فونیکسریمکسبهتام

سامانه خودران تسلا فریب می‌خورد

عصر خودرو- «کانسیومر ریپورتس» وب‌سایتی است که اهم فعالیت‌های آن تست بی‌طرفانه محصولات، خبرنگاری تحقیقی، پژوهش‌های مشتری‌مدار، آموزش عمومی و پشتیبانی از مشتری است و این وب‌سایت اخیرا فایل ویدئویی منتشر کرده که نشان می‌دهد فریب دادن سامانه خودران تسلا تا چه حد آسان است و تا رسیدن به یک فناوری مطمئن و ایمن راه طولانی در پیش است.

سامانه خودران تسلا فریب می‌خورد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از سایپانیوز،  «اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه» (NHTSA) و «هیات ملی ایمنی حمل‌ونقل» (NTSB) آمریکا هنوز به تحقیقات و بازرسی‌های خود درخصوص مرگ دو سرنشین تسلا در شهر اسپرینگ ایالات تگزاس پایان نداده‌اند، اما هنوز بحث بر سر این است که آیا سامانه اتوپایلوت تسلا می‌تواند بدون حضور راننده پشت فرمان به درستی عمل کند؟ کانزومر ریپورتس پاسخ این سوال را این طور داده است که می‌توان به طور عمدی اقدامات ایمنی این سامانه را به اشتباه انداخت.

     جیک فیشر مدیر ارشد تست خودروی کانزومر ریپورتس یک تسلای مدل Y سال 2020 را در «پیست آزمایشی بسته» مورد آزمایش قرار داده است. او ابتدا در صندلی راننده نشست، کمربند ایمنی را بست، با دکمه‌های روی فرمان سرعت را روی صفر قرار داد بعد به کمک یک زنجیر، وزنه کافی روی فرمان قرار داد تا سامانه فرمان خودرو آن را با دستان راننده اشتباه بگیرد. سپس از صندلی راننده به صندلی سرنشین جلو جابه‌جا شد و به کمک دکمه روی فرمان سرعت خودرو را به 30 مایل (50 کیلومتر) در ساعت رساند، گویی واقعا فردی پشت فرمان نشسته است. ممکن است حسگرهایی هم روی صندلی نصب شده باشد که حضور راننده در صندلی را حس کند اما سامانه اتوپایلوت از این سنسور فیدبک نمی‌گیرد، یا حداقل بعد از آن‌که خودرو به حرکت درآمده دیگر برای ادامه حرکت، سامانه اتوپایلوت بر اساس اطلاعات ورودی از این حسگر عکس‌العمل نشان نمی‌دهد.  فیشر نتیجه گرفت که فریب دادن اتوپایلوت و رانندگی بدون سرنشین با تسلا خیلی هم دشوار نیست اما سامانه‌های رقبا از لحاظ دریافت اطلاعات از سنسورهای صندلی راننده و دوربین‌ها تفاوت دارند. برای مثال سامانه «سوپرکروز» جنرال موتورز هم از سنسور صندلی و هم از دوربین نصب شده روی پنجره جلو برای دید عقب فیدبک می‌گیرد و حتی این دوربین توجه راننده به جاده را نیز رصد می‌کند. البته توجه به این نکته هم ضرورت دارد که هنوز سامانه‌های رقبا به این سبک و سیاق مورد آزمایش قرار نگرفته و ممکن است در آینده نقاط ضعف سامانه‌های خودران رقبا هم منتشر یا آشکار شود.  دبیر کانزومر ریپورتس تاکید دارد که هدف از این آزمایش روشن شدن زوایای تاریک تصادف گزارش شده در تگزاس نیست (محققان و کارآگاهان هنوز مشخص نکرده‌اند که چرا در آن تصادف، پشت فرمان کسی نبوده درحالی‌که دو سرنشین دیگر داشته است.) هدف کانزومر ریپورتس این بوده که مشخص شود آیا این سامانه می‌تواند جلوی سوءاستفاده را بگیرد یا خیر. در پایان این آزمایش هم کانزومر ریپورتس نتیجه گرفته است: «سامانه رصد راننده نیاز به کار بیشتری دارد تا بتواند جلوی روش‌های خطرناک رانندگی را بگیرد.» فیشر می‌گوید تسلا کار بزرگی برای محبوب شدن خودروهای برقی انجام داده «اما به نظر می‌رسد که آنها از مشتریانشان به عنوان مهندسان تکوین و توسعه فناوری‌های خودران استفاده می‌کنند و برای آن که ایمنی مشتریان حفظ شود راه درازی در پیش دارند.» این نکته‌ای است که مورد بحث و اختلاف‌نظر بین منتقدان و هواداران تسلا است و چند سالی است که ادامه دارد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم