فونیکسریمکسبهتام

چراغ سبز مجلس به سندیت برگ سبز خودرو

عصر خودرو- اظهارنظر رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در مورد سندیت برگ سبز به عنوان سند مالکیت خودرو، از نگاه ناظران به دیدگاههای سردفتران اسناد رسمی برای رد نظر دیوان عدالت اداری و دادستان کل کشور در این خصوص پایان خواهد داد.

چراغ سبز مجلس به سندیت برگ سبز خودرو
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایرنا، اظهارات اخیر «علی خضریان» سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی مبنی بر اعتبار داشتن برگ سبز به عنوان سند مالکیت رسمی خودرو یک بار دیگر وزنه نیروی انتظامی را در مناقشه با سازمان ثبت اسناد و املاک در خصوص سندیت برگ سبز خودرو را سنگین‌تر کرد.

    سندیت برگ سبز خودرو نزد نیروی انتظامی، مدتها است به محل اختلاف میان سازمان ثبت اسناد و املاک و نیروی انتظامی بدل شده است.

    اختلاف نظر بر سر چیست؟

    نیروی انتظامی و پلیس راهور به عنوان متولی امور مرتبط با امنیت و خودروها و راه‌ها، مدتها است برگ سبزخودرو را به عنوان سند رسمی مالکیت خودرو به رسمیت می‌شناسند و برگ سبز را برای نقل و انتقال مالکیت خودرو بسنده می‌داند. این در حالی است که سردفتران اسناد رسمی که بخش مهمی از درآمدشان از انتقال سند مالکیت خوردو حاصل می‌شود، اصراردارند که برگ سبز اگرچه سندی رسمی است ولی سند مالکیت محسوب نمی شود و صاحب خودرو علاوه بر برگ سبز، باید سند مالکیت هم داشته باشد.

    اختلاف این دو نهاد در ماه های اخیر، پای دیوان عدالت اداری و دادستان کل کشور را هم به میان کشید. اگر چه دیوان عدالت اداری سندیت برگ سبز به عنوان سند مالکیت را تایید و دادستان کل هم در مورد اعتبار آن دستور صریح صادر کرد، ولی سردفتران اسناد رسمی همچنان از پذیرش سند مورد تایید پلیس استنکاف کرده و نظر مجلس را حجت آخر می‌خواندند.

    اگرچه سخنگوی کمیسیون حقوقی مجلس بارها بر سندیت برگ سبز خودرو تاکید کرده بود، اما سردفتران اسناد رسمی همچنان توپ را در زمین مجلس انداخته و می‌گفتند قانون فعلی نظر مشترک آن‌ها و سازمان ثبت اسناد و املاک را تایید می‌کند.

    حال اظهار نظر رئیس کمیسیون اصل 90 به عنوان بازوی نظارتی مجلس و مسئول  از اهمیت بالایی در تعیین تکالیف این اختلاف دیرین میان نیروی انتظامی و سردفتران اسناد رسمی  برخوردار است.

    اظهارات رئیس کمیسیون اصل 90 و دورنمای روشن پایان اختلافات

    اظهارات اخیر علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی مبنی بر اعتبار داشتن برگ سبز به عنوان سند مالکیت رسمی خودرو با استناد به نظر رسمی دادستان، از دید ناظران می‌تواند پایانی باشد بر مناقشه چندین ساله میان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و نیروی انتظامی بر سر مساله سند مالکیت خودرو.

    به گفته خضریان، بر اساس نامه‌ کمیسیون اصل 90، دادستان نظر رسمی دستگاه قضایی را اعلام کرده که طبق آن برگ سبز خودرو حکم سند رسمی را دارد و نیازی به حضور در دفاتر اسناد رسمی نیست.

    خضریان در گفت وگویی رسانه‌ای به درستی به ریشه‌های این مناقشه اشاره کرد و گفت: در بحث برگ سبز خودرو با وجود اینکه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی شناسنامه مالکیت خودرو را صادر می‌کند و درباره شبهه‌های مطرح شده نیز نظر دادستان و رای دیوان عدالت اداری صریحا اعلام شده اما جای تعجب دارد چرا برخی‌ها همچنان می‌خواهند در رابطه با این‌ موضوع مقاومت کنند؟ البته پاسخ روشن است درآمد هنگفتی از بابت معاملات خودرو نصیب محضرخانه‌ها می‌شود اما نباید به خاطر حفظ درآمد عده‌ای، هزینه اضافی و بروکرواسی اداری مازاد به مردم تحمیل شود.

    رئیس کمیسیون اصل 90 افزود: اگرچه برای نقل و انتقال سند خودرو از طریق دفاتر اسناد رسمی،  اختیار از شهروندان گرفته نشده است و آنها می‌توانند به این امر مبادرت کنند ولی الزامی برای آن وجود ندارد. طبق قانون همانطور که دفاتر اسناد رسمی می‌توانستند نقل و انتقال سند خودرو را انجام دهند، نیروی انتظامی هم می‌تواند از طریق صدور برگ سبز این مهم را محقق کند که در حال اجرا است.

    خضریان با بیان اینکه اگر کسی فکر می‌کند نیاز به شفاف تر شدن این موضوع است، می‌توانند از مجلس استفساریه درخواست کنند وگرنه این قانون برای مردم شفاف شده و نظر دادستان نیز به طور رسمی اعلام شده است، گویی پرونده دعوای میان سازمان ثبت اسناد و املاک و سردفتران رسمی  از یک سو و پلیس راهور از سوی دیگر  را بست.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو