فونیکسریمکسبهتام

فناوری جدید مزدا در تشخیص سلامت راننده

عصر خودرو- اگر برای راننده اتفاقی بیفتد برای مثال دچار حمله قلبی شود، فناوری کو-پایلوت در مزدا به‌صورت ایمن خودرو را متوقف می‌کند.

فناوری جدید مزدا در تشخیص سلامت راننده
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از سایپانیوز، مزدا نام این مجموعه نرم‌افزاری را کو-پایلوت یا کمک خلبان گذاشته که بخشی از سامانه‌های کمک به راننده به حساب می‌آید. زمانی که سنسورها و دوربین‌های خودرو تشخیص می‌دهند راننده به درستی در حال رانندگی نیست و دچار حمله قلبی یا مواردی شبیه به آن شده، علاوه بر اینکه به راننده‌های اطراف [با به صدا در آوردن بوق و چراغ‌های احتیاط] هشدار می‌فرستد، به آرامی خودرو را کنار کشیده و متوقف می‌کند. بعد هم به‌طور خودکار با اورژانس یا تلفن‌های امدادی تماس می‌گیرد.
    فناوری جدید مزدا در تشخیص سلامت راننده
    مزدا این فناوری جدید را به خبرنگاران در ژاپن معرفی کرده و در مدل مزدا3 با عنوان «مفهوم کمک خلبان» به نمایش گذاشته است، اما به گفته سیاتل تایمز که این خبر را منتشر کرده نام‌گذاری چندان مناسبی هم به نظر نمی‌آید. راننده همواره تحت نظر دوربینی است که روی داشبورد رو به روی صورت او نصب شده است.

    این فناوری با همکاری بیمارستان آموزشی تسوکوبا تکوین یافته است و با الگوریتمی که برای آن تعریف شده، می‌تواند راننده هوشیار را از خواب‌آلود‌ بودن یا دچار حادثه شده مثل حمله قلبی تمیز دهد. طبیعی است که ژاپنی‌ها به این نوع فناوری‌ها بها می‌دهند؛ چون جمعیت آنها در حال پیر شدن است و مسائلی از این قبیل روند افزایشی پیدا کرده است. این فناوری به خوبی افراد خواب‌آلود یا تحت تاثیر مواد الکلی یا مخدر را هم تمیز می‌دهد. البته در تلفن‌های آی‌فون اپل هم یک ویژگی یا کارکرد جدید «ردگیری تصادف» تعریف شده که کارکردی مشابه دارد و با 911 تماس می‌گیرد. همان‌طور که اشاره شد، این فناوری بخشی از کارکردهای ایمنی خودرو از قبیل حفظ بین خطوط و هشدار نقطه کور به حساب می‌آید و برآوردها نشان می‌دهد که از اوایل سال آینده در خودروهای بازار ژاپن نصب شده و مورد استفاده قرار گیرد.

    بعد هم در بازار اروپا رایج می‌شود و برای ورود به بازار آمریکا نیاز به مجوز دارد. به گفته سیاتل تایمز، مزدا در حال کار روی ردگیری سایر مسائل مربوط به سلامت است و علائم حیاتی راننده را قبل از آنکه منجر به حادثه شود، تشخیص و هشدار می‌دهد. انتظار می‌رود تا سال 2025 این سامانه تا حدی پیشرفت کند که پیش از حادثه، به راننده هشدار لازم را بدهد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو