فونیکسریمکسبهتام

تلاش تویوتا برای جبران عقب‌ماندگی در تولید برقی‌ها

عصر خودرو- عرصه خودروهای برقی مثل میدان مسابقه اتومبیل‌رانی شده و برخی از خودروسازان گرد و خاک عقب ماندن خود را می‌خورند.

تلاش تویوتا برای جبران عقب‌ماندگی در تولید برقی‌ها
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از سایپانیوز، چند سالی است که تویوتا در این باور در جا زده است که مردم به این زودی از خودروهای برقی استقبال نمی‌کنند، اما حالا خود را حتی از خودروسازان سنتی و قدیمی مثل جنرال موتورز و فولکس واگن عقب می‌بیند چه رسد به تسلا. و حالا میلیاردها دلار به پای برنامه‌ای می‌ریزد تا شاید بتواند این عقب‌ماندگی را جبران کند.

    تویوتا سرمایه‌گذاری بیش از 13 میلیارد دلاری را برای تکوین و توسعه باتری و زنجیره تامین باتری و خودروهای برقی در نظر گرفته و قرار است که از حالا تا سال 2030 یعنی دهه پیش‌رو برای گسترش خودروهای برقی و باتری سرمایه‌گذاری و هزینه کند. این رقم هنگفت حداقل باید 30 درصد روی قیمت کنونی باتری‌های مخصوص خودروهای برقی اثر بگذارد.

    شاید یکی از دلایل عقب ماندن تویوتا از رقبا در زمینه خودروهای برقی، سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی است که در خودروهای هیبریدی [برقی-بنزینی] کرده و همین حالا هم در این عرصه دست پیش دارد و در این مسابقه هنوز اول است، ولی همین طرز تفکر باعث عقب ماندن آن در مسابقه رسیدن به بالاترین فروش خودروهای تمامی برقی شده است.

    قائم‌مقام مدیرعامل تویوتا در عرصه فناوری، ماساهیکو مائدا در جمع سرمایه‌گذاران این شرکت ماه گذشته خبر از این سرمایه‌گذاری بیش از 13 میلیارد دلاری داد. اما این سوال مطرح است که آیا این حرکت تویوتا کمی دیر نیست؟

    تویوتا دو مانع اصلی بر سر راه تولید خودروهای برقی می‌بیند که بیراه هم نمی‌گوید. عامل اول قیمت بالا و هزینه‌های سنگین تولید باتری است و دیگری عملکرد باتری‌های کنونی است. مشتریان هم با همین دو مانع بزرگ رو‌به‌رو هستند و علاوه بر گرانی خودروهای برقی، هنوز اضطراب پیمایش [تمام شدن شارژ باتری در میانه راه و نرسیدن به جایگاه شارژ] به قوت خود باقی است. تویوتا قرار است این مبلغ هنگفت را روی فناوری‌های متفاوتی هزینه کند.

    به احتمال زیاد پیش‌بینی تویوتا درست است که بنزین به این زودی از زندگی مردم خارج نمی‌شود و حداقل تا چند دهه ‌میهمان خانواده‌ها است. تویوتا می‌گوید، خودروهای هیبریدی در بسیاری از نقاط دنیا که برق‌شان از طریق سوزاندن سوخت‌های فسیلی به دست می‌آید، گزینه بهتری است. ولی اختصاص این رقم هنگفت نشان می‌دهد که تویوتا از پافشاری بیهوده دست برداشته و به این باور رسیده است که باید با جریان عمومی در دنیا همراه شود.

    با توجه به ردپای کربنی عظیمی که تویوتا در دنیا دارد، هیچ چاره‌ای برای این شرکت باقی نمی‌ماند جز اینکه با گرایش‌های عظیم جهانی همراه شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو