فونیکسریمکسبهتام

کاهش ۱۰ درصدی قیمت خودروهای خارجی

عصر خودرو- بررسی‌ها از بازار خودروی پایتخت در روز جاری (شنبه، هشتم خردادماه)، نشان‌دهنده افت ۱۰ درصدی قیمت خودروهای خارجی در مقایسه با ابتدای امسال است.

کاهش ۱۰ درصدی قیمت خودروهای خارجی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایرنا، این روزها بازار خودرو همچون دیگر بازارها در یک شرایط انتظار به سر می‌برد. به سرانجام رسیدن برجام، برداشته شدن احتمالی تحریم‌ها و انتخابات آینده ریاست جمهوری، دلایلی است که بازار خودروهای خارجی را نیز با یک رکود و سکون همراه کرده است و همه به نوعی منتظرند ببینند بالاخره نتیجه این اتفاقات چه خواهد شد.

    در حالی که در یکی دو سال گذشته، قیمت‌گذاری خودروهای خارجی در نهایت به یک عامل اصلی یعنی نرخ ارز وابسته بود و دارندگان این خودروها آنها را متاثر از قیمت خودورهای داخلی ارزش‌گذاری می‌کردند، اما افزایش تدریجی قیمت داخلی‌ها و نرخ دلار هم نتوانست مانع از کاهش قیمت چهارچرخ‌های خارجی شود و این روزها این خودروها با نرخی حدود 10 درصد کمتر از قیمت‌های ابتدای سال قیمت می‌خورند.

    یکی از فعالان این بازار می‌گوید: با وجود افت قیمت‌ها، اما همچنان خرید و فروش در کمترین مقدار خود است.

    وی بیان‌داشت: در هفته‌های گذشته و با حرکت نزولی آرام ارز، بازار مجدد در حال سر و شکل گرفتن بود، اما بعد از آن ثبات نرخ دلار و این روزها بازگشت آن به کانال 23 هزار تومانی، خریداران و فروشندگان را به حالت انتظار فرو برده است.

    بنگاه‌دار دیگری گفت: انتخابات آینده ریاست جمهوری و نظر رییس دولت آینده درخصوص واردات خودروهای خارجی می‌تواند بسیار مهم و تاثیرگذار باشد، هرچند تا مستقر شدن دولت آینده، روی کار آمدن کابینه جدید و در نهایت تصمیم خوشبینانه برای آزاد شدن مجدد واردات، دست‌کم تا 1401 زمان‌بر خواهد بود.

    وی در عین حال به سبقت چینی‌ها از دیگر رقبا در بازار ایران در این روزها اشاره کرد و افزود: اکنون همه روزه شاهد رونمایی از خودروهای مونتاژی جدید چینی هستیم که به‌طور قطع مربوط به قراردادهایی از گذشته بوده، اما اگر از تحریم خارج نشده و سیستم عملیات بانکی به روال سابق بازنگردد، همین خودروسازان نیز به مشکل خواهند خورد.

    به گفته برخی دیگر از کارشناسان، در صورت اجرایی شدن برجام، حتی اگر نرخ ارز پایین نیاید، از آنجایی که زمزمه ورود خودروهای مدل 2021 به بازار ایران بر سر زبان‌ها می‌افتد، اثر روانی خود را خواهد داشت.

    برخی دیگر احتمال می‌دهند که خارجی‌ها بخواهند بخشی از بدهی خود را به ایران در قالب کالای تمام شده از جمله خودرو پرداخت کنند و همه اینها به معنای کاهش قیمت خودروهای موجود فعلی است.

    با این حال، بررسی ها از بازار حاکی است فقط افرادی که نیاز به پول دارند نسبت به فروش خودروهای خود اقدام می‌کنند، این در حالی است که برخلاف انتظارها خریداران از قدرت چانه‌زنی لازم برخوردار نیستند، زیرا در عمل خودرو برای فروش بسیار اندک است.

    کارشناسان پیش‌ینی می‌کنند تا واردات خودرو به کشور تصمیم‌گیری و آزاد نشود، شرایط بازار این دسته از چهارچرخ‌ها به همین منوال باشد.

    بر اساس این گزارش، امروز هر دستگاه خودروی سانتافه صفر کیلومتر مدل 2017 نزدیک به یک میلیارد و 900 میلیون تومان، هر دستگاه فولکس واگن تیگوان مشکی‌رنگ صفر کیلومتر مدل 2018 حدود 2 میلیارد و 600 میلیون تومان، رنو تلیسمان صفر کیلومتر مدل 2018 نزدیک به یک میلیارد و 800 میلیون تومان، همچنین در دسته مونتاژی‌ها هر دستگاه پژو 2008 سفیدرنگ مدل 98 صفر کیلومتر 830 میلیون تومان و هر دستگاه مزدا3 مدل 98 کمتر از 870 میلیون تومان قیمت داشتند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو