فونیکسریمکسبهتام

بررسی عامل مهارت راننده در حوادث رانندگی

عصر خودرو- رانندگی کردن یکی از جذاب ترین مهارت هایی است که هر انسانی که امروزه به سن قانونی می رسد در پی یادگیری و انجام آن است.

بررسی عامل مهارت راننده در حوادث رانندگی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، خوب قاعدتاً یادگیری این مهارت به آسانی هم نیست و نیاز به تمرین بسیار دارد و صد البته در همه کشورهای دنیا برای اینکه متوجه بشوند که فرد مورد نظر به اندازه کافی برای اینکه بتواند یک وسیله نقلیه متعارف را رانده و قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کند مهارت پیدا کرده، آزمونی برگزار کرده و طی فرآیندی به افراد دارای صلاحیت گواهینامه داده می شود.


    اما نیک می دانیم که گرفتن گواهینامه رانندگی تازه ابتدای راه است و برای اینکه هر شخصی بتواند رانندگی مطلوبی داشته باشد نیاز به تمرین بسیار و رانندگی در موقعیت های مختلف از بعد مکان (شهری، بین شهری، کوهستانی، کویری) و از بعد زمان (شب و روز)، و همینطور از بعد آب و هوا (آفتابی، بارانی، رانندگی در برف و یخبندان) دارد.

    از طرف دیگر افرادی هستند که نگاه دیگری به موضوع رانندگی دارند و به صورت جدی به این موضوع به عنوان یک مسئولیت اجتماعی نمی نگرند. به طور مثال برخی از افراد رانندگی کردن با یک خودرو را به مثابه آزادی عمل در راندن یک ماشین که می تواند با سرعت های بالا حرکت کرده و هیجانات راننده و سرنشینان را تخلیه کند می بینند. یا اینکه خیلی از افراد به رانندگی کردن به عنوان یک فعالیت که نیاز به تمرکز بالا دارد نگاه نمی کنند و در این زمینه سهل انگاری کرده و در حین رانندگی با تلفن همراه صحبت می کنند، با سرنشینان بحث و تبادل نظر می کنند، خوراکی می خورند، و کارهایی که تمرکز را در حین رانندگی از بین می برد.


    حال از منظر دیگری اگر به موضوع توجه کنیم، افرادی هم هستند که بیش از اندازه احتیاط می کنند و خود همین مسئله هم باعث حوادث بیشمار رانندگی می شود. چه بسیار رانندگانی که در جاده ها بسیار آهسته حرکت می کنند و خودروهای عبوری دیگر را که با سرعت بیشتری در حال حرکت هستند به زحمت می اندازند. به خصوص در راههایی که امکان سبقت گرفتن به دلیل شرایط جاده یا به دلیل ممنوعیت سبقت وجود ندارد.

    عدم توجه به علائم راهنمایی هم یکی دیگر از معضلاتی هست که رانندگان ایجاد می کنند. برخی از افراد روحیه ضد قانون بودن خود را بسیار در رانندگی نشان می دهند و اهمیتی به علائم نشان نمی دهند. در حالی که قوانین راهنمایی و رانندگی در واقع باعث کاهش تصادفات و خطرات برای دیگران هست.

    همانطور که توضیح داده شد، رانندگی کردن قبل از اینکه یک مهارت شخصی ساده باشد، یک مسئولیت اجتماعی هست. چون شما در حال هدایت خودرویی در حال حرکت هستید که این در حال حرکت بودن گاهی می تواند حوادثی را ایجاد کند که به قیمت جان انسان های دیگر یا از دست رفتن مال آن ها شود. هر چند که در بسیاری از کشورها بیمه شخص ثالث به صورت اجباری وجود دارد و هر راننده موظف است که بهترین  بیمه شخص ثالث  را با توجه به شرایط خود و خودرو ای که با آن رانندگی می کند را در اختیار داشته باشد، اما گاهی باید به نقش مهارت رانندگی در تصادفات هم اهمیت دهیم. جرا که داشتن بیمه نامه خودرو دلیلی بر بی احتیاطی یا توجه نکردن به رانندگی مناسب نیست.

    اولین قدم این است که میزان انتظاری را که از یک راننده با مهارت مناسب می رود شناسایی کنیم و تلاش کنیم که با تمرکز و تمرین، در موقعیت های مختلف سطح خود را شناسایی کرده و در جهت بهبود مهارت خود تلاش کنیم. در واقع داشتن مهارت مناسب در رانندگی باعث می شود که حوادث‌رانندگی کاهش چشمگیری داشته باشد. گاهی داشتن فقط یک آگاهی در این مورد که با عدم تمرکز یا خستگی و خواب آلودگی نباید رانندگی کرد، می تواند جان بسیاری از انسان هایی که هر ساله در جاده ها از بین می روند را نجات دهد. البته نقش نهاد نظارتی که وظیفه اعطای گواهینامه و برگزاری آزمون ها را هم بر عهده دارد نباید نادیده گرفت که هر چقدر سختگیری معقولانه داشته باشد، می تواند رانندگان بهتری را روانه خیابان ها کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو