فونیکسریمکسبهتام

سخنگوی شورای نگهبان:

طرح «ساماندهی صنعت خودرو» از سوی شورای نگهبان و هیأت عالی نظارت مجمع رد شد

عصر خودرو- سخنگوی شورای نگهبان از رد طرح «ساماندهی صنعت خودرو» در این شورا و هیأت عالی نظارت مجمع خبر داد.

طرح «ساماندهی صنعت خودرو» از سوی شورای نگهبان و هیأت عالی نظارت مجمع رد شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایلنا، هادی طحان نظیف در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص طرح «ساماندهی صنعت خودرو»، اظهار کرد: از نظر شورای نگهبان عبارت «واردات بدون انتقال ارز» در این طرح ابهام دارد همچنین این مصوبه در هیأت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام در مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی شد. بر خلاف شورای نگهبان که به این طرح ابهامات داشت، آنها ایرادات داشتند. دوستان در مجمع این طرح را بر خلاف سیاست‌های اقتصادی مقاومتی و تولید ملی می‌دانند و اگر ایرادات متعدد این مصوبه برطرف شود، ما هم مشکلی با آن نداریم.

    وی در خصوص مصوبات بررسی شده در شورای نگهبان با اشاره به لایحه «واگذاری مالکیت مربوط به تاسیسات آب و فاضلاب» خبر از تایید این لایحه در شورای نگهبان داد.

    سخنگوی شورای نگهبان همچنین در مورد اصلاح لایحه «مبارزه با قاچاق کالا و ارز» ابراز امیدواری کرد که مجلس ایرادات و ابهامات این لایحه را برطرف کند تا به تایید شورای نگهبان برسد.

    وی در پاسخ به سوالی درباره طرح محرمانه بودن اموال و دارایی مسئولان، اظهار کرد: مصوبه و قانون فعلی، مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام است و لازم‌الاجراست. طبیعتاً شورای نگهبان مصوبه‌ای که خلاف شرع و قانون اساسی نباشد را تایید نمی‌کند. امروز قانون حاکم، قانون مجمع است ما باید در مجلس ببینیم چنین طرحی به تصویب می‌رسد یا خیر؛ اگر این طرح در مجلس به تصویب برسد، ما نیز بررسی می‌کنیم.

    طحان نظیف اضافه کرد: در خصوص دارایی مسئولان، شورای نگهبان از اولین دستگاه‌های پیشتاز در این زمینه بود و اعضای شورای نگهبان اموال خود را در این سامانه ثبت کردند.

    وی در خصوص هماهنگی مجلس و شورای نگهبان در زمینه محرمانه بودن اموال و دارایی مسئولان نیز گفت: طبیعتاً دستگاه‌هایی که وظایفشان در یک راستاست، با یکدیگر تعامل دارند اما هماهنگی خیر. ما و مجلس با یکدیگر هماهنگی نداریم و هر نهاد مستقل عمل می‌کند و این‌ها نمایندگان مردم هستند و در هر زمینه‌ای که بخواهند می‌توانند قانون‌گذاری کنند.

    این عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به سوالی در خصوص طرح واردات خودرو گفت: پیش‌بینی از زمان رفع ابهامات را باید از مجلس بپرسید و ما در زمان قانونی 10 روزه نظر خود را در مورد این طرح اعلام کردیم و ابهامات خودمان را در مورد این طرح در مجلس شورای اسلامی تبیین کردیم و در مورد نظر هیأت عالی نظارت نمی‌توانیم اظهارنظر کنیم.

    وی در خصوص اظهارنظر سیاسی اعضای شورای نگهبان نیز بیان کرد: مواضع شورای نگهبان توسط سخنگوی این شورا اعلام می‌شود و اعضا نظر شخصی و کارشناسی خود را اعلام می‌کنند و این نظرات، نظرات شورای نگهبان نیست.

    طحان نظیف درباره اصلاح قانون انتخابات، گفت: در مجلس اخیر اصلاح قوانین انتخاباتی در نظر گرفته شد. اجمالاً بنده اطلاع دارم که در کمیسیون‌های تخصصی مجلس این موارد بررسی می‌شود. امیدواریم تا انتخابات بعدی شاهد این اصلاحات باشیم. ما نیز به نوبه خود اگر ظرفیت کارشناسی و مشورتی داشته باشیم، درخدمت عزیزان قرار دهیم.

    وی در پاسخ به سوالی در ارتباط با ورود «غیرقانونی» مجمع تشخیص مصلحت نظام به مصوبات نیز اظهار کرد: ورود مجمع تشخیص غیرقانونی نیست، مجمع وظایف مختلفی دارد یکی از وظایف جایی است که مجمع از باب اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان وارد می‌شود اما یکی از وظایف مجمع که به جمع برگزیده‌ای از آنها سپرده شده نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی نظام است و این هیئت جایگاه قانونی دارد و براساس آن بر مصوبات نظارت می‌کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو