فونیکسریمکسبهتام

۲۷۰ میلیارد دلار خسارت و فرصت از دست رفته

عصر خودرو- کمبود تراشه جهانی به قیمت کاهش تولید ۷.۷ میلیون دستگاه خودرو در سال ۲۰۲۱ تمام می شود. همین کمبود خودروهای نوی ساخته نشده،‌۹۰ میلیارد دلار برای مشتریان خودروهای جهانی خسارت به بار می آورد.

۲۷۰ میلیارد دلار خسارت و فرصت از دست رفته
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از سایپانیوز، کمبود تراشه های نیمه هادی، معضل شناخته شده ای که تقریبا یک سال ونیم است صنعت خودرو را درگیر کرده، باعث تأخیر در تحویل خودروی نو به مشتری شده،‌ که به نوبه خود باعث افزایش قیمت های خودروهای نو و دست دوم شده است. اما بر اساس گفته ی سی ان ان، کمبود تراشه تنها مشکل صنعت خودرو در حال حاضر نیست. به دلیل توقف های متوالی در خطوط تولید قطعه سازان، و مشکلات لجیستیکی به وجود آمده، کمبود کشتی در صنعت حمل و نقل دریایی، و کمبود شدید در بخش نیروی انسانی، سازندگان خودرو هنوز با مشکل تأمین قطعه و مواد خام مواجه هستند.

    شرکت مشاوره ای آلیکس پارتنرز AlixPartners تخمین زده است که معضلات زنجیره تأمین باعث کاهش 7.7 میلیون دستگاه تولید جهانی خودرو اثر گذاشته است. در حالی که در ماه مه پیش بینی ها فقط 3.9 میلیون دستگاه بود.

    تقاضای بزرگ و عرضه محدود، قیمت خودروها را به سقف رسانده است. بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط «کِلی بلو بوک»، وبسایت تعیین ارزش خودرو، متوسط قیمت خودروها در بازار آمریکا در ماه اوت به 43, 355 دلار رسیده که نسبت به زمان مشابه سال گذشته 10 درصد رشد داشته است. در ماه اوت 1 میلیون دستگاه خودرو در بازار آمریکا فروخته شده که پایین ترین آمار در یک دهه گذشته است.

    برای خودروهای دست دوم،‌ متوسط قیمت نسبت به سال گذشته 25 درصد رشد داشته و به 25,829 دلار رسیده است. قیمت فروش کل هم نسبت به سپتامبر 2020 حدود 24.9 درصد افزایش یافته است.

    بر اساس تخمین GOBankingRates فرصت از دست رفته برای خودروسازان هم 210 میلیارد دلار در سال 2021 برآورد شده است. این تمام ماجرا نیست، چون خودروسازان مجبورند 150 میلیارد دلار هم برای قیمت افزایش یافته قطعات و مواد خام از دست بدهند. همین موضوع باعث می شود به ازای هر خودرو قیمت 2000 دلار افزایش پیدا کند. جمع میزان خسارتی یا فرصت از دست رفته خودروسازان جهانی 270 میلیارد دلار است و جمع کل خسارتی که به مشتریان به خاطر افزایش قیمت ها وارد شده 90 میلیارد دلار است.

    دان هرش Dan Hearsch مدیر الیکس پارتنرز به سی ان ان گفته است: «وقتی صحبت از تولید و تأمین مواد و قطعات است، هیچ ضربه گیر دیگری باقی نمانده. به معنی واقعی کلمه، هر کمبودی که باعث توقف خطوط تولید خودرو در هر کجای جهان شود، روی صنعت خودروی جهانی تأثیر دارد. حالا این تأثیر به خاطر کمبود تراشه و سایر قطعات چند برابر شده است.»

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو