فونیکسریمکسبهتام

فورد تولید خودرو در هندوستان را متوقف می کند

عصر خودرو- با رفتن از بازار هندوستان، فورد نزدیک به ۲ میلیارد دلار زیان می بیند. این آخرین خودروسازی است که به خاطر چیرگی و برتری رقبای آسیایی، بازار هند را ترک می کند.

فورد تولید خودرو در هندوستان را متوقف می کند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از سایپانیوز، خودروسازان آمریکایی 25 سال پیش وارد بازار هندوستان شده بودند و با همه کوششی که به خرج دادند،‌ نتوانستند بیش از 2 درصد از سهم بازار خودروی این کشور را به دست بیاورند. یک چهارم قرن کافی نبود تا این خودروسازان آمریکایی قلب مشتریان هندی را تسخیر کنند و به سود برسند.

    فورد در یک بیانیه خبری اعلام کرد که در طول ده سال گذشته،‌ زیان انباشته از بازار هندوستان به رقم 2 میلیارد دلار رسیده و تقاضا برای مدل های جدید این خودروساز بسیار ضعیف بوده است. آنوراگ مهروترا Anurag Mehrotra رئیس فورد هندوستان در این بیانیه خبری گفته است: «برخلاف همه تلاش هایمان، ما موفق به یافتن مسیری پایدار برای سودآوری بلندمدت نشدیم.»

    فورد اوایل امسال [2021] هم عطای بازار برزیل را به لقایش بخشید. در بازار برزیل بیش از 12 میلیارد دلار سرمایه گذاری از دست رفت. این رویه ای که فورد در پیش گرفته است، نشان از فشارهایی دارد که خودروسازان در دوران گذار از بنزینی به برقی با آن مواجهند و باید سرمایه گذاری های خود را تغییر جهت بدهند. مباحث خودران [خودروهای بدون نیاز به راننده] و خودروهای متصل [به شبکه های اینترنتی] هم موارد دیگری است که نیاز به سرمایه گذاری های هنگفت دارد. فورد گفته است که تا سال 2030 بیش از 30 میلیارد دلار صرف تقویت تولید خودروهای برقی خواهد کرد.

    شاید در گذشته، راهبرد خودروسازان حضور در همه بازارهای خودرویی در دنیا بوده اما بعد از گذشت زمان معلوم می شود که حضور در برخی از بازارها جز ضرر و زیان عایدی برای خودروسازان ندارد.

    به همین دلیل است که خودروسازانی نظیر فورد، جنرال موتورز، رنو و استلانتیس در حال خروج از بازارهای زیان ده هستند و سرمایه های خود را به سمت فناوری های جدید و بقا هدایت می کنند.

    این تصمیم فورد برای نارندرا مودی Narendra Modi نخست وزیر هندوستان و «کمپین ساخت هندوستان» او گران تمام می شود. البته جنرال موتورز و هارلی دیویدسن خیلی زودتر از فورد جلوی این ضرر و زیان را در هندوستان گرفته اند.

    مهروترا در باره این تصمیم فورد توضیح داده و می گوید صنعت خودروی هندوستان در سال های اخیر به مازاد ظرفیت و عدم رشد مورد انتظار دچار بوده است.

    واقعیت این است که انتظار می رفت تا سال 2020 هندوستان بعد از چین و آمریکا مقام سوم بازارهای خودروی جهان را در اختیار داشته باشد و فروش خودرو در آن از 5 میلیون دستگاه بیشتر شود. اما این انتظار برآورده نشد و در حد 3 میلیون دستگاه در سال باقی ماند و حتی از بازارهای اروپا و ژاپن هم عقب افتاد.

    بازار خودروی هندوستان در دستان خودروساز سوزوکی ماروتی است که با توجه به درآمد بسیار پایین مردم، خودروهای بسیار ارزان در بازار عرضه می کند و مردم وُسع خرید خودروهای گران را ندارند. 7 برند از 10 برند اول در هندوستان توسط ماروتی سوزوکی و 3 برند دیگر را هیوندایی کره جنوبی در اختیار دارند.

    فورد از سال 2021 تولید در کارخانه سنند در غرب استان گوجرات را می کاهد و از سال 2022 در کارخانه چنای در جنوب هندوستان روند نزولی تولید را در پیش می گیرد.

    بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط گلوبال دیتا Global Data، فورد ظرفیت تولید 440 هزار دستگاه خودرو در هندوستان را ایجاد کرده بود اما در چند سال گذشته فقط 25 درصد از این ظرفیت مورد استفاده قرار می گرفت.

    بعد از خروج از بازار هندوستان، در صورت نیاز و وجود تقاضا برای محصولات آمریکایی در هندوستان، تأمین آن به روش واردات خودرو صورت خواهد گرفت. در ضمن فورد برای مشتریان خود در هندوستان، به ارائه خدمات پس از فروش ادامه خواهد داد.

    با این تصمیم فورد 4000 نفر مشاغل خود را از دست خواهند داد.

    ماهیندرا و ماهیندرا هم در ایجاد جوینت ونچر با فورد موفق نبود و به همین دلیل امکان تولید خودروهای ارزان و مناسب بازار هندوستان برای فورد فراهم نشد.

    فورد قبل از این تصمیم، گزینه های مختلفی از جمله شراکت، اشتراک پلتفرم، پیمانکاری با سازندگان و حتی فروش کارخانه های خود در هندوستان را امتحان کرده بود. هنوز یکی از کارخانه های فورد در معرض فروش قرار دارد.

    تا زمانی که تقاضا برای قوای محرکه در کارخانه سنند وجوئد داشته باشد،‌ این کارخانه به تولید خود ادامه خواهد داد. وانت های رنجر به این قوای محرکه نیاز دارند. برخی از قطعه سازانی که با فورد در هندوستان همکاری می کردند،‌ تا زمانی که بازارهای صادراتی به آن نیاز داشته باشند، به کار خود ادامه خواهند داد.

    انجمن نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش هندوستان می گوید مبالغی که فورد برای جبران خسارت نمایندگی های فروش در نظر گرفته است «اصلاً کافی نیست.»

    در حال حاضر در هندوستان بیش از 400 نمایندگی یا فروشگاه فورد وجود دارد که در 25 سال گذشته بیش از 20 میلیارد روپیه [272 میلیون دلار] برای فروش و خدمات پس از فروش محصولات فورد سرمایه گذاری کرده بودند. به گفته انجمن یادشده، آن دسته از نمایندگی هایی که اخیراً به شبکه پیوسته بودند، بیشترین زیان دوران زندگی خود را متحمل خواهند شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو