فونیکسریمکسبهتام

سوال ۲ میلیارد دلاری دادگاه از ایلان ماسک:

چه کسی تسلا را کنترل می‌کند؟

عصر خودرو- محاکمه‌ای که روز دوشنبه آینده آغاز می‌شود بیش از ۲ میلیارد دلار اهمیت دارد. سهامداران شرکت تسلا ادعا می‌کنند که ایلان ماسک از قدرت خود در این شرکت در سال ۲۰۱۶ برای نجات شرکت سولار سیتی از ورشکستگی استفاده کرد.

چه کسی تسلا را کنترل می‌کند؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۸ تير ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از یورونیوز، صندوق‌های بازنشستگی و مدیریت سرمایه‌گذاری که این پرونده را دنبال می‌کنند، می‌خواهند که ماسک هزینه معامله 2.6 میلیارد دلاری را به تسلا بازگرداند و سود سهام سولار سیتی خود را واگذار کند.

    در هر حال دادگاه کیفری ویلمینگتون در ایالت دلاور مشخص خواهد کرد که آیا آقای ماسک که در زمان معامله، حدود 22 درصد از شرکت تسلا را در اختیار داشته، سهامداری است که با وجود نداشتن اکثریت سهام، شرکت را کنترل می‌کرده است یا نه.

    برخی کارشناسان حقوقی با سخت دانستن کار دادگاه، معتقدند که این پرونده ممکن است با توجه به شهرت آقای ماسک، روابط شخصی اش با اعضای هیأت مدیره تسلا و روابط مالی اعضای هیأت مدیره با شرکت سولار سیتی، وضعیتی غیر عادی پیدا کند.

    مدیران انگشت شماری مانند ایلان ماسک وجود دارند که از شرکت خود مشهورتر هستند؛ فردی که به طعنه زدن، مقابله با منتقدان و تعامل شخصی با 58 میلیون دنبال کننده توئیتر معروف است.

    در گزارش سالانه تسلا در سال 2020 آمده است: «ما وابستگی زیادی به خدمات ایلان ماسک، مغز متفکر تسلا و مدیر ارشد اجرایی خود داریم.»

    با وجود این، شاکیان ادعا می‌کنند که آقای ماسک مذاکرات را با تحت فشار گذاشتن هیأت مدیره تسلا به گونه‌ای پیش برده است که قیمت سولار سیتی به جای کاهش، افزایش یابد.

    قیمت بالاتر که برای شرکت سولار سیتی پرداخت شد به سود آقای ماسک بود که بزرگ‌ترین سهامدار این شرکت با حدود 22 درصد سهام بود. این اقدام همچنین به سود چهار عضو هیأت مدیره تسلا بود که به طور مستقیم یا غیر مستقیم سهام سولار سیتی را در اختیار داشتند.

    اعضای هیأت مدیره سال گذشته با 60 میلیون دلار پرونده علیه خود را حل و فصل کردند و هیچ خطایی را نپذیرفتند.

    شاکیان همچنین ادعا کرده‌اند که این معامله به نفع دو پسر عموی ماسک بوده است که سولار سیتی را تأسیس کرده‌اند. آن‌ها همچنین می‌گویند که این معامله، شرکتی را که به سرعت نقدینگی اش را از دست می‌داد، نجات داد.

    با این حال آقای ماسک گفته که این اتفاق بر اساس رأی سهامداران بوده است. او گفته است آنچه که مدعیان به عنوان سند ارائه می‌دهند، چیزی بیش از یک مدیریت قوی نیست.

    وکلای آقای ماسک به دادگاه گفته‌اند: «به طور طبیعی، تقریباً همه مدیرعامل های برجسته که دارای مالکیت سهام اقلیت هستند، کنترل کننده تلقی می‌شوند.»

    به گفته کارشناسان حقوقی، اگر دادستان تشخیص دهد که ماسک یک سهامدار کنترل کننده بوده است، اثبات این که معامله سولار سیتی بر اساس استاندارد «منصفانه» که روند معامله و قیمت را بررسی می‌کند، بوده یا نه، بر عهده خود آقای ماسک است.

    آقای ماسک گفته است که معامله سولار سیتی برای سهامداران تسلا موفقیت بزرگی داشته است. او گفت که این معامله نه تنها منصفانه بوده بلکه یک مزیت خوب نیز بوده است.

    پس از تقسیم سهام تسلا به نسبت 5 به 1 در سال 2020 ، قیمت آن از 37 دلار در هر سهم در سال 2016 به 652 دلار رسید.

    در هر حال اگر قاضی به این نتیجه برسد که این معامله نادرست بوده است، آن را لغو خواهد کرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو