فونیکسریمکسبهتام

فرزند جدید آئومان

نسل جدید کشنده فوتون در ایران

عصر خودرو- بسیاری از کارشناسان خودرویی پیش بینی می کنند که با توافقی که با کشور چین انجام شده است و از طرفی چون ساخته های خودرویی این کشور از قیمت پایین تری برخوردار بوده و فعلا تنها کشوری هستند که با صنعت خودروسازی کشورمان همراه شده اند، در آینده باید شاهد حضور هرچه بیشتر محصولات سبک و سنگین این کشور در بازار کشورمان باشیم.

نسل جدید کشنده فوتون در ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، چیزی که این روزها کم و بیش در حال دیده شدن است و زمزمه هایی از ورود انواع خودروهای سبک و سنگین شنیده می شود. فوتون H5 یکی از جدیدترین ساخته های سنگین وزن این کشور در بازار کشورمان محسوب می شود

    آئومان EST یا H5
    فوتون همکاری نزدیکی با بزرگان خودروسازی دنیا دارد که در تولید خودروهای کار و تجاری، این همکاری با مرسدس بنز و کامینز است. این شرکت ابتدا با فوتون H4 و با موتور 420 اسب بخاری وارد بازار کشورمان شد که در ادامه قدرت این کشنده را به 440 اسب ارتقا داد. اما به منظور افزایش توان رقابت با دیگر هم وطنان خود که با قدرت ها و امکانات زیادتری در بازار ایران حضو دارند، قصد عرضه نمونه جدید از سری محصولات جاده ای خود به نام H5 را دارد. این کشنده که به نام EST نیز شناخته می شود، در واقع یک نمونه بهینه سازی شده از همان فوتون H4 است که در سال 2016 رونمایی شد.
    شکل کلی اتاق از بیرون، همان اتاق H4 است که در برخی قسمت ها مثل پایین درب ها و البته نمای جلو دچار تغییراتی شده است. اما اسلوب کلی اتاق شباهت زیادی به نسل قبلی دارد. در داخل نیز با وجود تفاوت های اندکی که بین داشبورد و نمای داخلی این کشنده با مدل H4 وجود دارد اما می توان گفت بازهم همان داشبورد سری قبلی است که کمی در پایین و در جانمایی تعداد اندکی از دکمه ها، تغییراتی ایجاد شده است. حتی فرمان نیز مشابه با سری قبلی بوده که به دکمه هایی برای کار با ادوات مختلف خودرو مجهز است. نمای جلو به واسطه داشتن چراغ های بزرگ و جلوپنجره با خطوط پهن، چهره و ظاهری قوی و قلدر به خود گرفته است. ضمن اینکه طراحی خاص و زیبای آینه های جانبی نیز در زیباتر شدن نمای بیرونی بی تاثیر نیستند. اما می توان گفت گرافیک و طراحی کلی چراغ های جلو کمی عجیب است که با دیگر قسمت های اتاق نیز چندان همخوانی ندارد.

    تغییرات فنی
    اما بیشترین تغییرات در بخش فنی این خودرو دیده می شود. پیشرانه با 11.8 لیتر حجم از سری موتورهای 12 لیتری کامینز است که تا 490 اسب بخار قدرت تولید می کند و در مدلی که قرار است در کشورمان عرضه شود، با کد CUMMIMS ISGe-460 به قدرت 460 اسب بخار و با 2300 نیوتن متر گشتاور خواهد بود. این پیشرانه دارای استاندارد یورو 4 است که به کمک فیلتر دوده DPF، می تواند استاندارد لازم برای عرضه در کشورمان را پاس کند. اما دیگر تغییر در بخش فنی این خودرو مربوط به گیربکس آن است که حالا به منظور رقابت با دیگر چینی های بازار، به یک گیربکس اتوماتیک با تکنولوژی AMT مجهز شده است. این گیربکس ها اساس کلی شبیه به نمونه های دستی دارند که تعویض دنده در آن ها به صورت اتوماتیک صورت می گیرد. این گیربکس 12سرعته با دو دنده عقب، از ساخته های ZF بوده و به اینتاردر گیربکس 5 مرحله ای نیز مجهز شده است. در کنار این اینتاردر قوی، ترمزها نیز در هر دو محور به صورت دیسکی هستند که غیر از سیستم ترمز ضدقفل ABS به سیستم ضد لغزش ASR و همچنین برنامه کنترل پایداری الکترونیکی ESP نیز مجهز است. همچنین در این کشنده از سیستم تعلیق بادی 4 بالنی در محور عقب استفاده شده و کابین نیز دارای بالابر برقی و دستی است. ظرفیت کارت این کشنده 44 تن تعیین شده است و با داشتن دو مخزن سوخت، توان ذخیره 940 لیتر سوخت را دارد که به آن توان پیمایش بالایی می دهد. اما از دیگر امکانات ایمنی این خودرو، سیستم ترمز الکترونیکی اضطراری آن است که تا 200 متر پیش رو را جستجو می کند و در صورت بروز خطر به اطلاع راننده رسانده و در صورت عدم ترمزگیری، توانایی ترمزگیری خودرکار را دارد. البته باید دید که نمونه  عرضه شونده در کشور نیز به این سیستم مجهز خواهد بود یا نه هر چند که مدل به نمایش در آمده دارای این رادار است. اما دیگر سیستم ایمنی این کشنده، رادار خطوط آن است که در صورت عبور از خطوط جاده، به راننده اخطار می دهد.

    *نویسنده: علیرضا داوودی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو