فونیکسریمکسبهتام

فعلا خبری از پیش‌فروش خودروسازان نیست

عصر خودرو- پس از اینکه شورای رقابت تصمیم گرفت دیگر پیش‌ پرداخت‌های منتخبان طرح‌های پیش‌فروش یکساله خودروسازان مشمول تورم نشود و خودروهایی که قیمت آنها در زمان فروش مشخص نیست، اجازه عرضه در این طرح را نداشته باشند، خودروسازان بزرگ درصدد برآمده اند تا اطلاع ثانوی از پیش‌فروش محصولات خود عقب‌نشینی کنند.

فعلا خبری از پیش‌فروش خودروسازان نیست
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، اوایل شهریور امسال شورای رقابت تصمیم گرفت و مصوب کرد که مبالغی که به صورت علی‌الحساب از قیمت خودرو توسط منتخبان طرح‌های پیش‌فروش یکساله خودروسازان واریز می‌شود، مشمول هیچگونه تورم قیمتی احتمالی در زمان تحویل خودرو نشود.

    اعضای شورا در رابطه با نحوه اقدام خودروسازان در موضوع پیش‌فروش خودرو به استناد ماده 58 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی با اکثریت آراء مصوب کردند "چنانچه مراجع ذی‌صلاح در رابطه با خودروهای انحصاری مشمول دستورالعمل قیمت شورا، با پیش‌فروش خودرو موافقت کنند، به نسبت مبلغ پرداختی بابت پیش‌پرداخت وجه خودرو، هر مشتری درصدی از قیمت رسمی خودرو را در زمان ثبت نام (نسبت به قیمت کارخانه) پرداخت کرده است. در این صورت سهمی از خودرو که پیش پرداخت آن قبلا انجام شده مشمول هیچگونه تورم قیمتی احتمالی نخواهد شد و صرفاً بقیه سهم باقیمانده مشمول تورم بخشی احتمالی خواهد بود."

    همچنین براساس این مصوبه، فروش خودروهایی که قیمت آن‌ها در زمان اجرای طرح توسط این شورا تعیین نشده باشد، ممنوع بوده و اجازه پیش‌فروش نخواهند داشت.

    طبق مصوبه مذکور شورای رقابت، چنانچه در زمان تحویل خودرو، خودروهای پیش‌فروش شده که درصدی از مبلغ آن‌ها توسط مشتری پرداخت شده، مشمول تورم شود، این تورم برای کل مبلغ خودرو محاسبه نخواهد شد و تنها الباقی درصد باقی‌ماندهِ وجه خودرو، متناسب با رشد تورم از مشتری اخذ می‌شود.

    خودروسازان تاکنون بارها اعلام کرده‌اند که شورای رقابت با قیمت‌گذاری دستوری زیان هنگفتی به آن‌ها وارد کرده است. آنها معتقدند که این مصوبه با توجه به اینکه اجازه نمی‌دهد خودرو با قیمت روز  عرضه و تحویل شود، زیانی جدید به این صنعت تحمیل خواهد کرد و در آمد آن‌ها از این ناحیه دچار آسیب خواهد شد.

    با توجه به اینکه به نظر می‌رسد این تصمیم شورای رقابت چندان به مذاق خودروسازان خوش نیامده است؛ آنها در تلاش‌اند که از اجرای این مصوبه جلوگیری کنند و علی‌الحساب فعلا دست از پیش‌فروش‌ محصولات خود کشیده‌اند.

    اخیرا مجید باقری- قائم مقام گروه سایپا در امور فروش و خدمات پس از فروش در نشستی اعلام کرد که سایپا تا مشخص شدن ابهام مصوبه جدید شورای رقابت در زمینه نحوه محاسبه قیمت خودروهای ارائه شده در طرح پیش‌فروش، هیچگونه طرح پیش‌فروشی را اجرا نمی‌کند و تمرکز خود را روی طرح فروش فوق‌العاده خواهد گذاشت.

    وی تصریح کرد: با توجه به مصوبه شورای رقابت درباره پیش‌فروش محصولات جدید، این خودروساز با وجود برنامه‌های پیشین خود برای پیش‌فروش محصولات جدید نمی‌تواند طرح پیش‌فروش این محصولات را برگزار کند.

    گروه صنعتی ایران‌خودرو نیز اگرچه تاکنون رسما اعلام نکرده است که تا اطلاع ثانوی پیش‌فروشی نخواهد داشت، اما با توجه به اینکه آخرین مرحله از پیش‌فروش محصولات این خودروساز مربوط به اواخر مرداد ماه بوده (علیرغم اینکه بطور میانگین در هر ماه، دوبار طرح پیش‌فروش یکساله را اجرا کرده است) و در شهریور ماه هیچ پیش‌فروشی از محصولات خود نداشته، به نظر می‌رسد که همچون سایپا فعلا از پیش‌فروش عقب‌نشینی کرده باشد.

    این موضوع از سوی شورای رقابت در دست پیگیری است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو