فونیکسریمکسبهتام

نگاهی به کشنده Geerfa V۷، محصول دماغدار شرکت JAC

چینی با ژنتیک آمریکایی برای ایران

عصر خودرو-در حالی که کامیونت های JAC در کشورمان فروش خوبی دارند اما کشنده های این کمپانی اصلا نتوانستند در زمینه فروش و رقابت در حد هموطنان خود ظاهر شوند و امروزه تعداد اندکی از ساخته های سنگین وزن این برند چینی را در جاده های کشورمان می بینیم.

چینی با ژنتیک آمریکایی برای ایران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۴:۰۰
  • چینی با ژنتیک آمریکایی برای ایران
  • چینی با ژنتیک آمریکایی برای ایران
  • چینی با ژنتیک آمریکایی برای ایران
  • چینی با ژنتیک آمریکایی برای ایران
  • چینی با ژنتیک آمریکایی برای ایران
  • چینی با ژنتیک آمریکایی برای ایران
  • چینی با ژنتیک آمریکایی برای ایران

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، ضمن اینکه هنوز کشنده دیما که در واقع همان جک K7 است، به صورت عمده و انبوه وارد بازار نشده و البته که با نام و برند جک نیز بازاریابی نشده است. اما یکی از گزینه هایی که می تواند در کشورمان محبوب و موفق باشد، محصول دماغدار این شرکت چینی یعنی مدل Geerfa V7 است. در ادامه با این کشنده چینی که ظاهری شبیه به محصولات آمریکایی دارد، بیشتر آشنا می شویم.

نمایی آمریکایی
این نحوه طراحی کامیون، فقط و فقط مخصوص آمریکای شمالی است و حالا هم چینی ها قصد دارند تا محصولاتی با این شکل و شمایل را عرضه کنند. این کامیون اولین محصول دماغدار چینی ها نیست و قبلا هم، محصولاتی با نگاه به طراحی خودروهای سنگین آمریکایی داشته اند. قوانین اندازه و ابعاد خودروهای تجاری در این کشور تاحدودی تغییر کرده است و همین قضیه دست شرکت ها را برای ساخت کشنده هایی با اتاق و شاسی بزرگ تر، باز گذاشته است. این محصول شرکت JAC  در سال 2019 رونمایی شد و گفته می شود که در طراحی آن از ساخته های شرکت اینترنشنال الهام گرفته شده است که البته به وضوح می توان رگه هایی از طراحی این شرکت آمریکایی را در این محصول چینی دید. البته هرچند که اتاق، بزرگ و جادار طراحی شده است اما این اتاق از نظر ابعاد و اندازه در حد کابین های متوسط آمریکایی است و هنوز با مدل های بزرگ و جادار آمریکایی که امکانات مختلفی از کمد و جالباسی تا میز غذاخوری و جاکفشی و... دارند، فاصله دارد. همانند محصولات آمریکایی، یک پنجره کوچک در بخش اتاق خواب قرار دارد که می توان از آن برای مشاهده بیرون استفاده کرد. قطعات کرومی در بخش های مختلفی از نمای بیرونی استفاده شده است که اوج آن در جلوپنجره این کشنده است. جلوپنجره کاملا شبیه به محصولات اینترناش طراحی شده است و حتی چراغ ها نیز بی شباهت به ساخته های این برند آمریکایی نیست. همانند کشنده های دماغدار آمریکایی از یک رکاب بزرگ و پهن در فاصله بین چرخ های جلو و عقب استفاده شده است که نمایی مدرن و عضلانی به این کشنده داده است و البته سوار و پیاده شدن از آن را راحت می کند. در دماغه خودرو از آینه قیچی به سبک کشنده های آمریکایی استفاده شده که می توانست طراحی زیباتری داشته باشند اما بازهم در ترکیب با درب موتور کشیده و بلند آن، قابل قبول به نظر می رسد. اما نسبت به کشنده های آمریکایی با این سبک طراحی یک کمبود بزرگ در آن دیده می شود و آن اینکه اگر دستگیره های عمودی بزرگ بغل درب های ورودی نیز برای این خودو در نظر گرفته می شد، هم طراحی زیباتری به سبک کشنده های آمریکایی داشت و هم امکان سوار و پیاده شدن را راحت تر می کرد. قابل ذکر است که این کشنده با داشتن ضریب درگی برابر با 0.41 از نظر آیرودینامیک بودن در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد.
اتاق از نوع سقف بلند است که باعث می شود تا فضای زیادی در داخل کابین در دسترس باشد. داخل اتاق چندان اثری از امکانات مختلف و طراحی آمریکایی دیده نمی شود و همان طور که گفته شد، فقط نمای بیرونی شباهت به خودروهای آمریکایی دارد. اما نکته جالب در این است که داشبورد و بقیه قسمت ها مثل فرمان و صندلی ها، عینا همان چیزی است که در کشنده K7 دیده می شود. یعنی شرکت JAC برای کاهش هزینه های خود فقط اقدام به تغییر در طراحی خارجی کرده و داخل اتاق با دیگر محصولاتش به صورت مشترک استفاده می شود. از این رو هرچند که بیرون کامیون یک طرح کاملا آمریکایی را تداعی می کند اما در داخل اصلا رنگ و بویی از کامیون های آمریکای شمالی، با آن داشبورد های بلند و پهن و انبوهی از نشانگر های دیجیتال و آنالوگ را ندارد.

مشخصات فنی

از سوی شرکت سازنده برای این خودرو، پیشرانه های مختلفی در نظر گرفته شده است. یکی از این پیشرانه ها، همان موتوری است که روی کشنده دیما نیز نصب می شود. این پیشرانه 11.8 لیتری با کد ISGe3-490  شناخته می شود و دارای استاندارد یورو5 بوده و قادر است تا به بیشترین قدرت 490 اسب بخار در دور 1900 دور در دقیقه و بیشترین گشتاور به مقدار 2300 نیوتن متر در دور 1100 تا 1400 دست یابد. اما پیشرانه دیگر، باز هم از ساخته های کامینز و با قدرت 540 اسب بخار است. این پیشرانه بالاترین گشتاور به مقدار 2300 نیوتن متر دارد که می تواند به خوبی با رقبای داخلی رقابت کرده و به نوعی یک برگ برنده بزرگ برای آن باشد. اما قوی ترین پیشرانه قابل سفارش برای این کشنده، موتور 560 اسب بخاری آن است که 2650 نیوتن متر نیز گشتاور دارد. این پیشرانه نیز ساخت کامینز بوده و شباهت زیادی به موتورهای در نظر گرفته شده برای محصولات ساخت آمریکای شمالی دارد که از ساخته های کامینز استفاده می کنند. برای هر سه موتور گفته شده، گیربکس ساخت ZF در نظر گرفته شده است که جعبه دنده ای اتوماتیک با تکنولوژی AMT بوده و دارای 12 دنده جلو و 2 دنده عقب به همراه ریتاردر هیدرولیکی است. باک سوخت نصب شده روی این کشنده که قرار است در مسافت های طولانی استفاده شود برابر با هزار لیتر است که به خوبی نیاز پیشرانه های پر قدرت آن و همچنین کاربری در نظر گرفته شده برای آن را جوابگو خواهد بود. در مورد سیستم تعلیق آن نیز باید گفت که در حالی که بسیاری از کشنده های سه محور فاقد سیستم تعلیق پنوماتیک هستند اما این کشنده در محورهای عقب دارای سیستم فنربندی بادی بوده که اثر مثبتی در کیفیت سواری و هندلینگ آن خواهد داشت.

جک V7 در ایران
در کشورمان از گذشته، علاقه زیادی به خودروهای سواری و سنگین آمریکایی وجود دارد. بسیاری هنوز هم از استهلاک پایین کشنده های آمریکایی با رضایت کامل حرف می زنند و دیدن یک نمونه تمیز و سالم از این خودروها برای همه جذاب و دوست داشتنی است. از این رو می توان امیدوار بود که اگر چنین کشنده ای در کشورمان عرضه شود می تواند به راحتی جذب علاقه مندان به خودروهای آمریکایی شده و به نوعی به خاطر خاص بودن طراحی، می توان امید زیادی به موفقیت آن داشت. خصوصا که چه از نظر فنی و چه طراحی داخلی با دیگر محصول جک در کشورمان مشترک است که مشکلات تعمیر و نگهداری آن را کمتر خواهد کرد. ضمن اینکه همان طور که گفته شد برای این کشنده از پیشرانه های قوی تر نیز استفاده شده است که اگر از آن ها برای نمونه های داخلی نیز استفاده شود، احتمال موفقیت آن بسیار بالا خواهد رفت.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۷۱
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      آخرین بروزرسانی ۵ روز پیش
      آرشیو