فونیکسریمکسبهتام

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا:

مخدوش کردن پلاک جرم است

برای فرد بی گناه تخلف و جرم ثبت نمی‌شود

عصر خودرو- معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا گفت: مخدوش کردن جرم محسوب می‌شود و در قانون مجازات اسلامی، مجازات حبس از ۶ ماه تا یک سال برای مجرم در نظر گرفته شده است.

مخدوش کردن پلاک جرم است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از برنا، سرهنگ عین‌الله جهانی، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا، درباره جریمه مخدوش کردن پلاک، اظهار کرد: مخدوش کردن جرم محسوب می‌شود و فردی که اعداد پلاک را دستکاری و یا پلاک را پنهان می‌کند افرادی هستند که اقدامی تعمدی و با اراده را انجام داده‌اند به همین دلیل جرم مرتکب شدند.

    او افزود: نحوه برخورد با این افراد که با اراده پلاک را مخدوش می‌کنند با افرادی که ممکن است بدون اراده تخلفی را انجام دهند، متفاوت است چراکه میزان اهمیت تخلف با جرم فرق دارد.

    سرهنگ جهانی تصریح کرد: فردی که دست به پلاک می‌زند برای انجام جرمی این اقدام را انجام می‌دهد به همین دلیل قانونگذار بر این موضوع حساس شده است و در قانون مجازات اسلامی، بخش تعزیرات در ماده 720 مجازات حبس از 6 ماه تا یک سال برای مجرم در نظر گرفته شده است.

    معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا ادامه داد: فردی که پلاک را مخدوش کرده نمی‌تواند ادعا کند نمی‌دانسته اقدامش جرم است و این بهانه‌ها هیچ‌کدام از رفتار فرد رفع مسئولیت نمی‌کند.

    ثبت تخلفات ساکن از طریق خودروهای دوربین دار پلیس راهور
    او با بیان اینکه گاهی افراد برای جریمه 200 هزار تومانی محدودیت شبانه پلاک‌شان را مخدوش می کنند بعد از آن راننده دستگیر شده و تحویل مراجع قضایی می‌شود، اضافه کرد: درحالی که راننده فقط برای این که جریمه 200 هزار تومانی محدودیت شبانه را پرداخت نکند، خودرو‌ به دلیل مخدوش کردن پلاک توقیف می‌شود و در دادسرا نیز تحت تعقیب قرار گرفته و در نهایت مجازت سنگین هم برای‌شان پیش‌بینی می‌شود.

    سرهنگ جهانی با اشاره به اینکه افرادی که اقدام به دستکاری پلاک می‌کنند اطلاع از تبعات قانونی این موضوع ندارند، بیان کرد: گاهی با جابه جایی پلاک‌ها بعضا شاهد این هستیم که پلاک جریمه برای فرد دیگری صادر شود و فرد می‌گوید که در آن محل نبوده و این باعث تشویش ذهن افراد می‌شود و از مردم تقاضا داریم با جابه جایی پلاک، شماره تلفن همراه‌شان را ثبت کنند تا پیامک تخلف برای شماره فرد مورد نظر ارسال شود.

    معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا افزود: این نکته حائز اهمیت است که جابه جایی پلاک باعث زمینه جریمه شدن فرد دیگری نمی‌شود چراکه در نهایت بررسی می‌شود اگر شماره پلاک با مدل خودرو همخوانی نداشته باشد برای فرد بی گناه تخلف و جرم ثبت نمی‌شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو