فونیکسریمکسبهتام

افزایش ۲۰ درصدی تولید لاستیک ناوگان سنگین کشور طی ۳ ماهه نخست سال

عصر خودرو- رییس گروه خدمات بازرگانی وزارت صنعت از افزایش ۲۰ درصدی تولید لاستیک ناوگان سنگین کشور در فصل بهار خبر داد و گفت: در این مدت همچنین ۱۵ میلیون یورو تأمین ارز برای واردات این نوع لاستیک انجام شده است.

افزایش ۲۰ درصدی تولید لاستیک ناوگان سنگین کشور طی ۳ ماهه نخست سال
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از تسنیم، محمدعلی امامی رییس گروه خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تایر کالایی استراتژیک برای کشور است و در سه ماه ابتدای امسال 15 میلیون یورو ارز برای واردات لاستیک سنگین تامین شده است و بر اساس مصوبه هیئت وزیران و نیز تبصره 4 ماده18 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، رصد کالاهای حساس و ضروری الزامی است و توزیع این کالاها باید بر اساس ضوابط صورت گیرد.

    این مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت، افزود: از سال 99 هر چند با سختی هایی مواجه بودیم اما تولید داخل را به سمت و سوی تولید داخل هدایت کردیم و سعی کردیم تا نیاز لاستیک خودرو را به تولید داخل اختصاص دهیم.

    وی افزود: اکثر فروشندگان اصرار دارند که تمامی کالاها به صورت سیستمی و شفاف به فروش برسد و همین امر نشان از موفقیت این طرح دارد در طرح توزیع سیستمی تایر، کالا از تولید تا توزیع مورد رصد قرار می‌گیرد و این شفافیت می‌تواند دلالی را کاهش دهد؛ البته ممکن است، برخی به دلیل از دست دادن مشتری از این طرح ناراضی باشند، اما در حال حاضر این مشکل هم برطرف شده است.

    امامی اضافه کرد: در تولید داخل دو بخش لاستیک های باربری و دیگر رادیال است و در بخش باربری خود کفا هستیم اما در بخش رادیال حدودا 80 درصد نیاز به واردات داریم.

    امامی همچنین گفت: رصد اطلاعات سامانه اعم از عمده‌ فروشی و خرده فروشی حاکی از آن است که تایر با سرعت بالایی در شبکه عرضه می‌شود و این سامانه کارایی لازم را داشته است.

    وی با بیان اینکه قیمت‌گذاری تایر در مقطعی به درخواست فروشندگان و توسط خودشان صورت می‌گرفت، افزود: در این زمان قیمت افزایش پیدا کرد و بازار نیز واکنش منفی نشان داد؛ در حال حاضر فروشندگان با ارائه اسناد خرید به سازمان حمایت، محدوده قیمت‌گذاری خود را می‌دانند، اما مکلفند که قیمت فروش خود را در سامانه 124 اعلام کنند.

    ایشان در مورد مشکلات به وجود آمده در تایر اندازه 24-12 گفت: به دلیل دپوی صورت گرفته در این سایز، قرار شد تا این تایر در سامانه کالا نیز به فروش برسد.

    امامی با بیان این که طرح توزیع سیستمی تایر موجب معرفی خرده‌فروشان به مشتریان شده است، گفت: در حال حاضر یک شبکه توزیع مکانیزه برای تولیدکننده و عمده‌فروش ایجاد شده است که می‌تواند منجر به افزایش کارایی، بهبود عملکرد و کاهش قیمت در بازار تایر شود. در واقع با این اقدام مساحت عرضه محدود و زمان و عمق عرضه افزایش پیدا کرده است.

    وی با اشاره به اهمیت بازار تایر برای کشور اظهار داشت: مهمترین مواد اولیه واحد کائوچویی است که انهم از اسیای شرقی وارد می شود تایر یک کالای استراتژیک برای کشور است چرا که سیستم حمل و نقل به آن بستگی دارد و آرامش این بازار خصوصاً برای تایرهای سنگین ضروری است در 3 ماه ابتدایی سال جاری در حوزه تایرهای سنگین 35 میلیون یورو ثبت سفارش، حدود 36 میلیون یورو تخصیص ارز و نزدیک به 15 میلیون یورو نیز تأمین ارز صورت گرفته است.

    امامی افزود: در حال حاضر بازار به گونه‌ای است که به دلیل افزایش 20 درصدی تولیدات و نیز افزایش نظارت بر بازار، عطش واردات در آن کاهش یافته است. بر اساس آمار، 7 تولیدکننده تایرهای سنگین حدود 532 هزار حلقه تولید کرده‌اند که از این مقدار 467 هزار حلقه آن به فروش رسیده است.

    وی همچنین در درباره آمار تولید و فروش تایرهای سواری اظهار داشت: در 3 ماه ابتدایی امسال، 5 میلیون و 212 هزار حلقه تایر توسط 8 شرکت تولید شده که تاکنون حدود 4 میلیون حلقه آن در بازار عرضه شده است؛ بنابراین در حال حاضر هیچگونه کمبودی در بازار تایر سواری احساس نمی‌شود.

    محمدعلی امامی رییس گروه خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در پایان با تمجید از عمکرد طرح توزیع سیستمی تایر گفت: با توجه به تجربه موفق سامانه جامع تجارت در حوزه رصد زنجیره تجاری و موفقیت‌های صورت گرفته در برخی کالاها خصوصاً تایر، در تلاش هستیم تا سایر کالاهای اساسی نیز مشمول این طرح قرار بگیرند.

     

    خرید آنلاین انواع‌لاستیک با نرخ شرکتی و دولتی به همراه بالانس و نصب در محل - هایپرتایر

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو