فونیکسریمکسبهتام

برنامه تولید سایپا تا پایان سال اعلام شد

تولید خودرو بدون تعطیلی

عصر خودرو- سایپا از برنامه این گروه خودروسازی برای شکستن رکورد تمامی آمارهای تولید از سال ۹۷ تا پایان سال ۱۴۰۰ و ثبت رشد ۱۱درصدی خبر داد.

تولید خودرو بدون تعطیلی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، سید جواد سلیمانی؛ مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا هفته گذشته در برنامه گف و گوی ویژه خبری همچنین از برنامه گسترده سایپا برای آغاز تجاری سازی حدود 50 هزار خودرو ناقص کف پارکینگ خبر داد. سایپا اعلام کرده است که برای دستیابی به این آمار بدون تعطیلی حتی در تعطیلات آخر هفته نیز تولید را ادامه خواهد داد.

    وضع تحریم های جدید و سنگین علیه صنعت خودرو ایران از سال 1397، با هدف تعطیلی این صنعت در ایران، سایپا را وارد مسیری جدید برای ساختن آینده ای متفاوت کرد. سایپای نوین با این تفکر متولد شد و خودروهای مونتاژی از خطوط تولید سایپا خداحافظی کردند. سایپا با برنامه ریزی دقیق نه تنها در برابر این مشکلات تسلیم نشد بلکه سال گذشته بعد از حدود 3 دهه، پراید را نیز از خطوط تولیدش حذف کرد تا مسیر جدید با سبد اختصاصی محصولات سایپا شکل بگیرد و این روند با برنامه ریزی دقیق علی رغم مشکلات فراوان به گونه ای پیش رفت که سایپایی ها تنها سه سال بعد از آغاز تحریم ها، نه تنها هیچ تعهد معوقی ندارند بلکه برای شکستن رکورد آمار تولید سال های گذشته خیز برداشته اند تا سال 1400 به نخستین سال بهره برداری از تفکرات ضد تحریمی سایپا تبدیل و نتیجه سه سال سخت و پرتلاش در نهایت محقق شود. سایپایی ها طی سال های گذشته، ضمن حفظ آهنگ تولید نه تنها کاهش در زمینه تولید نداشتند بلکه در بازه های زمانی مختلف موفق به حفظ آمار تولید و افزایش آن شدند و علی رغم خروج شرکای خارجی و خروج پراید از خط تولید، آمار این گروه خودروسازی همواره رشد قابل توجهی را نشان می داده است.

    یکی از مهمترین عوامل پایداری سایپای نوین در مسیر رشد، برنامه ریزی دقیق جایگزینی ظرفیت تولید با محصولات جدید بود که در ابتدای بخش عمده آن بر دوش خانواده X200 با محصولاتی نظیر تیبا، ساینا و کوییک و سپس شاهین بود. حال در گام های جدید سایپا در نظر دارد تا طی 3 ماهه پایانی سال جاری، به ترتیب شاهین اتوماتیک، کراس اوور آریا و محصول جدید اطلس را نیز به سبد محصولاتش اضافه کند تا سال 1401، به آغاز بلوغ سایپای نوین بدل شود و این خودروساز تمام ملی، به واسطه سطح بالای پروژه های داخلی سازی قطعات و محصولات عملکردی تماما فارغ از اثر تحریم ها را به نمایش بگذارد.

    یکی از مهمترین اهداف تحریم های همه جانبه علیه صنعت خودرو ایران، فلج کردن این صنعت و به تعطیلی کشاندن واحد های صنعتی بود که حدود 12 درصد از کل اشتغال کشور را بر دوش دارند اما با تلاش صنعتگران از جمله سایپایی ها این هدف به تحقق نرسید و سایپایی ها مسیر حرکتشان را از تحریم جدا کردند و با نگاهی ملی و جهادی به سرعت موفق به رفع مشکلات و بازگشت به روند تولید و حتی پیشرفت در این حوزه شدند.

    کیفی سازی و ایمن سازی محصولات، دو اصل مهمی بود که در کنار مشکلات، سرلوحه فعالیت های سایپای نوین قرار گرفت. به واسطه این تفکر، شاهین به عنوان نخستین محصول بومی سایپا در کلاس C بر پایه مگاپلتفرم جدید SP100 با هدف پاس کردن استاندارد های ایمنی ECE اروپا طراحی شد و آزمون های الزامی ورود خودروها به بازارهای اروپایی را با موفقیت پشت سر گذاشت تا نشان دهد، سایپایی که روزگاری متهم اصلی تولید محصولات ناایمن بود اینبار به عنوان سرامد ایمنی در صنعت خودرو کشور قدم به میدان گذاشته است. کیفی سازی محصولات و تعریف نظام کیفی جدید، هدف دیگری بود که با استفاده از ورق های فولادی جدید در بدنه شاهین و استفاده از تکنولوژی های جدید در کنار تغییر نگاه به کیفی سازی محصولات پیش از ورود به خطوط تولید نهایی به تحقق رسید و هم اکنون در بررسی های کیفی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، نمود این مساله در امتیازات نهایی به وضوح قابل مشاهده است.

    دستیابی به دستاورد بزرگ صفر کردن بیش از 300 هزار تعهد معوق بعد از گذشت حدود 3 سال و اعلام شرابیط فروش فوری هفتگی در کنار ف رهن تمامی خودروهای فورخته شده، اقدامات مهم سایپا در راستای آرام سازی بازار و تلاش برای بازگشت بازار خودرو به جایگاه واقعی و تامین نیاز مصرف کنندگان واقعی خودرو بود. سایپای نوین با رشد قابل توجه تیراژ تولید، فروش های مستمر فوری و ایجاد اطمینان از عدم تکرار تعهدات معوق، علی رغم استمرار قیمت گذاری دستوری موفق شد تا آرامش را به بازار محصولاتش بازگرداند و در زمینه تامین، کارنامه قابل دفاعی را به ثبت برساند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو