فونیکسریمکسبهتام

بررسی تاثیر مثبت و منفی آزادسازی واردات خودرو

نمادهای خودرویی بعد از آزادسازی واردات خودرو چه می‌شوند؟

عصر خودرو- طرح آزادسازی واردات خودرو چند روز گذشته در صحن علنی مجلس به تصویب رسید. اما مجمع تشخیص مصلحت نظام با این طرح مخالفت کرد و فعلا در حالت تعلیق قرار گرفته است. این طرح تاثیری بر سهام خودرویی‌ها می‌گذارد؟

نمادهای خودرویی بعد از آزادسازی واردات خودرو چه می‌شوند؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از تجارت‌نیوز، طرح آزادسازی واردات خودرو چند روز گذشته در صحن علنی مجلس به تصویب رسید. اما مجمع تشخیص مصلحت نظام با این طرح مخالفت کرد و فعلا در حالت تعلیق قرار گرفته است.

    به عقیده بسیاری از کارشناسان با آزادسازی واردات خودرو، قیمت خودرو در داخل کشور به سمت واقعی شدن حرکت می‌کند و اتفاقا سدی در برابر رقابت خودروهای داخلی نیست. اما اگر این طرح به مرحله اجرا برسد چه تاثیری بر سهام خودرویی می‌گذارد؟

    نیما میرزایی، کارشناس بازار سرمایه درباره تاثیر طرح آزادسازی واردات خودرو بر گروه خودرویی گفت: طرح آزادسازی واردات خودرو در همان ابتدای راه موجی از واکنش‌های مثبت و منفی را در بین فعالین اقتصادی و از جمله جامعه سهامداران گروه خودرویی ایجاد کرد. طرحی که به نظر می رسد تا تصویب و ابلاغ نهایی ،مسیر سخت و پرفراز و نشیبی را پیش رو دارد‌ و در همین ابتدای راه برگ برنده آن که واردات خودروی دست دوم بود حذف شد! اما در صورت تصویب به همین شکل، دو تاثیر غیرهمسو بر گروه خودرویی و قطعه‌سازان خواهد داشت.

    میرزایی می‌گوید: تاثیر مثبت آن ناشی از بندی است که یکی از شروط واردات خودرو را ارز ناشی از صادرات خودرو و یا قطعات می‌داند و این امتیاز را برای شرکت های داخلی ایجاد کرده و طبیعتا با توجه به سود جذاب احتمالی واردات، تاثیر قابل توجهی بر صورت‎های مالی خودروسازان و زیر مجموعه‌های آنها خواهد گذاشت.

    وی درباره تاثیر منفی این موضوع گفت: تاثیر منفی اما به دلیل باز شدن پای رقبای خارجی (از جمله چینی‌های ارزان قیمت) به بازار بکر ایران و رقابت قیمتی با تولیدات داخلی است موضوعی که البته در دهه های گذشته خودروسازان با بخش‌بندی محصولات همواره مدیریت کرده بودند و طبق توافقات بالادستی، مقرر شده بود خودرو سگمنت لوکس، وارد شده و محصولات رده پایین قیمتی (با هدف حمایت از تولید داخل) ، منحصرا در داخل تولید شوند. موضوعی که باید دید این بار نیز تکرار خواهد شد؟

    شورای رقابت بلای جان واردات خودرو؟
    این کارشناس بازار در بخش دیگری گفت: برآیند این دو تاثیر متضاد، جهت حرکتی خودروسازان را در بورس مشخص می‌کند برآیندی که بیشتر به جهت سرازیری متمایل است.
    همچنین یک ابزار کنترلی مهم نیز در اختیار شورای رقابت قرار گرفته است که سقف تعداد خودرو را هر 6 ماه تعیین کند، شورایی که پیشتر چندان حریف خودروسازان نمی‌شد و اینبار نیز درصورت کم کردن سقف واردات ، عملا این طرح را می‌تواند در اجرا عقیم نماید.
    وی تاکید کرد: تحلیل یک صنعت و یا سهم نیاز به بررسی همه جانبه در محورهای گوناگون دارد. به عنوان مثال در صنعت خودرو ، “برجام” و “ورود به بورس کالا” در کنار موضوع این بحث جز مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار هستند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو