فونیکسریمکسبهتام

تاثیر عرضه خودرو در بورس کالا بر نمادهای خودرویی

عصر خودرو- یکی از اعضای شورای رقابت در مصاحبه‌ای گفته: برای افزایش قیمت خودرو منتظر اعلام تورم بخشی از سوی بانک مرکزی هستیم. زیرا فرمول قیمت‌گذاری خودرو ترکیبی از تورم بخشی و متغیرهای دیگر است که در پایان شهریور ماه اعلام می‌شود.حالا با توجه به روند فعلی نمادهای خودرویی، قیمت‌گذاری دستوری و افزایش قیمت خودرو آسیب بیشتری را به این سهم‌ها وارد می‌کند؟

تاثیر عرضه خودرو در بورس کالا بر نمادهای خودرویی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از تجارت‌نیوز، امروز بازار سرمایه با روندی صعودی آغاز به کار کرده است. شاخص کل بورس در نیمه اول بازار امروز با 22 هزار واحد مثبت در محدوده یک میلیون و 542 هزار واحد قرار گرفته و 1٫5 درصد مثبت را ثبت کرده است.

    شاخص کل هم‌وزن هم امروز با حدودا 9 هزار واحد مثبت در محدوده 464 هزار واحد قرار گرفته است. امروز نمادهای فارس، میدکو و فملی بیشتین تاثیر مثبت را در روند بازار سهام دارند همچنین بیشترین تراکنش هم برای شبندر، برکت و شستا ثبت شده است.

    قیمت‌گذاری دستوری خودرو و تورم
    یکی از اعضای شورای رقابت در مصاحبه‌ای گفته است: برای افزایش قیمت خودرو منتظر اعلام تورم بخشی از سوی بانک مرکزی هستیم. زیرا فرمول قیمت‌گذاری خودرو ترکیبی از تورم بخشی و متغیرهای دیگر است که در پایان شهریور ماه اعلام می‌شود.

    با توجه به صحبت‌های ارض اقدس، عضو شورای رقابت با وجود افزایش تورم در کشور و بالا بودن نرخ دلار برای خرید قطعات خودرویی افزایش قیمت خودرو را در پاییز سال جاری احتمالا خواهیم داشت.

    عرضه خودرو در بورس کالا چند ماهی است مطرح شده و هنوز به مرحله اجرایی نرسیده است. کارشناسان بازار سهام معتقدند اگر خودرو در بورس کالا عرضه شود قیمت‌گذاری دستوری که هیچ تناسبی با تورم و بهای تمام شده خودرو ندارد از بین می‌رود و عرضه و تقاضا تعیین کننده اصلی قیمت‌ها می‌شوند.

    زمانی که ایران خودرو و سایپا مکررا طرح فروش فوق‌العاده خودرو را اجرایی می‌کنند قیمت فروش درب کارخانه با نرخ بازار در این طرح‌ها فاصله بین زمین و آسمان است و این تفاوت قیمت را سهامدار خودرویی باید از زیان انباشته‌ای که این کارخانه متحمل شده است بپردازد و با صف فروش و عرضه مدام در بازار مواجه شود. اما حالا اگر خودرو در بورس کالا عرضه شود تا چه حد قیمت‌گذاری دستوری کم می‌شود و نمادهای خودرویی چه تغییراتی می‌کنند؟

    عرضه خودرو در بورس کالا اثر قیمت‌گذاری دستوری را کم می‌کند؟
    میثم مسلمان زاده، کارشناس بازار سرمایه درباره روند فعلی بازار می‌گوید: در حال حاضر بازار به صورت آهسته در یک بازه میان مدت تحرکات صعودی خود را خواهد داشت و در این مدت گروه‌ها و نمادهایی که از رشد و روند کلی بازار دور مانده‌اند ظرفیت رشد در بازار را خواهند داشت.

    مسلمان زاده درباره بازار خودرو و قیمت‌های فعلی گفت: قیمت‌ دلار و نرخ محصولات در بورس کالا تعیین کننده اتفاق‌های اصلی در بازار سهام هستند. به عنوان مثال زمانی که کارخانجات سیمانی ملزم شدند تا سیمان را در بورس کالا عرضه کنند، از رانت این محصول جلوگیری شد و از جهتی دیگر، عرضه محصول در بورس کالا باعث می‌شود تا قیمت در بازار به تعادل برسد و بر مبنای عرضه و تقاضا باشد. پس در نتیجه تقاضای سفته بازانه و دلالی به حداقل می‌رسد.

    مسلمان زاده معتقد است، بورس کالا مدیریت قیمت محصول و تعادل در عرضه و تقاضا را بر عهده می‌گیرد. وی در این باره می‌گوید: به عنوان مثال شرکت‌های خودرویی به دلیل آنکه نرخ فروششان با تورم موجود هم‌خوانی ندارد به مرور زمان به سمت زیان انباشته حرکت می‌کنند.

    وی در این باره تشریح کرد: اگر نرخ فروش محصول با نرخ تورم در کشور تطابقی نداشته باشد این موضوع باعث زیان می‌شود. در واقع افزایش نرخ‌های خودروهای تولیدی در داخل کشور متناسب با بهای تمام شده این محصول‌ها نیستند و این کارخانه‌ها هر ساله با زیان گسترده‌تری مواجه می‌شوند.

    این کارشناس بازار در بخش دیگری تاکید کرد: تا زمانی که قیمت‌ها آزادسازی نشوند و کارخانه‌های خودرویی به حاشیه سود مناسبی دست پیدا نکنند روند بازار خودرو در کشور به همین صورت خواهد بود. همچنین در وهله دوم نیز باید در بهای تمام شده و هزینه‌های مالی شرکت‌های خودرویی اصلاحاتی انجام شود.

    مسلمان زاده افزود: حتی اگر قراری برای عرضه خودرو در بورس کالا وجود ندارد باید نسبت به آزادسازی قیمت خودرو توجه بیشتری را داشته باشند و به سرعت این کار را انجام دهند. زیرا نبود نقدینگی در شرکت‌های خودرویی به واسطه افزایش تورم و هزینه‌های مالی، دلایل زیان‌ده بودن این شرکت‌ها در مقطع فعلی است و اگر این اصلاحات انجام بگیرد بازار خودرو و نمادهای خودرویی در بازار سهام از رشد خوبی برخوردار خواهند شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو