فونیکسریمکسبهتام

تهیه سامانه‌ برای نظارت بیشتر بر شرکت‌های حمل و نقل مسافری

عصر خودرو- رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: در همان ساعات اولیه سانحه دلخراش اتوبوس سربازان شرکت متخلف را تعطیل کردیم و در حال تهیه سامانه‌ای برای نظارت بیشتر بر شرکت‌های حمل و نقل مسافری هستیم.

تهیه سامانه‌ برای نظارت بیشتر بر شرکت‌های حمل و نقل مسافری
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از میزان، داریوش امانی در نشست خبری مجازی با اشاره به نوسازی ناوگان گفت: سال گذشته در زمینه نوسازی ناوگان با دو شرکت تولید داخل قرارداد ساخت شش هزار دستگاه کامیون امضا شد.

    وی افزود: در بخش سواری کرایه با یکی از خودروسازان داخلی منعقد شد که براساس آن سال گذشته 140 دستگاه تحویل شد و امسال نیز قرارداد ساخت دو هزار دستگاه سواری کرایه به امضا رسیده است.

    رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به مشکلات در زمینه نوسازی اتوبوس و مینی بوس به دلیل تحریم‌ها در سال‌های اخیر گفت: در سال جاری یک شرکت خودروساز برای تولید اتوبوس فعال شده و قرار است با سازمان راهداری قرارداد امضا کند.

    امانی در ادامه گفت: دو شرکت خودروساز دیگر نیز ساخت 500 دستگاه مینی بوس را در دستور کار قرار داده است و از محل واردات کامیون‌های زیر سه سال ساخت اروپایی نیز تاکنون 330 دستگاه وارد کشور و شماره گذاری شده است.

    وی در خصوص حادثه اتوبوس سربازان و اقدامات انجام شده از سوی سازمان برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی گفت: در همان ساعات اولیه این سانحه دلخراش، شرکت متخلف را تعطیل کردیم و کارت هوشمند رانندگان متخلف این حادثه باطل شد و از طرفی به کانون شرکت‌های حمل و نقل استان مربوطه تذکر داده شد، چون تخلف مدیر فنی شرکت محرز بود و ماشین با لاستیک نامناسب حرکت کرده بود.

    رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: در حال تهیه سامانه‌ای برای نظارت بیشتر بر شرکت‌های حمل و نقل مسافری هستیم.

    امانی در توضیح مشکل تامین لاستیک خودرو‌های سنگین گفت: اوایل سال 99 اعلام شد لاستیک از سبد ارز 4200 تومانی خارج شده است و مقرر شد در کمیته پایش حمل و نقل که هر دو هفته یک بار به ریاست وزیر راه برگزار می‌شود، تعدادی لاستیک وارد شده با ارز 4200 تومانی که باقی مانده بود، سهمیه بندی شود و تا پایان سال در اختیار رانندگان قرار گیرد.

    وی افزود: رانندگان خودرو‌های سنگین باید لاستیک را از سامانه کالا وابسته به وزارت صمت تهیه کنند و هر ماه یک بار سهمیه دارند که در صورت عدم مراجعه، سهمیه آن‌ها به صورت آزاد فروخته می‌شود.

    وزیر راه و شهرسازی به تسهیلات خرید کامیون های جدید اشاره کرد و گفت: در جهت نوسازی ناوگان از محل تولید داخل، 80 درصد هزینه کامیون را وام کم بهره 6 درصد به رانندگان پرداخت می‌کنیم و برای نوسازی تاوگان این بزرگترین کاری بود که توانستیم انجام دهیم.

    امانی با اشاره به وضعیت تخصیص قیر رایگان به پروژه‌های راهسازی سازمان راهداری گفت: در قانون بودجه 1400 به هیچ عنوان تخصیص قیر رایگان وجود ندارد و از ابتدای سال تاکنون به ما قیری تحویل ندادند و در حال حاضر از محل منابع سازمان راهداری برای پروژه‌های راهسازی خصوصاً راه روستایی، قیر تهیه و خریداری می‌شود.

    وی افزود: در بودجه 1400 صرفاً قرار شده تا سقف 15 هزار میلیارد تومان به دستگاه‌های اجرایی اختصاص داده شود که 48 درصد این رقم سهم وزارت راه است. همچنین هفته گذشته استفساریه‌ای در مجلس بررسی و تصویب شد تا ابهامات این قانون برطرف شود. مهمترین ابهام آن اختصاص این رقم در نیمه دوم سال بود و از آنجایی که در ماه‌های سرد سال امکان کار عمرانی و پروژه اجرایی وجود ندارد، در استفساریه مجلس قرار شد تا این پول به وزارت نفت داده شده و وزارت نفت به دستگاه‌ها قیر بدهد.

    رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: در قانون بودجه آمده تا رقم 15 هزار میلیارد تومان به دستگاه‌های مربوطه داده شده تا خودشان قیر تهیه کنند و در حال پیگیری مراحل قانونی تأثیر این استفساریه هستیم تا هرچه سریع‌تر به دولت ابلاغ شد.

    امانی گفت: ساز و کار و سامانه‌ای برای توزیع قیر رایگان طراحی شده است و در این سامانه از زمان تحویل قیر تا توزیع آن و تخصیص قیر به پروژه رصد می‌شود.

    وی در ادامه به آمار تصادفات جاده‌ای اشاره کرد و گفت: از سال 91 تا 99 شاهد کاهش 2.8 درصدی متوسط تلفات جاده‌ای بوده ایم در حالی که عمر ناوگان اتوبوسی ما به طور متوسط سالانه 11.3 درصد کاهش داشته است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو