فونیکسریمکسبهتام

بررسی مهمترین عوامل آلاینده هوا به بهانه آغاز فصل سرما

متهمان آلودگی هوا که پشت خودرو پنهان می شوند

عصر خودرو- هر سال با فرا رسیدن فصول سرما و کاهش دمای هوا، بزرگترین نگرانی در کلانشهرها افزایش میزان آلودگی هوا است که عموما بدون در نظر گرفتن عوامل عمومی و اصلی، مستقیما به خودرو نسبت داده می شود.

متهمان آلودگی هوا که پشت خودرو پنهان می شوند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، وارونگی هوا یا اینورژن پدیده ای در روزهای سرد سال است که باعث به دام افتادن آلودگی هوا در ارتفاع نزدیک زمین می‌شود و کلانشهرها و شهرهای محصور در محیط کوهستانی را محکوم به حبس در هوایی آلوده می کند. خودروها در ایران در حالی به عنوان متهمان اصلی آلودگی هوا معرفی می شوند که محصور بودن کلانشهری مانند تهران بین کوه های بلند، پدیده وارونگی دما و ... از معادلات ذهنی برخی مسئولان خارج می شود در حالی که خودروسازان ایرانی بر اساس استانداردهای اجباری، ملزم به رعایت استانداردهای روز اروپا در زمینه طراحی و ساخت پیشرانه و قوای محرکه هستند در حالی که در همسایگی ما یعنی کشور امارات، این سطح از استانداردی آلایندگی یورو اجباری نیست و به همین واسطه امکان واردات برخی خودروها از این مناطق به ایران مجاز نیست و حتی در برهه ای برخی بنز و ب ام و های باقی مانده در گمرک به دلیل پاس نکردن این استانداردهای سخت گیرانه اجازه ورود به کشور را نیافتند.

    خودروسازان ایرانی در جدیدترین الزام سازمان ملی استاندارد، ملزم به طراحی و تولید خودروهای با استاندارد آلایندگی یورو5 هستند که تقریبا همزمان با کشورهای اروپایی و با یک دوره تاخیر در حال اجرا است و این در حالی است که خودروسازان ما تحت شدیدترین تحریم ها و مشکلات متعدد، سختی های فراوانی را برای همگام شدن با این استاندارد متحمل می شوند اما این الزامات با چنین سختگیری هایی برای کارخانه های نزدیک محیط های شهری، موتورسیکلت ها و ... اجرا نمی شود. 114هزار کامیون و حدود4200 اتوبوس فرسوده در سراسر کشور، موضوع دیگری است که نیازمند تخصیص بودجه و اجرای طرح های متعدد برای جایگزینی است و در حالی که این غول های متحرک، تا 30 برابر بیش از نمونه های صفر کیلومتر آلاینده هستند، همچنان در پشت انگشت اتهام به سمت خودرو پنهان می شوند و توجه ویژه‌ای به آن نمی شود.گروه صنعتی ایران خودروبه عنوان یکی از پیشروترین خودروسازان کشور در حوزه به روز رسانی سطح استاندارد آلایندگی قوای محرکه محصولاتش طی حدود دو سال گذشته به دستاورد های قابل توجهی دست پیدا کرده است. ایران خودرو ضمن به روز رسانی مجموع خانواده پیشرانه های موجودش از قبیل EF7،TU5 و XU7، اقدام به طراحی و ساخت خانواده پیشرانه های 3 سیلندری کرده که نه تنها امکان دستیابی به استاندارد آلایندگی جدید یورو6 را تسهیل می کند بلکه مقدمات طراحی و ساخت خودروهای پاک هیبریدی را فراهم می کند و  به موازات آن مطالعات و طراحی نخستین نمونه های خودروهای الکتریکی همچنان در جریان است. موتورسیکلت ها شمارشان در شهری مانند تهران به بیش از 3.5 میلیون دستگاه می رسد و این در حالی است که همچنان آمار مراجعه این وسایل نقلیه به مراکز معاینه فنی بسیار کمتر از آمار کلی آن ها و حدود چند صد دستگاه است در حالی که این سختگیری برای خودروها با ثبت تخلف از طریق دوربین ها موجب مراجعه تقریبا تمامی خودروها می شود اما چنین سختگیری برای حدود یک سوم کل وسایل نقلیه شهری مانند تهران انجام نمی شود.آلودگی هوا همواره یکی از مهمترین و بزرگترین مشکلات کلان‌شهر‌ها نه تنها در ایران بلکه در جهان بوده و راهکارهای متعددی در راستای رفع آن پیشنهاد شده که تقریبا تمامی آن ها به دلیل عدم توجه به مشکلات اصلی بی نتیجه مانده و در ایران راهکارهای موقتی مانند تعطیلی‌های چند روزه تنها ایده ای است که با جدیت اجرا می شود. خودروسازان ایرانی سالانه حدود یک میلیون خودرو جدید را روانه خیابان های کشور می کنند که طی دو سال اخیر تمامی آن ها استاندارد آلایندگی یورو5 را پاس کرده اند و کمترین سطح ممکن از آلایندگی را وارد هوا می کنند. با این حال همچنان گزینه های واضحی وجود دارند که به آن ها بی توجهی می شود و یا به دلیل نیاز به تخصیص بودجه، مسئولان از کنار آن ها می گذرند و در نهایت مثل همیشه انگشت اتهامشان به سمت خودرو نشانه می رود که نه تنها استاندارد روز آلایندگی را رعایت می کند بلکه سختگیرانه تر از هر مشخصه دیگری تحت کنترل قرار دارد. به نظر می رسد مسئولان با تمرکز روی مواردی همچون جایگزینی خودروهای فرسوده اعم از سبک و سنگین، توجه به معاینه فنی موتورسیکلت ها، تهیه سوخت استاندارد و مناسب برای رعایت صحیح استاندارد عملکرد قوای محرکه یورو5 خودروها و توسعه استاندارد وسایل حمل و نقل عمومی می توانند در برنامه ای میان مدت این معضل را به خوبی مدیریت کنند و به جای ساده سازی مسائل با متهم سازی صنعت خودرو، به سراغ مشکلات ریشه‌ای و اساسی بروند که با سلامت عموم جامعه ارتباط مستقیم دارد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو