فونیکسریمکسبهتام

دستاورد های قابل توجه سایپای نوین در دوران تحریم

خداحافظی سایپا با تعهدات معوق و تاخیر در تحویل

عصر خودرو- سایپا نوین موفق تا برای نخستین بار در شرایط سخت تحریم تعهدات معوق انواع خودرو را به صفر برساند. با آغاز تحریم ها صنعت خودرو یکی از مهمترین صنایعی بود که در معرض بیشترین آسیب قرار گرفت اما سایپای نوین در همان زمان با برنامه ریزی دقیق در حوزه تولید، فروش و انضباط مالی توانست راهی را آغاز کند که امروز نتیجه آن صفر شدن تعهدات معوق این خودروساز است.

خداحافظی سایپا با تعهدات معوق و تاخیر در تحویل
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، گروه خودروسازی سایپا در بهمن 1397 520 هزار تعهد داشت که بیش از 300 هزار دستگاه آن مربوط به تعهدات معوق بود. با آغاز تحریم ها و خروج شرکای خارجی سایپا عمده این تعهدات مربوط به دو برند رنو و برلیانس بود که علی رغم الزام به پایبندی تعهدات سایپا را در شرایط تحریم تنها گذاشته بودند. میزان تعهدات معوق سایپا در آن زمان چیزی معادل 9 ماه تولید بود به گونه ای که اگر تولید و فروش محصولات روز و پاسخ به نیازهای بازار را کنار می گذاشتیم، سایپا باید نه ماه تنها برای صفر کردن این تعهدات خودرو تولید می کرد اما بابرنامه ریزی دقیق، این تعهدات در طول زمان همراه با معرفی محصولات جدید و فروش و تولید محصولات در پاسخ به نیاز بازار به صفر رسید.

    یکی از مهمترین اقدامات سایپا در راستای پاسخگویی به تعهدات مشتریان تعریف طرح های جایگزین متعدد برای مشتریانی بود که به دلیل تحریم ها به هیچ وجه نمی توانستند خودرو ثبت نامی شان را دریافت کنند اما سایپا برای جلب رضایت هر چه بیشتر مشتریان در حالی که خود ضربه دیده  از ناحیه تحریم و ترک یک طرفه کشور توسط شرکای خارجی بود، طرح های سودآوری را جایگزین کرد به گونه ای که به عنوان مثال در طرح جایگزینی مشتریان رنو، تلاش شده تا سود 1700 درصدی در قبال پیش پرداخت اولیه مشتریان به آنان ارائه شود.

    سایپای نوین در دوران تحریم علاوه بر دست و پنجه نرم کردن با مشکلات تعهدات معوق و لزوم فروش خودرو برای نیازهای روز بازار، پراید را نیز در تصمیمی جهادی در سال 1399 از خط تولید خارج کرد و این گاو شیرده که روزگاری بیش از 70 درصد ظرفیت کل تولید سایپا را در اختیار داشت برای همیشه به تاریخ سپرده شد اما چالش بزرگ جایگزینی ظرفیت تولید آن بود که تنها طی 2 ماه با برنامه ریزی دقیق صورت گرفت و سایپا نه تنها با افت تولید مواجه نشد بلکه توانست رکورد تولید سال قبل را بشکند.

    سایپای نوین در روزگار تحریم با ایجاد زیرساخت ها و ایده های جدید امروز به جایگاهی رسیده است که در مسیری ضد تحریم حرکت می کند و سید جواد سلیمانی؛ مدیرعامل این گروه خودروسازی در جدیدترین اظهار نظر گفته است که تمامی خودرو از شهریور ماه بدون تاخیر و به روز تحویل مشتریان خواهد شد.

    سایپا در ادامه برنامه ریزی های مدون و دقیق قصد دارد تا در سال 1400، مجموعا 479هزار خودرو را به تولید برساند. این خودروساز اگر بخواهد در حاشیه امن حرکت کند می تواند برای دوری از هر گونه دردسر، عمده این ظرفیت تولید را به محصولات پیشین نظیر تیبا، کوییک و ساینا اختصاص دهد اما آمار ارائه شده نشان دهنده عزم جدی سایپا برای توسعه محصولات جدید در کنار محصولات گذشته است. سایپایی ها در برنامه 1400 قصد دارند تا 50هزار شاهین، 15هزار کراس اوور آریا و 20 هزار اطلس را نیز به بازار ارائه کنند که نشان دهنده عزم جدی این خودروساز برای تحقق برنامه های نوین و معرفی خانواده جدید محصولات است. سایپایی ها با تحقق 106درصدی برنامه تولید در سال 1399 نشان دادند که اعداد و برنامه ها را رویایی ترسیم نمی کنند بلکه سعی می کنند از این برنامه ها جلو بزنند و به نظر می رسد برنامه سال 1400 سایپا نیز به همین صورت پیش برود.

    دست و پنجه نرم کردن با دوران سخت تحریم همراه با پاندمی کرونا و مشکلات متعدد اقتصادی در کنار استمرار قیمت گذاری دستوری و زیان خودروسازان عوامل کمی برای از پا در آوردن یک واحد صنعتی نیستند اما سایپا نه تنها را ه برون رفت از این مسائل را در قالب سایپای نوین یافت بلکه خودش نیز چالش بزرگی مانند خروج پراید از خط تولید را آغاز کرد تا مسیر آینده هر چه زودتر ساخته شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو