فونیکسریمکسبهتام

رشد ۱.۵ درصدی تولید خودرو تا پایان مردادماه

عصر خودرو- بررسی آمارهای رسمی منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید ۳۸۶ هزار و ۲۷۷ دستگاه خودرو از سوی خودروسازان داخلی از ابتدای امسال تا پایان مرداد ماه است. آماری که حکایت از رشد ۱.۵ درصدی در هم‌سنجی با مدت مشابه سال گذشته دارد.

رشد ۱.۵ درصدی تولید خودرو تا پایان مردادماه
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایرنا، در پنج ماهه نخست سال 1399،  خودروسازان داخلی 380 هزار و 521 دستگاه خودرو تولید کرده بودند.

    در پنج ماهه امسال بیشترین تعداد تولید خودرو در بخش سواری‌ها بود به طوری که 354 هزار و 541 دستگاه (91.8 درصد تولید) از این خودروها تولید شد.

    تولید خودروهای سواری در مقایسه با پنج ماهه نخست سال 99 رشد 2.3 درصدی داشته است.

    پس از آن بیشترین تیراژ تولید در بخش وانت بود. تا پایان مرداد ماه 27 هزار و 804 دستگاه وانت توسط خودروسازان داخلی تولید شد، اما مقایسه آن با آمار مدت مشابه سال گذشته حکایت از افت 11.8 درصدی دارد.

    بیشترین رشد تولید در بین خودروها در این مدت مربوط به کامیونت، کامیون و کشنده با 83.1 درصد بود. جمع تولید خودروسازان در این بخش تا پایان مرداد ماه به سه‌هزار و 215 دستگاه رسید.

    همچنین در بخش مینی‌بوس و میدل‌باس با رشد 10.4 درصدی 341 دستگاه تولید شد، اما در بخش اتوبوس با افت 13.3 درصدی در هم‌سنجی با پارسال 274 دستگاه تولید شد.

    آمار مردادماه

    بررسی آمار عملکرد خودروسازان در مرداد ماه امسال نیز رشد 4.9 درصدی در مقایسه با مرداد 99 نشان می‌دهد.

    در مرداد 1400 خودروسازان داخلی موفق به تولید 63 هزار و 251 دستگاه انواع خودرو شدند که شامل 57 هزار و 874 دستگاه سواری، چهار هزار و 609 دستگاه وانت، 625 دستگاه کامیونت، کامیون و کشنده، 67 دستگاه مینی‌بوس و میدل‌باس، 47 دستگاه اتوبوس و 29 دستگاه ون بود.

    ایران‌خودرو و سایپا

    در پنج ماهه نخست امسال، ایران‌خودرو و سایپا در مجموع با تولید 361 هزار و 700 دستگاه خودرو، سهم 93.6 درصدی از کل تولیدات خودروسازان کشور داشتند.

    در این مدت، ایران خودرو با 188 هزار و 389 دستگاه تولید عنوان بزرگترین خودروساز کشور را از آنِ خود کرد و پس ا آن سایپا با تولید 173 هزار و 311 دستگاه خودرو در مکان دوم قرار گرفت.

    تا پایان مردادماه امسال، تولیدات ایران‌خودرو در مقایسه با مدت مشابه پارسال افت 1.8 درصدی ثبت کرد، اما تولیدات سایپا با رشد سه درصدی همراه شد.

    در مرداد ماه امسال نیز ایران‌خودرو با تولید 31 هزار و 246 دستگاه خودرو افت 1.5 درصدی و سایپا با تولید 27 هزار و 891 دستگاه خودرو رشد 12.2 درصدی در مقایسه با مرداد ماه 99 ثبت کردند.

    پیشتر وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به صنعت خودرو، زیان انباشته، کیفیت پایین تولیدات و قیمت را سه چالش اساسی این صنعت پیشران عنوان کرد و گفت: این مشکلات به آن معنی نیست که این صنعت را کنار بگذاریم.

    «سیدرضا فاطمی‌امین» بیان‌داشت: عده‌ای می گویند که اگر این صنعت را کنار گذاشته و به واردات خودرو اقدام کنیم به نفع ما است، اما برعکس معتقدم صنعت خودروسازی دارای ظرفیتی است که می تواند به افتخار ملی تبدیل شود.

    وی افزود: در همین راستا یک برنامه 2 ساله برای صنعت خودرو تدوین شده که اجرایی شدن آن، تحول جدی در این صنعت به دنبال خواهد داشت و اوج آن سال 1404 خواهد بود.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: باید هم‌زمان به تقویت رقابت، اصلاح ساز و کارهای مدیریتی و اقتصادی و افزایش تولید در خودروسازی بپرداریم تا در این صنعت به توفیق برسیم.

    وی ادامه‌داد: برنامه ما تولید 1.6 میلیون دستگاه خودرو در سال آینده است که در سال 1404 به سه میلیون دستگاه افزایش خواهد یافت و باید 30 درصد آن معادل حدود یک میلیون دستگاه تا آن زمان، روانه بازارهای صادراتی شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو