فونیکسریمکسبهتام

خودروهای اسپرتی که بازگشتی موفقیت آمیز داشتند؛

بازگشت به موقع!

عصر خودرو- در سال‌های اخیر تولید مجدد برخی خودروهای مهم و افسانه‌ای با استقبال قابل توجهی روبرو شده. مواردی نظیر فورد برانکو در سال قبل و نسل جدید نیسان Z را باید در زمره این موارد نام برد.

بازگشت به موقع!
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در این بین برخی بازگشت‌ها موفقیت آمیز نبودند و برای مثال در مواردی همانند فورد تاندربرد، پایانی نه چندان موفق داشتند. در عوض در بیشتر موارد بازگشت‌ها علاوه بر جنجالی شدن، موفقیتی بزرگ برای خودروسازان کسب می‌کنند. در این مطلب برترین خودروهای اسپرتی را معرفی می‌کنیم که توانستند بازگشتی رویایی به جهان خودرو را تجربه کنند.

    داج چلنجر
    چلنجر یکی از محبوب‌ترین محصولات داج در دهه هفتاد میلادی بود که به لطف بحران نفتی آن زمان، جوان مرگ شد و نتوانست در بازار خوش بدرخشد. همین سبب شد تا داج هرگز جرئت احیا کردن چلنجر را نداشته باشد تا آن که موفقیت‌های بزرگ ماستنگ در دهه اول قرن بیست و یکم با نگاهی به گذشته و تلاش شورولت برای زنده کردن کامارو با ظاهری کلاسیک، مدیران کرایسلر را متقاعد کرد تا چلنجر را با ظاهری آشنا و پیشرانه‌هایی قدرتمند راهی بازار کنند. موفقیت چلنجر جدید به حدی بود که ورشکستگی کرایسلر و بحران اقتصادی نیز نتوانست این محصول تازه احیا شده را از خط تولید دور کند و انواع مختلفی از آن نظیر دیمن و هلکت، هر روز در جهان خودرو جنجالی تازه به پا می‌کنند.

    بچه لامبورگینی (گالاردو)
    لامبورگینی در دهه هفتاد میلادی در سه جبهه مهم می‌جنگید؛ جبهه اول سوپراسپرت‌های موتور وسط بود که تولید آن‌ها هرگز قطع نشده است. جبهه‌های دوم و سوم اما به ترتیب سوپر GT‌های بزرگ و محصولات کوچک موتور وسط بودند که اولی در دهه هفتاد کنار گذاشته شد، اما دومی در دهه هشتاد با تولید جالپا (هالپا) ادامه یافت. با این حال تصمیم لامبورگینی برای تولید یک بچه لامبو در دهه‌ نود میلادی هرگز عملی نشد تا آن که گالاردو در اوایل قرن جدید راهی بازار شد و توانست به پرفروش‌ترین محصول این کمپانی بدل شود و سودی سرشار نصیب لامبورگینی کند. پس از گالاردو نیز هوراکان مسیر این سری از محصولات موفق را ادامه می‌دهد.

    نیسان Z
    داتسون در اواخر دهه شصت میلادی اسپرت پرفروشی را به بازار عرضه کرد که توانست جهان خودروهای اسپرت را دگرگون کند. این محصول که 240Z بود، پایه گذار سری Z نیسان شد. در اواخر دهه نود میلادی اما نیسان تولید سری Z را متوقف کرد. بسیاری نگران بودند که هرگز سری Z به خط تولید بازنگردد. اما معرفی 350Z به قدری موفقیت آمیز بود که غیبت چند ساله Z را از یادها برد. نیسان یک بازگشت دیگر یعنی بازگشت GT-R را نیز تجربه کرد، هرچند به اندازه Z سوددهی نداشت، اما بیش از بازگشت Z به افزایش اعتبار نیسان کمک کرد. نسل جدید Z با یک طراحی نوستالژیک در سال آینده میلادی به بازار عرضه می‌شود تا با 400Z باز هم نیسان نشان دهد که Z هرگز نخواهد مرد!

    شورولت کامارو
    برخلاف فورد ماستنگ که به صورت مداوم نسل‌های آن معرفی شده، وارد بازار می‌شود، شورولت از اوایل قرن بیست و یکم تولید کامارو را متوقف کرد و به حضور خود در بازار خودروهای پونی پایان داد. بسیاری نگران بودند که محصولاتی همانند کبالت SS به نحوی حضور شورولت در بازار خودروهای اسپرت را تداوم بخشد، اما به لطف تب فراگیر نگاه به گذشته و دست به کار شدن داج و فورد برای احیا پونی‌های کلاسیک خود، شورولت نیز در اواخر دهه قبل کامارو را زنده کرد. این بازگشت به قدری موفقیت آمیز بود که نسل بعدی یعنی ششم کامارو بدون هیچ وقفه‌ای توسط شورولت معرفی شد تا پتانسیل‌های بالقوه بازار توسط رقبا پاسخ داده نشود. این روند تا به امروز نیز ادامه یافته تا رقابت سه گانه کامارو-ماستنگ-چلنجر فعلا ادامه داشته باشد.

    فورد GT
    فورد برای بازگشت یگانه ابرخودرو موتور وسط خود نقشه‌های زیادی داشت و در دهه‌های هفتاد و نود میلادی تلاش‌هایی کم رمق داشت که به معرفی دو نمونه مفهومی GT70 و GT90 انجامید. با این حال بالاخره فرزند خلف GT40 با نام GT در دهه قبل معرفی شد و توانست به یک نام بلندآوازه در جهان خودرو بدل شود. اما بحران اقتصادی و بازار نسبتا محدود GT به نسبت رقبا سبب شد تا بسیاری رویا عرضه نسل بعدی GT را از یاد ببرند. بازگشت دوم GT اما به مراتب رویایی‌تر بود و با پیروزی در لمان همراه شد. بدین ترتیب شاید بتوان GT را با دو بازگشت موفقیت آمیز، یکی از جنجالی‌ترین خودروهای لیست ما باشد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو