فونیکسریمکسبهتام

بررسی عملکرد سایپا یک سال بعد از خداحافظی با پراید

نخستین سال سایپای نوین چگونه گذشت؟

عصر خودرو- ۲۷ سال از عمر ۵۵ ساله شرکت خودروسازی سایپا تماما با نام پراید گره خورده بود و این خودرو در بعضی برهه های تاریخی بیش از ۸۰درصد از ظرفیت خطوط تولید سایپا را به خود اختصاص داده بود. ۱۷مرداد ۱۳۹۹، سید جواد سلیمانی، با تصمیمی تاریخ‌ساز طی مراسمی، خداحافظی رسمی پراید از خطوط تولید سایپا را اعلام کرد و با این تصمیم سایپا رسما به عصری جدید و بدون پراید قدم گذاشت که با تنوع محصولات، نظام کیفی جدید و توسعه محصولات بومی همراه شد.

نخستین سال سایپای نوین چگونه گذشت؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، یک سال از خروج پرتیراژترین خودرو تاریخ سایپا و ایران می گذرد و این خودرو در این زمان نه تنها با افت تیراژ مواجه نشده بلکه با تنوع محصولات جدیدش به خوبی ظرفیت تولید پراید را جایگزین کرده و حتی شاهد رشد تولید در این خودروساز بوده ایم. تصمیم خروج پراید از خط تولید در شرایطی گرفته شد که کشور در تنگناهای اقتصادی داخلی، فشار تحریم ها و پاندمی کرونا قرار داشت و سایپا می توانست بدون ریسک تا چند سال همچنان تولید این خودرو را ادامه دهد و از دردسر های بعد برای معرفی محصولات جایگزین جلوگیری کند اما با اتخاذ تصمیم تولد سایپای نوین، این اتفاق بعد از 27 سال رقم خورد و امروز سایپای نوین متفاوت از گذشته به مسیرش ادامه می دهد.

    سایپای نوین طی یک سال گذشته و دوران بعد از پراید، نخستین محصول از پلتفرم جدید SP100 یعنی شاهین را روانه خیابان ها کرده و تولید روزانه آن را به 150 دستگاه رسانده است. سایپا همچنین در نظر دارد تا در نیمه دوم سال جاری سه محصول جدید اطلس، شاهین اتوماتیک و کراس اوور آریا را روانه بازار کند و تولید محصولات پلتفرم X200 شامل تیبا، ساینا و کوییک در کنار فیس لیفت های کوییک و ساینا همچنان ادامه دارد. سایپا همچنین در نظر دارد تا سال 1403 ده محصول جدید را در مجموع به بازار ایران معرفی کند که همه با نشان اختصاصی این شرکت و با بالاترین سطح داخلی سازی معرفی خواهند شد.

    گروه خودروسازی سایپا، سال 99 را بدون پراید با آمار کل تولید 420420 دستگاه انواع خودرو و ثبت رشد 1.5درصدی به پایان رساند. این در حالی بود که در سال های قبل پراید حداقل 50 تا 60 درصد ظرفیت کل تولید این شرکت را در اختیار داشت و این شرکت با استفاده از محصولات موجود و محصولات جدید به خوبی توانست این خلاء را پر کند و سال را با رشد تولید پشت بگذارد. همچنین آمار تولید سایپا در ماه های ابتدایی سال 1400 نشان دهنده عزم جدی این خودروساز برای افزایش تیراژ به کمک محصولات جدید است که شاهین نیز سهم ویژه ای در بین آن ها دارد.

    تحویل زودتر از موعد برخی محصولات، موفقیت دیگری بود که سایپا در سال 1400 به آن دست پیدا کرد و چهار محصول شامل کوییک دنده‌ای، تیبا صندوق‌دار، تیبا2 و سایپا151 زودتر از موعد به مشتریان تحویل داده شدند. اهمیت این موضوع از آن جهت است که مهمترین مشکل صنعت خودرو در سال 98 تعهدات معوق و تاخیر در تحویل عمده خودروها بود اما سایپا با برنامه ریزی صحیح و روندی متفاوت در عصر جدید فعالیت نه تنها دیگر تعهد معوقی بوجود نمی آورد بلکه موعد تحویل را نیز تسریع کرده است. سایپا با وجود زیان تحمیلی قیمت گذاری دستوری و ضررده بودن استمرار تولید، آمار خودروهای معوق را از 520 هزار دستگاه در انتهاب سال 97 با کاهش 70 درصدی به 170 هزار دستگاه در ابتدای تابستان 1400 رساند.

    عملکرد مثبت سایپا در حوزه مالی علی رغم زیان بودن تولید خودرو به واسطهقیمت گذاری دستوری برگ برنده دیگری در کارنامه یکسال اخیر این خودروساز است. بررسی کارشناسانه و تخصصی‌تر عملکردِ این گروه خودروسازی نشان می دهد، دست‌ِکم در دوسال گذشته روندی رو به رشد و بهبود داشته و در بخش هایی که حوزه اختیارات مدیریت سایپا بوده، نتایج مثبت و حتی ارزشمندی را ثبت کرده است. چرا که زیان درج شده در کارنامه سال 99 سایپا به طور کامل ناشی از قیمت گذاری دستوری محصولات است که به جرات می توان گفت اگر اقدامات مدیریتی سایپا در جهت انضباط مالی، توسعه محصولات و افزایش تولید وعرضه نبود، زیانِ بسیار بیشتری ثبت می شد.عملکرد خساپا در کل سال 99 متاثر از قیمت‌گذاری دستوری محصولات در حالی با زیان همراه بوده که این شرکت در بهار همین سال سود عملیاتی 29 میلیارد تومانی را به جای گذاشت و پس از سال ها از زیان خارج شده بود، با این وصف افزایش 248 درصدی نهاده های تولید و 80 درصدی نرخ ارز، قیمت تمام شده تولید را چندین برابر کرد اما سیاست اشتباه و تامل برانگیز قیمت گذاری دستوری، تولید خودرو را با زیان مواجه ساخت تا همزمان با زیان 12 هزار میلیارد تومانی سایپا، هزاران میلیارد تومان درآمد ناشی از تفاوت قیمت کارخانه و بازار آزاد به جیب دلالان و واسطه ها سرازیر شود.

    سایپای نوین دیگری «پرایدساز» نیست. طراحی، مهندسی و توسعه محصولات بومی بر پایه پلتفرم های جدید و همچنین به روز رسانی محصولات پیشین در صدر برنامه های این خودروساز قرار دارد و با نظام کیفی جدید و توجه ویژه به ایمنی خودروها، چهره ای کاملا متفاوت از دوران تولید پراید را به نمایش گذاشته است. اگر تصمیمات جهادی و برنامه های مدون و منظم نبود، شاید طی یک سال اخیر بعد از خداحافظی پراید با خطوط تولید حداکثر می توانستیم انتظار تلاش این خودروساز برای جبران ضررهای ناشی از توقف تولید پراید را داشته باشیم اما سایپا فراتر از این تلاش، راهی جدید ساخت و به سرعت در آن مسیر به حرکت در آمد به گونه ای که تصور می شود سال ها از خداحافظی پراید می گذرد و خانواده ای جدید به خطوط تولیدش قدم گذاشته اند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۵ روز پیش
        آرشیو