماید که با مینی برقی جنرال موتورز و محصولات تسلا رقابت کند. ضمن آن که فولکس واگن و رنو هم بیکار ننشسته اند و خود چینی ها هم دو برقی ساز نیو NIO و سپینگ Xpeng را وارد میدان رقابت کرده اند.

    با این که پریوسِ تویوتا به پرفروش ترین خودروی هیبریدی دنیا تبدیل شد اما خودروی برقیِ کوچک تویوتا به نام «ایی کیو» eQ راه به جایی نبرد. در سال 2012 تویوتا فقط 100 دستگاه «ایی کیو» فروخت و همان زمان هم آن پروژه را قاب کرد و به آرشیو فرستاد چون در آن زمان قیمت خودروهای برقی بالا ، پیمایش به ازای هر بار شارژ محدود و زیرساخت ها و جایگاه های شارژ باتری بسیار کم بود. به بیان دقیق تر «ایی کیو» تویوتا که ورژن برقی iQ‌ بنزینی تویوتا بود 3.6 میلیون ین (معادل 33 هزار دلار) قیمت داشت که معادل قیمت تویوتا کمری بود. فکرش را بکنید کسی با توان خرید کمری به سراغ خرید یه خودروی مینی برقی برود که شارژ آن هم یک روز دوام نمی آورد.

    بزرگترین چالش تولید خودروهای برقیِ کوچکِ مقرون به صرفه، قوای محرکه برقی آن است که هنوز در مقایسه با همتای بنزینی خود قابلیت کافی به دست نیاورده است. چالش بزرگ دیگر، جاسازی باتری های بسیار بزرگ خودرو در خودروهای بسیار کوچک برقی است.

    اکثر خودروهای برقی، کف بزرگی دارند چون خودروسازان ترجیح می دهند که باتری را کف خودرو جاسازی کنند. به ناچار خودرو از اندازه متوسط بزرگتر می شود و معمولاً کف خودرو به زمین خیلی نزدیک می شود. همین عوامل هم باعث کاهش راحتی سرنشینان است. تویوتا هم علاقه ای ندارد که از کیفیت و راحتی و عمکرد (قدرت،‌ سرعت و شتاب) بکاهد. با این حال اگر هم قرار باشد خودروی برقی کوچک به بازار عرضه شود نمی تواند قیمت آن بالای 20 هزار دلار باشد. اما این درست همان کاری است که جنرال موتورز با کمک همکار چینی خود در آن تخصص پیدا کرده و اکنون مینی برقی آنها 28,800 یوان (معادل 4,410 دلار) است. همان طور که می دانید جنرال موتورز در بازار چین، با خودروساز چینی سائیک و ولینگ جوینت ونچری به وجود آورده که به آن سائیک جی ام ولینگ SAIC-GM-Wuling یا به طور خلاصه SGMW  می گویند. در حال حاضر جوینت ونچر «اس جی ام دبلیو» بزرگترین سازنده خودروهای ون تجاری «بی امکانات» [در اصطلاح no-frills] در چین است که قیمت های آن از 30 هزار یوآن شروع می شود.

    ییل ژانگ Yale Zhang از شرکت مشاوره ای اتومتیو اینسایت Automotive Foresight می گوید: «ولینگ از اساس برای تولید ون های برقی فقط لازم است قوای محرکه برقی را جایگزین قوای محرکه بنزینی کند.» با این سیاست انتظار می رود که فروش مینی برقی‌ و یک مدل بالاتر آن به نام ماکارون Macaron در سال 2021 به 500 هزار دستگاه برسد.

    به گفته ی ژو شینگ Zhou Xing قائم مقام فروش و بازاریابی ولینگ و بائوجون، جوینت ونچر «سائیک جی ام ولینگ» تا سال 2022 چهار مدل خودروی برقی کوچک جدید به بازار معرفی می کنند.

    با این که خودروی برقی مینی جنرال موتورز در اروپا و آمریکا اجازه فروش ندارد از یک مزیت مهم برخوردار است و آن عمکرد و کیفیت بهتر در شهرهای بسیار پرجمعیت چین است و تویوتا هم با این چالش رو به رو است که هنوز به دانش کافی برای تکوین و توسعه چنین خودروهایی دست نیافته است.

    از خودروی زیر5 هزاردلار نمی توان انتظار امکانات داشت. به طور طبیعی مینی برقی جنرال موتورز در چین فقط یک کیسه هوا برای راننده دارد و سرنشینان کیسه هوا ندارند. ترمز ضد قفل دیگر به یک استاندارد اجباری تبدیل شده اما دیگر نمی شود انتظار داشت فناوری کنترل ثبات stability control technology هم در این خودروها به کار رفته باشد. البته این نقطه ضعف مهمی است چون احتمال واژگون شدن این خودرو زیاد است.

    ژو شینگ می گوید: «اول این که مینی برقی همه الزامات ایمنی خودروی چین را رعایت می کند. مینی هونگ گوانگ بیشتر یک ابزار رفت و آمد درون شهری است و راندن با سرعت بالا تقریباً غیرمحتمل است.»

    برای برخی از مردم چین استفاده از این خودرو به نوعی افتخار ملی به حساب می آید. هوانگ پیشان Huang Peixian صاحب یک کسب و کار کوچک در شهر شانتو از ایالات گوانگدونگ به رویترز می گوید: «من به دستاوردهای وَنِ ولینگ ساخت چین افتخار می کنم. وقتی مینی برقی هُنگ جوانگ را می بینم با خودم می گویم این خودرو برای من مناسب است، نه این که جذب قیمت پایین آن شده ام، راستش را بخواهید رانندگی با این خودرو لذت هم دارد.»

    شاید برای شما هم جالب باشد که برخی از دارندگان خودروهای آئودی و ب ام و در چین از استیکر یا بج های وُلینگ روی خودروهای خود استفاده می کنند! دارندگان مینی برقی هم با سلیقه خودشان روی بدنه خودرو و لامپ های جلو و عقب، ذوق و سلیقه شخصی نشان می دهند.

    اس یو وی برقی تویوتا اولین محصولات این شرکت با آلایندگی صفر خواهد بود که در بخش ZEV Factory طراحی شده است. اما واقعیت این است که تویوتا برای کم هزینه در آوردن این محصولات به خود چینی ها روی آورده و در بخش تحقیقات، سرمایه گذاری مشترک با شرکت «بی وای دی» را از سال گذشته آغاز کرده است. برنامه آنها این است که با استفاده از تخصص «بی وای دی»، یک خودروی برقی کوچک و قطعات کلیدی آن مخصوصاً باتری ساخته شود.

    با این حال احتمال آن زیاد است که تویوتا از فناوری قوای محرکه برقی که ترکیبی از موتور، اینورتر و چرخ دنده است و به در اصطلاح به آن e-Axle هم می گویند استفاده کند. این فناوری را شرکت تابعه تویوتا بلونِکسوس BluE Nexus طراحی و تولید کرده است.

    مینی برقی هونگ گوانگ محصول مشترک جنرال موتورز و سائیک هم برای هر دو در زمینه تولید سبز اعتبار ایجاد می کند. خودروسازان در چین نیاز دارند برای کسب اعتبار خودروهایی با انرژی نو و جایگزین خودروهای فسیلی عرضه کنند.  به بیان دیگر بر اساس قوانین چین اگر خودروسازی بخواهد خودروی بنزینی تولید کند به تناسب باید خودروهای برقی هم ارائه نماید. این امکان هم وجود دارد که اعتبار به دست آمده توسط یک خودروساز به دلیل عرضه خودروها با انرژی نو، با خودروسازان دیگر معامله شود. به بیان دیگر، موفقیت مینی برقی جنرال موتورز و سائیک به معنی فروختن اعتبار به رقبا یا اجازه تولید خودروهای بنزینی بزرگتر و تجملی تر بدون جریمه است. هر چند آنها از اظهار نظر در این زمینه خودداری می کنند.

    ژو در باره این سؤال که آیا مینی های برقی با این قیمت سودآور هستند یا خیر اظهار نظر نکرد و روشن نیست که جوینت ونچر سائیک جنرال موتورز ولینگ از این اعتبار سبز چه قدر بهره می برد. تویوتا هم برنامه ای ندارد که به ازای به دست آوردن اعتبار سبز خودروهای زیان ده تولید کند.

    منبع: رویترز

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو