فونیکسریمکسبهتام

مسعود دانشمند، اقتصاددان در گفت‌وگو با «عصرخودرو»:

رقابت بدون واردات بی معنا است

عصر خودرو- بسیاری از اقتصاددان ها معتقد هستند که اگر واردات در هر زمینه ای به اندازه انجام نشود رقابت از بین می رود و نتیجه از بین رفتن رقابت پایین آمدن کیفیت آن کالا خواهد شد که خودرو نیز از این قانون جدا نیست

رقابت بدون واردات بی معنا است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، مسعود دانشمند عضو اتاق بازرگانی و اقتصاددان قدیمی درباره آزادسازی واردات خودرو گفت: از اول انقلاب تا کنون چند بار این اتفاق افتاده است که ما جلوی واردات خودرو را گرفتیم و مدتی بعد باز آن را آزاد کردیم و این مسئله بسیار زیاد به پیشرفت و ارتقا صنعت خودروی ما لطمه وارد کرده است.

    او در ادامه گفت: وقتی جلوی واردات خودرو گرفته می شود نارضایتی عمومی به وجود می آید چون خودروسازهای ما نیازی به رقابت نمی بینند و در نتیجه کیفیت خودروهایی که تولید می کنند بد است و گرانی محصول هم باعث نارضایتی مردم می شود، در هر صنعتی وقتی انحصار حرف اول را بزند رقابت بی معنا می شود.

    این اقتصاددان بااشاره به اینکه بسیار موافق با واردات خودرو است گفت: همین امروز مطالعه می کردم که یک ماشین چینی در ایران 25 هزار دلار به فروش می رسد در صورتیکه در خود چین 12 هزار دلار نهایتا خرید و فروش می شود.

    این اقتصاددان گفت: اوایل انقلاب که جلوی واردات خودرو را گرفتند کیفیت پیکان بسیار پایین آمد به گونه ای که مردم در سال 62 دنبال پیکان هایی می گشتند که در سال 49 ساخته شده بود و حاضر بودند همان قدر هزینه کنند اما پیکان های جدید را نخرند.

    دانشمند با اشاره به اینکه صنعت خودروی ما هم اکنون دچار یک رکود شده است و کیفیت محصولاتش به شدت پایین آمده و قیمت ها نجومی شده است گفت: اگر واردات آزاد شود خودروساز ایرانی در بازار رقابتی مجبور می شود خودش را به لحاظ کیفیتی به محصولات خارجی برساند و هی درجا نمی زند و روز به روز کیفیت کارش پایین نمی آید، اگر این اتفاق بیفتد آن وقت ما حتی وارد کننده صرف نیستیم و می توانیم در یک بازار رقابتیه سالم حتی صادر هم بکنیم.

    این اقتصاددان ضمن اشاره به اینکه اسسا متوجه این نمی شود که صنعت خودروسازی ما دچار ورشکستگی شود گفت: من شخصا دلیل اینکه صنعت خودروسازی ما دچار ورشکستگی شود را متوجه نمی شوم، چرا اعلام ورشکستگس کردند؟ چرا آمار و ارقام می گوید ورشکست شده اند؟ مگر غیر از این است که حتی قبل از ساخته شدنش پول کارگر، قطعات وارد شده و همه مصارف را از من و شمای خریدار می گیرند و سپس مشغول ساخت می شوند و دو سال بعد به ما تحویل می دهند؟ آخر ورشکستگی زمانی معنا پیدا می کند که مثلا بیایند بگویند ما بیست هزار خودرو تولید کرده ایم و نمی توانیم بفروشیم روی دستمان مانده است و یا اینکه مجبوریم ارزان تر از آنچه برای ما درآمده است بفروشیم!!!

    او ادامه داد: از سال 46 تا 50 کره خودرو تولید نمی کرد ولی ما تولید می کردیم آن ها آرزو داشتند روزی برسد که بتوانند خودرو تولید کنند حالا ما آرزو داریم بتوانیم سوار خودروی کره ای بشویم، چرا در کم تر از پنجاه سال این اتفاق می افتد؟ چون بازار رقابتی ایجاد کردند و خودشان را به کشورهای دیگر رساندند و حتی پیشرفت هم کردند.
    این اقتصاددان با اشاره به اینکه هر چقدر جلوی واردات خودرو را بگیریم در این صنعت پس رفت می کنیم گفت: وظیفه وزارت صمت این نیست که خودش ماشین بفروشد وزارت صمت باید مدیریت کند تا تولیدات داخلی به روز رسانی شود، تا زمانی که تصدی گری کند متاسفانه کیفیت در بازار خودرو روز به روز کاهش پیدا می کند و مردم ناراضی تر می شوند.

    دانشمند با اشاره به تحلیل رفتن خودروی وطنی گفت: از اول انقلاب که ما مدتی راه واردات خودرو را بستیم و هی باز کردیم دست آوردش چه بوده؟ هم به لحاظ قیمت و هم به لحاظ کیفیت؟ با دلار نیمایی می خرند و با دلار 15 هزار تومانی می‌فروشند و از این پول نه کارگر بهره ای می برد و دستمزدش زیاد می شود و نه مردم توان خرید پیدا می کنند و همین مسئله نارضایتی مردم را در پی دارد.

    خبرنگار: اصغر خسروی مردخه

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط