فونیکسریمکسبهتام

قیمت لاستیک خودرو باید تک نرخی باشد

عصر خودرو- دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک گفت: تنها راه کنترل بازار تایر این است که باید قیمت لاستیک در بازار تک نرخی شود، همه را با یک چشم باید دید و اگر قرار است وارداتی صورت گیرد همه با یک شرایط ثابت و یک نوع ارز باشد.

قیمت لاستیک خودرو باید تک نرخی باشد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران، میر عابدینی دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک در خصوص راه های کنترل قیمت در بازار لاستیک و چگونگی تک نرخی شدن آن، گفت: سالانه به  400 هزار تن تایر نیاز داریم که از این 400 هزار تن، 250 هزار تن از طریق تولیدات داخل و مابقی از طریق واردات رسمی و غیر رسمی تامین می‌شود. از این 400 هزار تن، 150 هزار تن که 30 تا 35 درصد می‌شود، نیاز به لاستیک سواری را از طریق واردات تامین می‌کند. در تایر سنگین متاسفانه وابستگی بالای 75 درصدی به واردات داریم یعنی اغلب تامین تایر سنگین از طریق واردات انجام می‌شود.

    دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک با اشاره به مشکلات اصلی در صنعت لاستیک، ادامه داد: یکی از مشکلات اصلی در سال 99 نسبت به سال 98 این بود که واردات به طور چشمگیری کاهش پیدا کرد که علل و عوامل زیادی داشت. یکی از عوامل کاهش واردات راه اندازی سامانه جامع تجارت بود.

    میرعابدینی با تاکید بر اینکه سامانه جامع تجارت برای توزیع لاستیک با ارز 4 هزار و 200 تومانی روش خوبی بود، ادامه داد: اما برای ارز نیمایی که تفاوت قیمتی با ارز آزاد نداشت، هیچ سودی نداشت و دردسر‌هایی ایجاد کرد و مورد استقبال قرار نگرفت.

    دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک گفت: همین عامل باعث شد بحث قاچاق رونق بگیرد چرا که هیچ نظارتی در آن نیست. یکی از مباحثی که باعث شد واردات کاهش پیدا کند، بحث چند نرخی بودن ارز بود؛ آخرین ارز 4 هزار و 200 تومانی که به واردات لاستیک تعلق گرفت برای سال 98 بود که 6 ماه بازرگانان فرصت داشتند تایر را وارد کنند.

    او ادامه داد: با توجه به شیوع کرونا، 9 ماه طول کشید تا وارد کنندگان لاستیک وارد کنند. اکنون که سال 1400 است، چند شرکت خاص بودند که با لابی قدرتمند توانستند واردات را تا 99/06/31 به تعویق انداختند، 99/06/31 که می‌رسید گمرک بدون پرداخت مابه تفاوت، کالا را ترخیص می‌کرد و از آن زمان تاکنون، تاریخ این ترخیص 1400/03/31 شده و مجدد هم تمدید خواهد شد و احتمالا تا 1400/06/31 تمدید خواهد شد.

    میرعابدینی تشریح کرد: زمانی که کالایی هم با ارز 4 هزار و 200 تومانی و  هم با ارز نیمایی در بازار داشته باشیم، مطمئنا امکان  فروش را نداریم و باعث می‌شود لاستیک انبار شود و امکان فروش آن وجود ندارد که  متاسفانه نهاد‌های نظارتی هم اشرافی به این موضوع ندارند. زمانی که نهاد‌های نظارتی به سراغ انبار برای بازدید می‌روند، به دلیل اینکه حجم بزرگی از تایر را می‌بینند سریع حکم احتکار یا قاچاق را می‌زنند. 

    او تشریح کرد: در سال 97 برای بازار لاستیک سنگین کمبودی به وجود می‌آید، اما بازرگانان  توانستند نیاز را تامین کنند و شرایط کنونی را نداشتیم. تعداد خودرو‌های سنگین بیشتر از یک میلیون و 200 هزار دستگاه است، 20 میلیون خودرو‌ سواری داریم که از این میزان بالای 15 میلیون به خودرو‌های باری بر می‌گردد. 

    دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک گفت: اکنون یک ماه است که واردات تایر به دلیل حمایت از تولید داخل ممنوع شده و تولیدکنندگان اعلام خودکفایی می‌کنند، در صورتی که هر کدام از رینگ‌ها شامل حداقل 10 سایز می‌شود که خیلی از سایز‌ها را تولید داخل نداریم و  تبعات این اتفاق تا 4 ماه دیگر خود را نشان خواهد داد. زمانی دولت متوجه این اتفاق ناخوشایند خواهد شد که واردکنندگان ضرر و زیان کرده باشند.

    میرعابدینی ادامه داد: شاید 8 ماه پیش کانتینری 3 هزار دلار از چین بار وارد می‌شد که 6 ماه پیش هم همین گونه بود و اکنون که به 6 هزار دلار رسید دیگر  کانتینری وجود ندارد. رفع محدودیت واردات تایر‌های رینگ 13، 14 و 15 به دلیل تبعات آن، 3 تا 4 ماه دیگر مشخص می شود.

    او در پایان گفت: تنها راه این است که باید قیمت لاستیک در بازار تک نرخی شود، همه را با یک چشم باید دید و اگر قرار است وارداتی صورت گیرد همه با یک شرایط ثابت و یک نوع ارز باشد که بازار هم دچار چند نرخی شدن نشود.

     

    خرید آنلاین انواع لاستیک با نرخ شرکتی و دولتی به همراه بالانس و نصب در محل - هایپرتایر

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو