فونیکسریمکسبهتام

چرا خودروهای مانده کف پارکینگ خودروسازان به بازار عرضه نمی شوند؟

عصر خودرو- دبیر انجمن قطعه سازان گفت : یکی از علت های کاهش عرضه خودرو توسط خودروسازان روند کند ترخیص قطعات به داخل کشور است.

چرا خودروهای مانده کف پارکینگ خودروسازان به بازار عرضه نمی شوند؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان با اشاره به جزئیات ترخیص قطعات و مواد اولیه  خودرو در کشور و درباره اینکه چرا قطعات خودرو های ساخت داخل در گمرک به راحتی ترخیص نمی شوند در صورتی که قطعه های  خودروهای مونتاژی به راحتی وارد کشور می‌شوند گفت: خودروهای وارداتی در قالب یک بسته  وارد کشور می‌شوندو گمرک قوانینی دارد که بر اساس آن این قطعات در یک سر فصل می‌روند که البته فصل تعرفه ای آنها نیز فرق می کند و مجوز آن را مستقیم وزارت صمت می‌دهد و آنها را وارد می‌کنند.

    او بیان کرد: قطعات مربوط به قطعه سازان که عموما به آنها قطعات استاندارد مثل IC، دیود یا مواد اولیه خاص گفته می شود که ترخیص آنها نیز سر فصل جداگانه دارند و در امور مختلف وزارت صمت مورد بررسی قرار می گیرند، یعنی برخی در دفتر نیرو محرکه وزارت صمت مورد بررسی هستند. 

    دبیر انجمن قطعه سازان کشور ادامه داد: برخی دیگر از این قطعات  زیر نظر صنایع پلیمری ، سلولزی و برخی صنایع فلزی  وارد کشور می شوند. گذراندن واردات این قطعات  به این دلیل است که اگر قطعه ای در کشور تولید نمی شود نیاز به استعلام از مراکز مختلف، اتحادیه و انجمن های مختلف دارد بنابراین،  این موضوع کمی روند ترخیص را با مشکل مواجه کرده است.

    دبیر انجمن قطعه سازان کشور گفت: خودرویی که به صورت CKD (بسته‌ای کامل)  وارد می شود چون به طور کامل وارد می شود،و مشکلی در روند ترخیص آن  وجود ندارد اما ایرادی که برای قطعات خودرو های داخلی وجود دارد،این است که  استعلام گرفتن از نهادهای مختلف باعث ایجاد وقفه زمانی در ترخیص می شود و کار را طولانی می کند.

    او تشریح کرد: اکنون اکثر خودروهایی که کف پارکینگ خودروسازان مانده است به دلیل طولانی  بودن روند ترخیص  تکمیل نمی شوند و عرضه آنها کم شده است چرا که قطعات استاندارد آنها در گمرک مانده و تا زمانی که مجوزها صادر نشود، ترخیص نمی شوند اما خودرو سی کی دی چون در قالب پکیج کامل است، مجوز دارد و کاملا تحت نظر دفتر نیرو محرکه وزارت صمت است.

    او ادامه داد:  البته در  زمانی که ترخیص قطعات تحت نظر دفتر نیرو محرکه وزارت صمت بود خیلی سریع تر کارهای ترخیص انجام می شد اما اکنون چون این کار بین دفاتر مختلف در وزارت صمت پخش شده است، سبب شد این روند طولانی تر شود .

    دبیر انجمن قطعه سازان با بیان اینکه اکنون حدود 100 هزار خودرو کف پارکینگ خودروسازان مانده است و ناقص هستند گفت: عمده قطعات ، قطعات استاندارد الکترونیکی و مواد اولیه ای هستند که تولید داخل ندارند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط