فونیکسریمکسبهتام

امکانات ایمنی خودرو مهمتر است از امکانات راحتی

عصر خودرو- آیا وقت آن نرسیده است که به خاطر آخرین امکانات ایمنی جدید، خودروی قدیمی خود را رد کنید؟

امکانات ایمنی خودرو مهمتر است از امکانات راحتی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از سایپانیوز، در حال حاضر خیلی از امکانات ایمنی جدید در خودروها اجباری شده و در همان کارخانه به عنوان امکانات استاندارد نصب می شوند. با این وصف زمان خرید خودرو، اگر امکان انتخاب آپشن برای خریدار فراهم شده، بهتر است امکانات ایمنی در اولویت بالاتری نسبت به امکانات راحتی خودرو انتخاب شوند.

    شاید 10 سال پیش این سؤال خیلی مطرح نبود که به خاطر ایمنی بهتر است خودرو قدیمی خود را رد کنید چون امکانات ویژه و خاص خودرو را فقط می شد در خودروهای پرتجمل و بسیار گران قیمت یافت. به بیان دیگر فقط خودروهای لاکچری مجهز به آخرین امکانات ایمنی بودند. اما امروزه، خیلی از این فناوری ها به طور استاندارد و با قیمت منطقی در سدان های قیمت متوسط هم نصب می شوند. سامانه هایی مثل هشدار برخورد از روبه رو، حفظ خودرو بین خطوط، هشدار حضور خودرو در نقاط کور، هشدار برخورد از پشت، از جمله سامانه هایی هستند که با حسگر [سنسور] کار می کنند و در خودروهای امروزی متداول و رایج شده اند.

    مارک تاکاهاشی Mark Takahashi از ویراستاران ارشد در وبسایت خودرویی ادموندز می گوید: «دیگر تقریباً در هر خودرویی که بخرید این امکانات نصب شده اند. در طول دهه گذشته شاید مهمترین سامانه ها، مربوط به فناوری هایی است که جلوی برخورد از رو به رو را می گیرند که شدیدترین خسارت را به وجود می آورد. خیلی از این امکانات هشدار برخورد از رو به رو همزمان به سامانه های ترمز اضطراری خودکار هم متصل هستند و در شرایط که حواس راننده پرت شده، جلوی تصادف را می گیرند تا آثار برخورد یا تصادف به حداقل برسد. این سامانه به طور  کلی خیلی دقیق هم هست.»

    هر چقدر به سن ما اضافه می شود، با فرسوده شدن خیلی از اعصاب و ماهیچه ها، واکنش ما هم کُندتر می شود و دقت آن پایین می آید. گاهی اوقات همین واکنش می تواند از یک خط و خش جزئی تبدیل به یک تصادف تمام عیار شود و چه خوب است که حسگرهای خودرو به موقع واکنش نشان دهند و ترمز اضطراری به طور خودکار جلوی تصادف را بگیرد. البته برخی از مردم از بوق هشدار خودرو بیزارند و چون به صداهای اطراف حساس شده اند از این بوق هشدار خوششان نمی آید اما واقعیت این است که گاهی واقعاً جان انسان را نجات می دهند.

    حتی در شرایط عادی رانندگی هم افراد کهنسال دیرتر از افراد جوان موانع را سر راه خود تشخیص می دهند و بیشتر حواس شان پرت می شود. حتی در حرکت دنده عقب، مخصوصاً در خودروهای شاسی بلند، ترمز اضطراری خودکار،‌ خیلی به کاهش مرگ و میر به خصوص کودکان کمک کرده است. با این حال اتکای کامل به این سامانه ها هنوز کار درستی نیست. اکثر این سامانه ها و فناوری ها در شرایط مساعد درست عمل می کنند اما هنوز مواردی مشاهده می شود که این سامانه ها کارایی صد در صدی ندارند. سامانه های هشدار برخورد از جلو و عقب تکیه زیادی به لیدار [لیز و رادار]،‌ دوربین و حسگر دارند تا بتوانند درست عمل کنند. این سامانه ها نقطه ضعف های زیادی دارند و صاحبان و مالکان خودرو باید این نقاط ضعف را بشناسند و بیش از حد  به آن تکیه نکنند چون این سامانه ها هم محدودیت های خاص خود را دارند. به ویژه در شرایط برفی، مه، دود و باران های شدید، دوربین ها و سنسورها به قدر کافی دقیق عمل نخواهند کرد.

    برخی از مردم هستند که به صدا حساسیت بالایی دارند و ممکن است بعد از مدتی که از تازگی این خودروها گذشت، بعضی از این سامانه ها را به حالت خاموش قرار دهند تا از شر صدای بوق هشدار آنها خلاص شوند.

    در بسیار از نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش برای رسیدن به بودجه مشتری، امکان حذف یا اضافه کردن برخی از امکانات به صورت آپشن وجود دارد که بهتر است هنگام خرید دقت زیادی به خرج داد و آن امکاناتی که به ایمنی ربط پیدا می کند حذف نشوند در عوض امکانات یا فناوری هایی که به راحتی ربط پیدا می کنند می تواند در اولویت پایین تری قرار گیرد. برای مثال سامانه هشدار برخورد از رو به رو به مراتب از صندلی برقی قابل تنظیم در شش جهت مهمتر است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو