فونیکسریمکسبهتام

راهی که سایپا در سال‌های سخت ساخت

عصر خودرو- حجت الاسلام و المسلمین محمدجعفر منتظری؛ دادستان کل کشور هفته گذشته در بازدید از گروه خودروسازی سایپا از مدیرعامل این گروه به دلیل قرار دادن گروه خودروسازی سایپا را در مسیر رشد و توسعه در سال های سخت تحریم و طراحی و تولید خودروهای جدید در کنار حذف پراید از خط تولید قدردانی کرد.

راهی که سایپا در سال‌های سخت ساخت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، این مقام مسئول همچنین گفت : ایران با سخت ترین و ظالمانه ترین تحریم ها روبرو است و از طرفی نمی توان به قول و وعده هایی که آنها در مذاکرات می دهند اعتماد کرد چرا که آنها به تعهدات خود پایبند نیستند لذا تنها راه نجات اقتصاد کشور تکیه بر اقتصاد مقاومتی است و این امر زمانی حاصل می شود که صنایع کشور به خصوص صنعت خودرو با تکیه بر نیروی مهندسان جوان خود رشد کنند.

    آنچه در این دیدار مطرح و تاکید شد، زیربنای اصلی مسیر حرکت سایپای نوین است. گروه خودروسازی سایپا تنها طی 3 سال سخت با وجود تحریم ها، همه گیری ویروس کرونا و مشکلات اقتصادی  و در شرایطی که همه شرکای خارجی این خودروساز از ایران رفته بودند، پراید را از خط تولید خارج کرد و به جای شرکای خارجی گزینه هایی بهتر از خودروهای مونتاژی گذشته را با عنوان خودرو ملی طراحی و وارد خطوط تولیدش کرد.

    25درصد تولیدات سایپا در سال 1397 یکی از محصولات مونتاژی از برند هایی نظیر رنو، چانگان و برلیانس بود و حدود 63 درصد تولیدات نیز در اختیار پراید قرار داشت. سایپا یک سال بعد با تشدید تریم ها و خروج شرکای مونتاژی 25 درصد تولیداتش را از دست داشت اما با این حال تنها خودروسازی بود که در سال 98، افزایش تیراژ نسبت به سال 97 را ثبت کرد. خروج پراید از خط تولید از سال 98 کلید خودرو و در ابتدای سال 99 رسما این تصمیم تاریخ ساز نهایی شد، سایپا تا اینجای کار حدود 90 درصد خودروهای سبد محصولاتش را از دست داده بود اما ظرفیتش نه تنها به 10 درصد سال 97 نرسید بلکه تیراژ اوج گرفت و سایپایی جدید معرفی شد. سایپای جدید مانند خانواده ای است که به خانه جدید اسباب کشی کرده و هیچ کدام از وسایل قدیمی را با خود به خانه جدید نیاورده است. پلتفرم X200 که میزبان خودروهای کلاس B مانند تیبا، ساینا و کوییک است با ایجاد تنوع گسترده در تیپ، ظرفیت تولید پراید را در دست گرفت و با تکنولوژی فنی به روز تر و امکانات بیشتر و تنوع در کلاس، موفق به پر کردن جای خالی پراید شد. در کنار این خانواده سایپا در راستای خودکفایی و بی نیازی به شرکای خارجی برای ورود به خودروهای کلاس C پروژه مگاپلتفرم SP100 را کلید زد و شاهین که نخستین ثمره این پروژه است در روزهای پایانی سال 1399 فاکتور شد و سایپا فراتر از الزامات قانونی این خودرو را با گارانتی 3 سال یا 60 هزار کیلومتر به مشتریان عرضه خواهد کرد.

    شاهین آغاز گر مسیر پلتفرم جدید SP100 در کلاس C خودروها است که در سال 1400 با همراهی کراس اوور آریا تعداد اعضای این خانواده به دو خودرو می رسد و بدون شک با افزایش تیراژ، سهم این پلتفرم جدید از سبد محصولات سایپا نیز افزایش پیدا خواهد کرد. پلتفرم X200 با خودروهای کلاس B نیز با افزایش تنوع تیپ و فیس لیفت های جدید در سال 1400، عضو جدیدی با نام اطلس خواهد داشت که به گسترش تنوع خودروهای سایپا کمک می کند و سهم سایپا را از بازار افزایش خواهد داد. با بررسی برنامه های نارنجی پشان در سال 1400 می توان دریافت که آهنگ رشد تیراژ و فروش این خودروساز در ماه های دیگر سال نیز ادامه خواهد داشت و در نیمه دوم سال به اوج خواهد رسید. همچنین عطش سایپای نوین به ایجاد تنوع در سبد محصولات و معرفی خودروهای جدید این تصور را تقویت می کند که احتمالا سال 1400 تنها با دو خودرو آریا و اطلس در سایپا رنگارنگ تر نمی شود بلکه می توان انتظار معرفی محصولات و فیس لیفت های جدیدی را نیز داشت. این خودروساز همچنین در بخش قوای محرکه و امکانات رفاهی و ایمنی در راستای تنوع بخشی به تیپ های محصولات متوقف نشده و معرفی قوای محرکه جدید بخصوص در خانواده SP100 نویدی برای افزایش فروش این خودرو و در نتیجه رشد تیراژ آن است.

    امروز در غیاب خودروسازان خارجی، سایپای نوین با معرفی آریا به عنوان نخستین کراس اوور بومی ایران، ضمن مطالعه مزایای تمامی کراس اوور های شهری موجود در ایران، محصول نهایی را آماده عرضه به بازار در سال 1400 کرده که نه تنها نسبت به گزینه های پیشین برتری های محسوسی دارد بلکه گزینه ای رقابتی در برابر رقبای خارجی در بازارهای صادراتی نیز به حساب می آید.

    ترس خروج شرکای خارجی از صنعت خودرو زمانی بزرگترین دغدغه صنعت خودرو کشور بود. در آن زمان مهره ای برای جایگزینی خارجی ها وجود نداشت و در بحرانی ترین شرایط تنها عقبگرد به خودروهای قدیمی راه حل خودروسازان بود. امروز نه تنها سایپای نوین به عقبگرد فکر نکرده بلکه به سرعت جای خالی شرکای خارجی و خودرو پرتیراژی مانند پراید را پر کرده و آینده را با لشکر خودروهای با نشان اختصاصی سایپا می سازد. مسیر سایپای نوین، مسیر جدید صنعت خودرو ایران است که تحریم ها نمی توانند روی آن اثر بگذارند و شرکای خارجی نمی توانند در آن برای خودروسازان ایرانی تعیین تکلیف کنند.

    سایپای نوین در سال های سخت تحریم؛ به تفکری جدید اسباب کشی کرده و راهی ضد تحریم را ساخته که قرار است میزبان تنوع گسترده ای از خودرو ها باشد. تحولات سایپا در این راه جدید تنها به تنوع ظاهری محصولات محدود نمی شود بلکه تفکرات جدید استاندارد و ایمنی محور در این راه جدید سایپای نوین را همراهی می کنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط