فونیکسریمکسبهتام

بررسی روند تحولات خودرو ملی از سمند تا دنا و جایگاه کنونی آن در بازار؛

پیشتاز بازار خودروهای ایرانی

عصر خودرو- بیش از ۲۰ سال از حرکت ایران خودرو در مسیر عرضه خودرو ملی و بومی می گذرد. حرکت جدی صنعت خودروسازی کشور از سال ۱۳۸۰ و با معرفی سمند از سوی ایران خودرو آغاز شد.

پیشتاز بازار خودروهای ایرانی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، هدف اصلی این پروژه ارائه خودرویی متناسب با نیاز خانواده های ایرانی با مالکیت معنوی ایران خودرو بود تا برای ایجاد تغییرات در آن و یا طراحی محصولات جدید بر پایه پلتفرم این خودرو نیاز به اجازه یک خودروساز خارجی وجود نداشته باشد. فضای جادار کابین، موتور قدرتمندتر از رقبای آن دوره و امکانات قابل توجه از مهمترین مزایای سمند بود که به سرعت موجب افزایش استقبال از این خودرو شد. ایران خودرو در سال 85 سورن را به عنوان دومین عضو خانواده خودرو ملی معرفی کرد و سپس دنا در سال 1393 به این خانواده اضافه شد.

    توسعه اعضای جدید خانواده خودروهای بومی پس از دنا به چند نسخه با امکانات جدید محدود شد اما با روی کار آمدن فرشاد مقیمی؛ مدیرعامل کنونی ایران خودرو تنوع بخشی به محصولات ایران خودرو بخصوص محصولات بومی مانند سمند، سورن و دنا شکلی دیگر به خود گرفت. سمند بر اساس استاندارد های جدید در نسخه جدید سمند بهینه به زودی روانه بازار می شود. سورن پلاس با امکانات بیشتر به عنوان یک سدان میان رده با چهره‌ای متفاوت قدم به میدان گذاشته و دنا در نسخه های متنوع معمولی، دنا پلاس توربوشارژ و بالاترین نسخه یعنی دناپلاس توربوشارژ اتوماتیک سبدی کامل از محصولات را طی حدود 2 سال رقم زدند که تنوعی بیش از 18 سال پیش از آن در زمینه طراحی و توسعه خودروهای بومی بود. بازار خودروهای تولیدی در ایران امروز در بالاترین سطح مشخصات فنی و امکانات میزبان خانواده دنا است. دنا سدانی با ابعاد ایده آل خانواده های ایرانی با بالاترین سطح امکانات و تنوع گسترده مشخصات فنی است. نسخه معمولی این خودرو یکی از سنت‌شکن‌ترین خودروهای تولیدی به حساب می آید. طراحی کلی خودرو با زبانی جسور و تهاجمی، جلوه متفاوتی نسبت به سمند محافظه کار دارد. ایران خودرو در طراحی این خودرو تغییر جامع قالب های بدنه در بخش های مختلف را در دستور کار قرار داد تا سدانی متناسب با زبان روز خودروسازی جهان ارائه کند. این خودرو با بهره گیری از امکانات جدید در کابین مانند نمایشگر لمسی، به سرعت مسیرش را از دیگر خودروها جدا کرد و هم اکنون یکی از بهترین انتخاب ها به حساب می‌آید. این خودرو با بهره گیری از پیشرنه EF7 با حداکثر توان 115 اسب بخار رقبایی مانند یک هاچ بک 87 اسب بخاری یا پژو پارس TU5 را پیش رو دارد که از نظر توان فنی و امکانات برتر از آن ها است. دنا پلاس معمولی دومین عضو خانواده دنا است. ایران خودرو بهینه‌سازی‌های متعددی را در این نسخه اعمال کرده و برای نخستین بار بسیاری از امکانات را در آن مورد استفاده قرار داده است. این مدل همانند نسخه معمولی به پیشرانه EF7 با حداکثر توان 115 اسب بخار مجهز شده اما در داخلی کابین تغییرات گسترده تری به چشم می‌خورد. ترمز های این سدان در جلو و عقب دیسکی است و برای افزایش ضریب ایمنی سرنشینان برای نخستین بار از 4 کیسه هوا در کابین این سدان مجهز استفاده شده است. نمایشگر لمسی 7 اینچ در کنار سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با دریچه مجزا برای سرنشینان عقب و صندلی برقی سرنشینان جلو در کنار آپشن‌هایی مانند کروز کنترل این سدان را از نظر امکانات فراتر از تمامی خودروهای تولیدی و حتی برتر از بسیاری از رقبای خارجی قرار داده است. در بدنه طراحی جدید چراغ ها، نمای جانبی و درب صندوق از مهمترین تغییرات دنا پلاس است که زیبایی زبان طراحی آن را دو چندان کرده و در داخل کابین نیز استفاده از قطعات دکوراتیو چوبی، جلوه ای لوکس در کنار امکانات مدرن آن به وجود آورده است. دنا پلاس نخستین خودرو بومی کشور است که به سانروف استاندارد کارخانه ای مجهز شده است. دومین عضو خانواده دنا یعنی دنا پلاس دنده ای بدون شک با توجه به سطح امکانات و مشخصات فنی بهترین انتخاب به حساب می آید.

    پس از دنا معمولی و دنا پلاس دنده ای نوبت به قدرتمندترین خودرو بومی کشور یعنی نسخه توربوشارژ دنا می رسد. پیشرانه این خودرو با تکنولوژی اختصاصی ایران خودرو بر پایه موتور EF7 توانایی دستیابی به حداکثر توان 150 اسب بخار را دارد و حداکثر گشتاور آن از دور موتور 2200 تا 4800 نیوتون متر به 215 نیوتون متر می رسد. گشتاور این سدان با چنین پیشرانه ای مشابه خودروهای 2021 با پیشرانه های توربو است که به تازگی زمزمه ورودشان به کشور شنیده می شود. این مدل با گیربکس 5 سرعته دستی شتابی حدود 10 ثانیه دارد و مصرف سوخت آن در سیکل ترکیبی حدود 7.9 لیتر است. نسخه توربوشارژ دنا پلاس، به واسطه افزایش توان و تغییرات گسترده در بخش قوای محرکه نیازمند تقویت در بخش های فنی دیگر بود لذا ایران خودرو با تقویت سیستم ترمز ، تقویت دسته موتورها و بخش های دیگر این خودرو را روانه بازار کرده است. اگر به دنبال پرشتاب ترین خودرو بومی ایران با بالاترین سطح امکانات هستید، دنا پلاس توربو دنده‌ای در بازار آماده رقابت با خودروهای داخلی و خارجی است. در نهایت کاپیتان خانواده دنا با ترکیب گیربکس اتوماتیک 6 سرعته و پیشرانه توربو 150 اسب‌بخاری قدم به میدان رقابت می گذارد. این نسخه از دنا، علاوه بر تغییر در گیربکس و پیشرانه تغییراتی در سیستم تعلیق جلو و سیستم برق داشته تا بهینه ترین عملکرد را ارائه کند. این خودرو در بازار، یکی از پرتقاضا ترین سدان ها است. خودروهای خارجی نظیر کیا سراتو و آریزو5 توربو پیش روی دنا پلاس توربو اتوماتیک ایران خودرو قرار می گیرند در حالی که دنا پلاس تنها از نظر سطح فنی و امکانات رقیب مستقیم این خودروها است و در بازار با قیمتی کمتر از این خودروهای خارجی قابل انتخاب است.
    فاصله زمانی بین سمند و دنا پلاس توربو اتوماتیک بیش از 20سال است و ارتقاء در تک تک اجزای این خودرو امروز به چشم می آید. خانواده دنا با تنوع گسترده امکانات و قوای محرکه حاصل بیش از دو دهه مهندسی برای عرضه خودرویی ایده آل برای خانواده های ایرانی هستند و امروز در بازه های قیمتی مختلف انتخاب هایی ایده آل برای مشتریان به حساب می آیند.

    خبرنگار: هیوا صیاد

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط