فونیکسریمکسبهتام

تحقق اهداف مشترک معاینه فنی و هوای پاک در گرو چیست؟

عصر خودرو- استفاده بهینه از ظرفیت معاینه فنی خودرویی کشور یک ضرورت است و برای دستیابی به این مقوله و در جهت تحقق اهداف هوای پاک نیاز به همدلی و هم اندیشی همه مسوولان و دستگاه های ذیربط است.

تحقق اهداف مشترک معاینه فنی و هوای پاک در گرو چیست؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایرنا، به نظر می رسد از ظرفیت معاینه فنی خودرویی کشور به نحو شایسته‌ای در جهت تحقق هوای پاک بهره‌گیری نشده است، با توجه به مقوله وارونگی هوا در فصول سرد سال، تشدید آلودگی هوا  و تبعات و مخاطرات  گسترده این مسئله با ایمنی خودرو و سلامت شهروندان، به رغم سرمایه گذاری گسترده و آماده بودن زیرساخت‌های فنی، سخت افزاری و نرم افزاری، از ظرفیت بزرگ معاینه فنی خودرویی کشور به نحو شایسته ای در راستای کاهش آلودگی هوا، بهینه سازی مصرف سوخت، بهبود عملکرد خودرویی و ایمنی تردد در کشور استفاده نمی شود.

    به اذعان اتحادیه سازمان‌های حمل و نقل همگانی کشور، برای راه اندازی هر مرکز معاینه فنی چند میلیارد تومان هزینه می شود و چند ماه تا یکسال هم به منظور آموزش کارکنان متخصص و کارشناسان مربوطه زمان نیاز است، اما به رغم وجود این بستر ارزشمند، از حدود 36 میلیون وسیله نقلیه (24 میلیون خودرو سبک و سنگین، 12 میلیون موتور سیکلت) فقط حدود 9 میلیون خودرو سبک و سنگین و 66 دستگاه موتور سیکلت در سال 1399  و در 6 ماه امسال 4 میلیون و 500 هزار خودرو سبک و سنگین و 181 دستگاه موتور سیکلت از خدمات معاینه فنی استفاده کرده اند که این مسئله به دلیل عدم رعایت قانون هوای پاک از سو برخی ارگان‌های مسئول بر الزام شهروندان از خدمات معاینه فنی است.

    در تبصره یک ماده 6 قانون هوای پاک مبنی بر اعمال قانونی خودرو های فاقد معاینه فنی از سوی مجموعه راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی، معاینه فنی می تواند نقش برجسته ای در بهبود کیفیت عملکرد خودروها و به تبع آن بهبود کیفیت هوا، بهینه سازی مصرف سوخت و بهبود ایمنی تردد وسایل نقلیه کشور بر عهده داشته باشد، بنابراین در مقوله ترغیب شهروندان به استفاده از خدمات معاینه فنی و اجرای قانون هوای پاک با توجه به ظرفیت ارزشمندی که در این زمینه در کشور شکل گرفته و متاسفانه از آن استفاده نمی شود، همکاری ارگان های مسوول در عمل به وظایف خود بر اساس قانون هوای پاک و همکاری مضاعف مجموعه پلیس راهنمایی و رانندگی در این خصوص بسیار ضروری است.

    به منظور بررسی مسایل پیش روی مباحث مربوط به معاینه فنی خودرویی کشور نشستی مشترک رئیس پلیس راهور ناجا، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور، مدیرکل دفتر حمل و نقل و دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور، رئیس مرکز توسعه دولت الکترونیک، فناوری اطلاعات و آمار وزارت کشور، معاون هماهنگ کننده پلیس راهور ناجا، مدیرعامل اتحادیه سازمان های حمل و نقل همگانی و مدیریت امور اجرایی معاینه فنی خودروهای کشور، در اتحادیه سازمان‌های حمل و نقل همگانی کشور برگزار شد که نتایج این نشست می تواند اثرات مثبتی در جهت اجرای معاینه فنی که نقش برجسته ای در بهبود عملکرد خودرویی، ایمن سازی تردد وسائل نقلیه موتوری، بهینه سازی و کاهش مصرف سوخت و در نهایت تحقق هوای پاک دارد، خواهد داشت.

    فرآیند معاینه فنی خودرویی کشور کاملا مکانیزه، سیستماتیک و بدون دخالت عوامل انسانی است
    مدیرعامل اتحادیه سازمان حمل و نقل همگانی کشور گفت: معاینه فنی نقش برجسته ای در بهبود عملکرد خودرویی، ایمن سازی تردد وسائل نقلیه موتوری، بهینه سازی و کاهش مصرف سوخت و در نهایت تحقق هوای پاک دارد.

    عبداله متولی افزود: فرآیند معاینه فنی خودرویی کشور کاملا مکانیزه، سیستماتیک و بدون دخالت عوامل انسانی (به غیر از آزمون چشمی شناسایی عیوب ظاهری خودرو)   و تحت رصد و نظارت آنلاین و متصل به  سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران موسوم به سیمفا(سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران) است و بر این اساس تخلفات در فرآیند معاینه فنی خودرویی کشور، تقریبا غیر ممکن و یا  بسیار ناچیز است به ویژه آنکه در کنار رصد آنلاین، تمامی اطلاعات آزمون های خودرو به صورت مکانیزه و رمز نگاری شده برای سامانه سیمفا ارسال می شود.

    وی تاکید کرد: مجموع این عوامل در کنار بازدید های مستمر و سرزده امکان هر گونه تخلفی را در مراکز معاینه فنی کشور تقریبا غیر ممکن ساخته است و این مساله ای است که با بازدید از واحد مانیتورینگ و داده کاوی اطلاعات سیمفا  و استعلام آنلاین اصالت گواهی معاینه فنی به طور کامل برای مدعوین محرز خواهد شد.

    مدیر امور اجرایی معاینه فنی خودروهای کشور در ادامه با تاکید بر اهتمام جمعی درجهت تحقق قانون هوای پاک تصریح کرد: در راستای تحقق قانون هوای پاک که با سلامت شهروندان ارتباط مستقیم دارد نیازمند همکاری تمام ارگان های مسوول هستیم و معتقدیم مسوولان در نظام مقدس جمهوری اسلامی می توانند در سایه  همدلی و هم اندیشی نسبت به رفع مشکلات اقدام کنند.

    خواستار همکاری مضاعف پلیس راهور در اجرای قانون هوای پاک هستیم
    وی با اشاره به ماده 7  آیین نامه اجرایی ماده 8 قانون هوای پاک (مصوب 1400.3.12) مبنی بر اعمال کد جریمه از طریق دوربین های بین جاده ای برای خودروهای فاقد معاینه فنی؛ افزود: خواستار همکاری مضاعف پلیس راهور بر اساس، نص صریح قانون هوای پاک در تسریع در اجرای ماده 7 آیین نامه اجرایی ماده 8 قانون هوای پاک هستیم.

    معاینه فنی در بهبود عملکرد خودرویی و کاهش آلایندگی هوا به طور میانگین تا 91 درصد موثر است
    وی با اظهار اینکه به علت عدم فرهنگ سازی و اطلاع رسانی کافی، بسیاری از شهروندان همچنان به اشتباه تصور می کنند معاینه فنی فرآیندی است در جهت تحمیل هزینه مضاعف به شهروندان است و به رغم سرمایه گذاری و ظرفیت بزرگی که در مجموعه معاینه فنی خودرویی کشور آماده شده، تا کنون از این ظرفیت بزرگ در جهت تحقق قانون هوای پاک به درستی بهره گرفته نشده است، افزود : بر اساس آمارها، معاینه فنی در بهبود عملکرد خودرویی و کاهش آلایندگی هوا به طور میانگین تا 91 درصد موثر است.

    اجرای قانون هوای پاک منوط و مشروط به اتصال دوربین های بین جاده ای است
    متولی اجرای قانون هوای پاک را منوط و مشروط به اتصال دوربین های بین جاده ای دانست و خواستار ارسال اطلاعات بر اساس جدول ذیل ماده 2 آیین نامه اجرایی ماده 8 قانون هوای پاک از جانب پلیس راهور ناجا شد و افزود: بر اساس این جدول جهت تعیین سن مرز فرسودگی و صدور گواهی معاینه فنی نیازمند ارسال اطلاعات تفکیک شده و با جزئیات از جانب پلیس راهور هستیم و امیدواریم این جلسه راه را برای همکاری و تعامل حداکثری با پلیس راهور ناجا فراهم آورد.

    از هر  دو ایرانی، یک نفر صاحب خودرو است
    رئیس پلیس راهور ناجا با انتقاد از ابلاغ آیین نامه اجرایی ماده 8 قانون هوای پاک، گفت: از هر دو ایرانی، یک نفر صاحب خودرو است و این به معنی تکمیل ظرفیت معابر جهت تردد است و این در حالی است که در حال حاضرخروجی خاصی برای خروج  خودروهای فرسوده و جود ندارد و لازم است خودرو سازان به ازای تولید هر خودروی جدید دست کم سه خودروی فرسوده را اسقاط کنند.

    سردار سیدکمال هادیانفر افزود: طبق آمار پلیس از هر 10 خودروی در حال تردد، 7 دستگاه تک سرنشین، دو دستگاه دو سرنشین و یک دستگاه دارای سه سرنشین یا بیشتر است و در حال حاضر تقریبا در تمام ساعات شبانه روز شاهد تردد خودروها در معابر هستیم که لازم است تدبیری برای خارج کردن خودروهای فرسوده و ناایمن از سیکل تردد اندیشیده شود.

    رئیس پلیس راهور ناجا در ادامه با اشاره به وظیفه شهرداری ها در جهت فراهم آوردن زیر ساخت‌های لازم جهت نصب و راه اندازی دوربین های شهری افزود :متاسفانه یکی از مواردی که باعث کند شدن روند اعمال قانون خودروهای فاقد معاینه فنی شده، عدم  نصب و راه اندازی دوربین های شهری از سوی شهرداری ها در بسیاری از شهرهای کشور است و امیدواریم با اهتمام شهرداری ها  تا پایان سال 1400 هیچ  یک از شهر های کشور فاقد امکانات رصد و پایش شهری نباشد.

    هادیانفر از اتصال سامانه شماره گذاری راهور ناجا  به سامانه سمیع (سامانه ملی یکپارچه عوارض خودرو) استقبال کرد و خواستار بررسی دو موضوع معاینه فنی خودروهای پلاک موقت وارسال سیستمی  اطلاعات خودروهای دوگانه سوز تبدیلی شد.

    سامانه شماره گذاری خودرو راهور ناجا به سامانه سمیع(سامانه ملی یکپارچه عوارض خودرو) متصل شود
    معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور گفت : نتایج این جلسه را در جهت حمل و نقل کشور و تحقق قانون هوای پاک  مثبت برشمرد و نسبت به تداوم  این نشست ها ابراز امیدواری کرد و گفت: در این نشست بر حمایت حداکثری از انجام به موقع معاینه فنی تاکید و مقرر شد که سامانه شماره گذاری خودرو راهور ناجا به سامانه سمیع(سامانه ملی یکپارچه عوارض خودرو) متصل شود.

    مهدی جمالی نژاد ادامه داد: اطلاعات خودروها بر اساس جدول ذیل ماده(2) آیین نامه اجرایی ماده (8) قانون هوای پاک از سوی پلیس راهور ناجا به سامانه سیمفا ارسال شود.

    وی  افزود: در این جلسه مصوب شد که پیگیری های لازم در خصوص ارسال اطلاعات خودروهای فاقد معاینه فنی کماکان به سامانه پلیس ارسال شود و همچنین شهرداری ها هم تمامی اطلاعات ثبت شده توسط دوربین های درون شهری را به صورت خام مستقیما به سامانه راهور ناجا، برای اعمال قانون، ارسال کنند.

    رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور گفت: در ادامه مصوبه این جلسه، مقرر شد تمامی شهرداری ها تا پایان سال 1400 نسبت به نصب دوربین ترافیکی جهت ثبت پلاک خودروهای فاقد معاینه فنی و تخلفات خودرویی اقدام کنند و همچنین اطلاعات خودروی تصادفی جهت ابطال گواهی معاینه فنی خودروهای آسیب دیده به سامانه سیمفا ارسال شود.

    معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور خاطرنشان کرد: امیدواریم برآیند این جلسات تسریع در رفع مشکلات بر اساس نزدیکی دیدگاه ها و تعامل حداکثری باشد و از پلیس خواست به درجهت اجرای قانون هوای پاک تعامل و همکاری بیشتری با اتحادیه داشته باشد.

    در پایان این نشست مقرر شد ضمن برپایی جلسات  ماهانه فی مابین پلیس راهور ناجا و مجموعه اتحادیه سازمان‌های حمل و نقل همگانی کشور؛ همکاری های دو مجموعه به منظور سطربندی کارها جهت اعمال قانون خودروهای فاقد معاینه فنی و اجرای ماده 8 قانون هوای پاک، در قالب  تفاهم نامه ای تحکیم شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو