فونیکسریمکسبهتام

تارا چه تحولاتی را به بازار خودرو می آورد؟

بازار خودرو ایران در انتظار ورود ستاره

عصر خودرو- سدان جدید ایران خودرو با پلتفرمی مدرن، پیشرانه ای جدید، تکنولوژی های ایمنی خاص و چهره ای متفاوت در یک قدمی خیابان های ایران است.

بازار خودرو ایران در انتظار ورود ستاره
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، تارا، جدیدترین محصول ایران خودرو بر پایه جدیدترین پلتفرم اختصاصی این خودروساز است که در همه ابعاد یک سر و گردن از دیگر تولیدات صنعت خودرو کشور بالاتر می ایستد. تارا با ارائه تازه های بسیار به بازار خودرو کشور، گزینه ای مملو از پتانسیل برای رقابت با خودروهای مونتاژی و حتی گزینه ای متفاوت برای بازارهای صادراتی است که انتظار عمومی بازار برای محصولات آینده را ارتقاء می دهد.

    ستاره جدید ایران خودرو در بخش قوای محرکه از پیشرانه جدید TU5P بهره می برد که با حداکثر توان 113 اسب بخار و حداکثر گشتاور 144 نیوتون متر به همراه گیربکس 5 سرعته دستی در نسخه اول، به واسطه وزن کم 1170 کیلوگرمی می تواند شتاب قابل توجهی را ارائه کند. پیشرانه جدید نصب شده روی تارا از سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ ها یا CVVT و پمپ روغن متغیر بهره می برد که در نتیجه ضمن افزایش سطح دوام این پیشرانه امکان دستیابی به مصرف سوخت قابل توجه 7 لیتر یا کمتر در 100 کیلومتر را فراهم می کند. تارا با اتکا به این پیشرانه و ظرفیت 50 لیتری مخزن سوخت، می تواند به صورت میانگین با یک باک پر حدود 700 کیلومتر را بپیماید که در نتیجه آن را به یکی از کم مصرف ترین سدان های بازار بدل می کند.

    طراحی تارا یکی از مهمترین نکات تمایز آن به محض ورود به خیابان ها است. طراحان ایران خودرو در شکل دهی به ستاره جدید بازار با گذر از سنت ها تعاریف جدیدی مانند چراغ های پیوسته در عقب را برای تمایز تارا به عنوان محصولی از نسل نوین صنعت خودرو انتخاب کرده اند. این خودرو در تیپ دستی با رینگ 15 اینچی فولادی با طرح اسپرت و در نسخه اتوماتیک با رینگ 16 اینچی آلومینیومی عرضه می شود و از چراغ های روشنایی در روز نیز بهره می برد. همچنین آینه های جانبی همرنگ بدنه با راهنما در نسخه دستی و نسخه تاشو این آینه در مدل اتوماتیک تارا نصب شده است.

    مهمترین مزیت تارا که انتظارها از خودروهای جدید در بازار را بالا می برد، بخش ایمنی این خودرو است که اولین های بسیاری را به مشتریان معرفی می کند. این خودرو در هر دو نسخه دستی و اتوماتیک از تکنولوژی های سیستم ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، سیستم کنترل الکترونیکی پایداری ESC، سیستم کنترل کشش و هرزگردی TCS به همراه سیستم سیستم کمکی ترمز هیدرولیکی HBA و سیستم کمکی حرکت در سربالایی HSA بهره می برد. 90 درصد این تکنولوژی ها تا کنون در هیچ یک از خودروهای تولیدی کشور نصب نشده و تارا نخستین ارائه کننده آن هاست. فهرست تازه های ایمنی تارا برای بازار خودرو ایران در بخش تکنولوژی به اتمام نمی رسد چرا که این خودرو در بخش ایمنی غیرفعال یا ایمنی بدنه و شاسی با پاس کردن تست های ECE اروپا(که شامل تست ایمنی برخورد با عابر پیاده نیز می شود) فراتر از استاندارد های ایران عمل کرده و امتیاز ورود به بازارهای صادراتی معتبر را نیز دارد. تارا همچنین در نسخه گیربکس دستی از 2 کیسه هوا بهره می برد در حالی که در نسخه اتوماتیک، دو کیسه هوای جانبی نیز به مجموعه امکانات ایمنی آن افزوده می شود و مجموع تعداد ایربگ ها را به 4 عدد می رساند.

    سدان 4.5 متری جدید ایران خودرو گزینه ای ایده آل برای خانواده ها است. این خودرو ضمن ارائه فضای مناسب سر، نشیمن و پا برای سرنشینان جلو و عقب با بهینه سازی فضا، 640 لیتر فضای بار دارد که آن را به یکی از جادارترین خودروهای بازار ایران بدل می کند.

    تارا در بخش مالتی مدیا تجربه ای کامل را در اختیار راننده و سرنشینان قرار می دهد. این خودرو به یک نمایشگر لمسی 7اینچی مجهز شده و از بلندگوهای روی داشبورد و طاقچه عقب برای توزیع گسترده صدا بهره می برد. قابلیت اتصال با بلوتوث و میرور لینک نیز از دیگر مزایای سیستم مولتی مدیای این خودرو است. این نمایشگر همچنین در نسخه اتوماتیک تصویر دوبین عقب را به نمایش در می آورد در حالی که در نسخه دستی سنسور عقب راهنمای راننده خواهد بود.

    تارا در هر دو نسخه به کروز کنترل مجهز شده و در نسخه اتوماتیک علاوه بر آن به سانروف، ورود و استارت بدون کلید Keyless و سنسور نور و باران نیز مجهز خواهد شد. با ورود به کابین تارا سبکی جدید از چینش امکانات و طراحی پیش روی شما قرار می گیرد. تریم کلی خودرو به رنگ مشکی است که در نسخه اتوماتیک با روکش چرم دسته دنده و فرمان متمایز می شود. صندلی ها در جلو برای راننده 6 حالت تنظیم و برای سرنشین 4 حالت تنظیم دستی دارد که در نسخه اتوماتیک تارا، 4 تنظیم صندلی راننده و دو تنظیم صندلی جلو به صورت الکتریکی خواهد بود. فرمان تارا با سیستم کمک برقی که در سرعت های پایین نرمی قابل توجهی دارد و در سرعت های بالا برای حفظ امنیت مانورها سفت می شود طراحی جالب توجه D-Cut دارد و کلید های کروز کنترل و تنظیمات سیستم صوتی از روی آن قابل کنترل است. تریم صندلی ها در نسخه دستی پارچه ای و در نسخه اتوماتیک ترکیبی از چرم و پارچه است و صندلی ها با سابقه خوب ایران خودرو در خودروهایی مانند دنا پلاس، طراحی خوب و قابل قبولی حتی برای مسافت های طولانی دارند.

    پلتفرم به روز تارا امکان نصب و ارائه تکنولوژی ها و قوای محرکه نوین را فراهم کرده که بدون شک دیگر خودروسازان را مجبور به ارتقاء سطح پلتفرم ها و محصولات و تکنولوژی ها می کند. تارا خودرویی ایمن، کم مصرف با رفتاری متفاوت در رانندگی و مانورپذیری است که می تواند پاسخ گوی بخش عمده نیاز مشتریان به خودروهای رده متوسط در بازار در غیاب برند های مونتاژی و برخی خودروهای وارداتی باشد. تارا گامی بزرگ از سوی ایران خودرو برای تغییر عمده بخش ها و قدم گذاشتن به پلتفرمی جدید است که می تواند میزبان اولین های بسیاری در صنعت و بازار خودرو ایران باشد و به گزینه ای رقابتی برای بازارهای صادراتی بدل شود. ایران خودرو به زودی عرضه نسخه دستی این خودرو را در گام نخست آغاز خواهد کرد و به مرور نسخه اتوماتیک آن مجهز به گیربکس 6 سرعته اتوماتیک روانه بازار خواهد شد تا مسیری جدید به سبک ستاره جدید آبی پوشان جاده مخصوص شکل بگیرد.

    با توجه به قوای محرکه جدید، تجهیزات و تکنولوژی های ایمنی مدرن ، ساخت بدنه با متریال جدید و همچنین دیگر نوآوری های تارا، گمانه زنی قیمت حدود 300 میلیون تومانی برای نسخه دستی این خودرو در آستانه ورود به بازار چندان دور از ذهن نیست. همچنین بازار خودرو ایران نشان داده که رشد قابل توجهی را برای تازه وارد ها، آن هم خودرویی خاص مانند تارا رقم می زند و بر همین اساس اگر در روز های نخست عرضه این خودرو قیمتها تا مرز دو برابر قیمت مصوب پیش رفت نیز نباید تعجب کنیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو