فونیکسریمکسبهتام

بررسی روند تغییرات خانواده دنا از ابتدا تا کنون

خودرویی همیشه در اوج

عصر خودرو- با رونمایی از دنا در فروردین ۹۰ ، این خودرو همانند نامش در بالاترین نقطه سبد محصولات ایران خودرو قرار گرفت. دنا نمادی از جدیدترین آپشن ها، تکنولوژی ها و مهندسی ایران خودرو است. ۸ سال از ورود نخستین سری دنا به بازار می گذرد و این خودرو هم اکنون در نسخه های متنوع با قوای فنی، امکانات و تنوع گسترده ای از تکنولوژی های جدید در بازار حضور دارد.

خودرویی همیشه در اوج
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، دنا در نسخه معمولی با قوای محرکه مشابه خانواده سمند و سورن، از امکاناتی نظیر چراغ های LED، صندلی برقی 6 جهته، نمایشگر لمسی 7 اینچی، تهویه مطبوع اتوماتیک، کروز کنترل و ... بهره می برد که آن را در صدر سدان های ایران خودرو و سدان های بازار قرار می دهد. این خودرو تا سال 98 بدو نرقیب در بین محصولات بومی، یکی از پرآپشن ترین و خاص ترین خودرو های بازار بود تا اینکه نوبت به تحولی اساسی در این خودرو رسید. ایران خودرو با نقشه راه برنامه ریزی شده نسخه پلاس این خودرو را با تغییرات اساسی روانه بازار کرد. دنا پلاس تنها از نظر امکانات با نسخه معمولی متفاوت نبود بلکه در نمای جانبی و چراغ های این خودرو نیز تغییراتی ایجاد شده بود. متخصصان حوزه خودرو بدون شک به این موضوع واقف هستند که هزینه تغییر قالب های جانبی یک خودرو نیازمند مهندسی و سرمایه گذاری خاصی است که عموما خودروسازان از آن فراری هستند اما ایران خودرو با این تغییر نشان داد که قرار است دنا پلاس کاملا با دنا متفاوت باشد. مهمترین تغییرات دنا پلاس شامل طراحی جدید چراغ های جلو و عقب، سپر و در جدید صندوق عقب اضافه شدن 2 کیسه هوای جانبی برای اولین بار در یک خودرو ایرانی،صندلی برقی 8 جهته،دوربین عقب، و سانروف استاندارد می شود. سه نکته اساسی در تولد دنا پلاس بهره گیری از سانروف طراحی شده داخل بدنه و نه سوار شده بر سقف(آپشن بازاری)، تغییر طراحی خطوط جانبی بدنه و افزودن دو کیسه هوا برای نخستین بار به یک خودرو بومی ایرانی است که این محصول را باز هم به یک کلاس آپشنی و ایمنی فراتر از رقبا ارتقاء داده است.

    پس از پوست اندازی ظاهری و امکاناتی دنا در نسخه پلاس نوبت به پیشرانه این خودرو رسید تا قوی ترین پیشرانه طراحی شده در کشور روی این خودرو قرار بگیرد. EF7 توربو با حداکثر توان 150 اسب بخار در این نسخه جدید دنا پلاس را به قوی ترین سدان تولیدی در بازار ایران بدل کرد و حداکثر گشتاور 215 نیوتون متری این خودرو که از دور موتور 2200 تا 4800 در دسترس است، کشش قابل توجهی را در همراهی با گیربکس 5 سرعته دستی ارائه می کند. تغییرات دنا پلاس در نسخه توروبشارژ تنها به قوای فنی این خودرو مربوط نمی شود چرا که با افزایش توان فنی، بخش های دیگری از این خودرو نیز باید متحول می شد. رینگ و لاستیک در این مدل به 205/50R16 یعنی یک سایز رینگ بزرگتر و لاستیک پهن تر از دنا پلاس ارتقاء یافت و برای نشان دادن تفاوت عملکردی خودرو از دوخت قرمز روی فرمان، زیر پایی ها و سردنده با طرح جدید استفاده شد و برای نخستین بار آنتن کوسه ای نیز روی این مدل از خانواده دنا قرار گرفت.

    خانواده دنا در راه تکامل و ارتقاء بدون شک نیازمند یک نسخه اتوماتیک بودند، ایران خودرو در همین راستا و برای ارتقاء سطح کیفی رانندگی و تکمیل توانایی های خانواده دنا به سراغ یکی از به روز ترین گیربکس های اتوماتیک یعنی نسخه 6 سرعته اتوماتیک رفت تا وظیفه انتقال قدرت در کاپیتان محصولاتش را بر عهده بگیرد. این گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به سرعت در دستور کار بومی‌سازی ایران خودرو قرار گرفت. ایران خودرو در این نسخه تنها به تغییر گیربکس بسنده نکرده و تغییرات اساسی در سیستم تعلیق جلو خودرو و همچنین جانمایی دسته موتورها صورت گرفته، ترمز خودرو تقویت شده است. دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک در حال حاضر فول ترین نسخه از خانواده دنا است که از امکانات قابل توجهی نظیر 4کیسه هوا، تهویه اتوماتیک با دریچه برای سرنشینان عقب، نمایشگر لمسی 7 اینچ، سانروف، کروز کنترل، صندلی برقی 8 حرکته جلو، دوربین عقب و ... بهره می برد. دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک نخستین خودرو ایرانی است که با به روز ترین خودروهای مونتاژی و وارداتی کشور وارد رقابت شده و در بسیاری از پارامتر های فنی و مشخصاتی نسبت به این خودرو ها برتری دارد. بهره گیری از خدمات گسترده پس از فروش ایران خودرو و فراوانی قطعات نیز پشتوانه مهمی برای این خودرو در بازار به حساب می آید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط