فونیکسریمکسبهتام

به بهانه ورود خودروهای جدید با گیربکس اتوماتیک DCT به بازار ایران؛

گیربکس اتوماتیک دوکلاچه به زبان ساده

عصر خودرو- گیربکس ها به دو دسته دستی و اتوماتیک دسته بندی می شوند اما گیربکس های اتوماتیک عملکرد و هویت واحدی ندارند. یکی از جدیدترین گیربکس های اتوماتیک که فلسفه آن به مسابقات اتومبیلرانی و تلاش برای دستیابی به بهترین بازدهی بر می گردد گیربکس اتوماتیک دو کلاچه یا به اختصارDCT است.

گیربکس اتوماتیک دوکلاچه به زبان ساده
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، گیربکس DCT از پایه با یک گیربکس اتوماتیک یا AT معمولی تفاوت دارد. ایده اصلی در پس این گیربکس ترکیب بازدهی بالای گیربکس دستی با سهولت تعویض دنده در گیربکس های اتوماتیک است. گیربکس های اتوماتیک AT ساختاری متفاوت با گیربکس های دستی دارند و از مبدل گشتاور بهره می برند اما گیربکس DCT به بیان ساده از ترکیب دو گیربکس دستی تشکیل شده که به صورت اتوماتیک تعویض دنده در آن صورت می گیرد. یک گیربکس DCT از دو شفت ورودی و مدول متشکل از دو کلاچ بهره می برد که هر کلاچ به یکی از شفت های ورودی متصل شده است. عموما کلاچ بزرگتر، مدیریت دنده های زوج را بر عهده دارد و کلاچ کوچکتر با شفت اختصاصی به دنده های فرد متصل است. این گیربکس معمولا از کلاچ های خشک یا خیس استفاده می کنند که در نوع اول به معنای روغن کاری و خنک سازی کلاچ ها در راستای تحمل گشتاورهای بالا است.
    در یک گیربکس دو کلاچه وقتی دنده اول درگیر است، کلاچ دیگر، دنده 2 را به حالت درگیر نگاه داشته و به محض نیاز ورود این دنده به مدار، اتصال کلاچ اول قطع و اتصال کلاچ دوم و در نتیجه دنده 2 در کمترین زمان برقرار می شود. این روند تا آخرین دنده ادامه دارد و با توجه به شرایط حرکتی خودرو، گیربکس تشخیص می دهد که دنده بعدی که می خواهد در مدار قرار بگیرد کدام است و کلاچ آزاد آن دنده را آماده ورود به مدار می کند. به بیان ساده اگر گیربکس دستی را یک انسان معمولی تصور کنیم، گیربکس DCT یک ابرانسان هوشمند است و بهترین بازدهی از یک گیربکس دستی را به نمایش می گذارد. این گیربکس با سرعت تعویض دنده حدود 8 میلی ثانیه سریعترین گیربکس اتوماتیک است و مصرف سوخت آن در مقایسه با گیربکس دستی مشابه حدود 10 درصد کمتر است. یکی از دلایلی که کمتر از این گیربکس در خودروها استفاده می شود، هزینه‌بر بودن تولید آن است که در نتیجه خودروسازان را به سمت گیربکس های ارزان تر سوق می دهد.
    فردا511 یکی از جدیدترین خودروهای بازار ایران است که به گیربکس 5 سرعته اتوماتیک دوکلاچه DCT مجهز شده است. این سدان با بهره گیری از این گیربکس و کلاچ های خیس توانایی دستیابی به مصرف سوخت 6.4 لیتر در صد کیلومتر را دارد. فردا511 در مقایسه با مهمترین رقبایش در بازاربه دلیل بهره گیری از این گیربکس مزیت بزرگی در برابر رقبایی همچون ام وی ام 315 و جک J4 دارد. سدان جدید فرداموتورز هم اکنون با قیمت 429 میلیون تومان به فروش می رسد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو