فونیکسریمکسبهتام

دبیر انجمن قطعه‌سازان:

می‌توانیم به صادرات ۲ میلیارد دلاری قطعات خودرو برسیم

مواد اولیه ساخت داخل گران‌تر از وارداتی است

عصر خودرو- دبیر انجمن قطعه‌‌سازان اظهار داشت: اگر مشکل قیمت مواد اولیه و قیمت‌گذاری خودرو حل شود ما می‌توانیم طی ۴ سال صادرات قطعات خود را به طور چشمگیری افزایش دهیم و می‌توانیم به ۲ میلیارد دلار صادرات قطعات خودرو برسیم. این رقم حتی بیشتر از نیاز ما برای واردات خودرو است.

می‌توانیم به صادرات ۲ میلیارد دلاری قطعات خودرو برسیم
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایلنا، مازیار بیگلو در مورد طرح مجلس پیرامون شرایط واردات خودرو که یکی از آنها صادرات قطعات خودرو است گفت: قطعات خودروی تولید ایران به صورت بالقوه قابلیت صادرات زیادی دارند، الان هم با وجود اینکه مشکلاتی مانند تحریم؛ برای قطعاتی مانند قطعات تزئینی داخل و خارج خودرو، رادیاتور و ... صادرات داریم اما صادرات قطعات خودرو همیشه مشکلاتی داشته است.

    وی افزود: قیمت بالای مواد اولیه یکی از این مشکلات است. به طوری که مواد اولیه داخلی گران‌تر از مواد اولیه خارجی است. طبیعتا این موضوع روی قیمت تمام شده نیز تاثیر می‌گذارد. اگر می‌خواهیم مزیت رقابتی داشته باشیم باید این مشکل را حل کنیم برای مثال فولاد وارداتی حدود 10 درصد از فولاد تولید داخل ارزان‌تر است که نشان از نادرست بودن سیاست‌ها در حوزه تامین مواد اولیه صنایع است.

    بیگلو با اشاره به تاثیر تحریم‌ها بر این موضوع بیان کرد: 10 تا 15 سال پیش که ارتباطات بین‌المللی ما بیشتر بود صادرات هم موثرتر بود. شرکت‌هایی که برای رنو تامین قطعه می‌کردند صادرات خوبی به شرکت‌های خارجی داشتند. تحریم‌ها باعث کاهش سیطره بروزآوری محصولات شده است‌.

    دبیر انجمن قطعه‌‌سازان تصریح کرد: متاسفانه الان تولیدات ما خارج از نیازهای بازارهای بین‌المللی است. خودروهایی مانند پژو 207 که ما برای آنها تامین قطعه می‌کردیم از مصرف بازارهای خارجی کنار رفته‌اند.

    وی در ادامه اضافه کرد: برای افزایش صادرات قطعات خودرو ما دو پیشنهاد عمده و اصلی را مطرح کردیم. پیشنهاد اول این بود که با اصلاح‌ قیمت‌گذاری خودروها مشکلات مالی که به علت قیمت‌گذاری دستوری به وجود آمده‌اند را حل و فصل کنیم تا بتوانیم به وضعیت خود در دهه 80 بازگردیم و بتوانیم تولیدات خود را ارتقا دهیم و حتی قطعات جدید تولید کنیم.

    بیگلو افزود: پیشنهاد دوم نیز این بود که قیمت‌گذاری و توزیع مواد اولیه را ساماندهی کنیم. این بخش می‌تواند مزیت رقابتی ما در بازارهای بین‌المللی باشد چراکه حدود 80 درصد از مواد اولیه مورد نیاز در تولید خودرو مانند پتروشیمی، آلیاژهای مختلف، آلیاژهای فولادی و مسی در کشور ما وجود دارد. ما نباید این مزیت رقابتی خود را به دست خود حذف کنیم.

    وی همچنین خاطرنشان کرد: متاسفانه قیمت‌گذاری و نظام توزیع مواد اولیه ما را از دایره رقابت در بازارهای جهانی خارج کرده است. اگر این دو مشکل حل شود ما می‌توانیم طی 4 سال صادرات قطعات خود را به طور چشمگیری افزایش دهیم و می‌توانیم به 2 میلیارد دلار صادرات قطعات خودرو برسیم. این رقم حتی بیشتر از نیاز ما برای واردات خودرو است. بنابراین با حل این دو مشکل اساسی، صادرات قطعات خودرو می‌تواند به تنهایی کفاف واردات خودرو را بدهد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو