فونیکسریمکسبهتام

حفظ وفاداری مشتری مهمتر است یا بهره مندی از مشوق های دولتی

عصر خودرو- تسلا می گوید شبکه سوپرشارژ سریع خود را از اواخر سال ۲۰۲۲ در اختیار سایر برندها قرار می دهد.

حفظ وفاداری مشتری مهمتر است یا بهره مندی از مشوق های دولتی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از سایپانیوز، شرکت خودروسازی آمریکایی تسلا، بخشی از موفقیت خود را مدیون شبکه سوپرشارژر است که با سرعت بالایی خودروها را شارژ می کند. اما این شبکه اجازه شارژ را به سایر خودروهای برقی نمی دهد. حالا در هفته ای که سپری شد، تسلا وعده داده است که در حال برنامه ریزی است و قرار است که سایر خودروهای برقی از برندهای دیگر هم بتوانند از شبکه سرتاسری تسلا هم استفاده کنند.

    البته این وعده [که اول بار توسط Elektrek منتشر شد] فعلاً خاص شبکه شارژ سریع در کشور نروژ است،‌ چون تسلا نمی خواهد از قافله استفاده از مشوق های دولتی عقب بماند. کشور نروژ برای توسعه خودروهای برقی مشوق هایی را در نظر گرفته است و طبیعی است که تسلا هم می خواهد از این مشوق ها بهره مند شود. از این رو ممکن است در خود کشور آمریکا به این زودی این وعده محقق نشود.

    تسلا می گوید در حال حاضر در سرتاسر دنیا بیش از 25 هزار جایگاه شارژ سریع یا سوپرشارژر نصب کرده است که بیشتر آن در آمریکا است.

    در یکی از بندهای صورتجلسه وستلند کانتی آمده است: «جایگاه های شارژ مرتبط با تسلا از فصل سوم سال 2022 در دسترس عموم قرار خواهد گرفت. در آن صورت این جایگاه ها در طرح های مشوق دولتی واجد شرایط خواهند شد به ویژه آن که تسلا این جایگاه ها را در اختیار سایر برندهای سازنده خودروهای برقی قرار خواهد داد که نباید به بیش از سپتامبر 2022 (شهریور 1401 به تأخیر بیفتد.»

    در ایالات متحده، سوپرشارژرهای تسلا از کانتکتورهایی استفاده می کند که در اروپا رایج نیست. در ماه دسامبر سال 2020 ایلان ماسک مدیر عامل تسلا وعده داده بود که سوپرشارژرها قابل دسترس برای سایر برندها هم خواهد بود. اما اوایل ماه ژوئن (خرداد همین امسال) رویترز به نقل از یک روزنامه آلمانی به نام Neue Osnabruecker Zeitung گزارش داد که وزیر حمل و نقل آلمان در حال مذاکره با تسلا است که سوپرشارژرهای خود را در اختیار سایر برندها هم قرار دهد تا امکان گسترش بهتر خودروهای برقی فراهم آید.

    تسلا این را می داند، که وجود شبکه های وسیع شارژ سریع، مهمترین و بزرگترین مزیت این شرکت در برابر سایر برندهای خودرویی است و مشتریان تسلا از داشتن یک شبکه اختصاصی، بیشترین نفع را می برند و همین عامل هم یکی از دلایل وفاداری به برند تسلا محسوب می شود. گشودن این شبکه 480‌ ولتی جریان مستقیم شارژ خودروهای برقی به روی سایر برندهای خودرویی، پیشگامی و راهبری تسلا در این بازار را کاهش می دهد و ایلان ماسک این را می داند. در همان روز اولی که مشتریان تسلا مجبور شوند برای شارژ خودروهای خود در صف بمانند، بدون تردید ناخرسندی خود را نشان خواهند داد.

    در تمام نظرسنجی های انجام شده مسجل شده است که مهترین نگرانی و دغدغه صاحبان خودروهای برقی شارژ سریع و بدون معطلی خودرو و پیمایش بالا به ازای هر بار شارژ است. هیچ کس دوست ندارد برای شارژ خودرو معطلی زیادی بکشد. همین حالا هم در مقایسه با سوخت گیری بنزین که کمتر از 5 دقیقه طول می کشد، شارژ کامل خودرو در بهترین شرایط در شبکه های شارژ سریع حداقل یک ساعت طول می کشد.

    با این اوصاف، هر چقدر سازندگان خودرو در حال رشد ناوگان خودروهای برقی هستند و بر تعداد مشتریان خودروهای تمام برقی افزوده می شود، هنوز معضل شارژ سریع در خودروهای برقی پاسخ مناسبی نگرفته است. طبیعی است که کمپانی خودروسازی تسلا با دقت و وسواس وضعیت را سبک و سنگین می کند و در نهایت تعادلی بین نیاز با استفاده از مشوق ها و راضی نگه داشتن مشتریان برقرار خواهد کرد. برای خیلی از خودروسازان بزرگ دنیا، بهترین گزینه همکاری و مشارکت با تسلا  و کوتاهترین مسیر است چون به کمترین سرمایه گذاری نیاز دارد. اما باید دید که آیا تسلا تمایلی به این بازی دارد یا نه.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو