فونیکسریمکسبهتام

بلبرینگ خودرو و اجزای آن

عصر خودرو- یکی از قطعاتی که به احتمال زیاد تاکنون نام آن به گوشتان خورده، بلبرینگ است. بلبرینگ‌ ها دارای انواع مختلفی هستند و کاربردهای بسیاری در صنعت ماشین‌ آلات دارند.

بلبرینگ خودرو و اجزای آن
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در خودروها هم از آن استفاده زیادی می کنند ولی با وجود اینکه این محصول به شدت کاربردی و نام آشنا است، چندان در مورد وظایف و عملکرد آن‌ ها صحبتی نشده و اطلاعاتی به ما داده نشده است. در این مطلب قصد داریم تا درباره آن توضیح داده و بگوییم که این محصول اساسا چیست و کاربرد آن را به طور کامل بررسی کنیم.

    بلبرینگ و وظایف آن

    نام این محصول در واقع بال بیرینگ است که به آن بلبرینگ هم گفته می شود. معنای این کلمه توپ‌ های حامل است و این قطعه به نوعی یاتاق یا چرخ‌دنده چرخشی یا توپی به حساب می آید و در هر وسیله‌ ای که چرخش دارد به کار می‌ رود تا از ایجاد اصطکاک جلوگیری کند و مانع از سایش سطح در حال چرخش روی هم شود. برای مثال، چرخیدن اجسام سنگین و حرکت آن‌ ها مانند چرخ ‌های اتومبیل به کمک بلبرینگ ‌ها امکان‌ می پذیرد و اگر بلبرینگ ها نباشند چرخ ماشین نیز به راحتی نمی چرخد. البته بلبرینگ‌ ها در بخش های مختلفی از خودرو که امکان ایجاد اصطکاک وجود دارد، استفاده می شوند و کاربرد دارند. نام این بلبرینگ ها که در بخش های مختلف خودرو استفاده می شوند شامل: بلبرینگ دینام، بلبرینگ پلوس، بلبرینگ گیربکس، بلبرینگ فرمان، بلبرینگ دنده هرزگرد، بلبرینگ چرخ، بلبرینگ اکس هستند و هر کدام در بخش مورد نظر کاربرد بسیاری دارند.

    به نقل از تجارت نیوز به طور کلی وظایف بلبرینگ خودرو به سه بخش اصلی تقسیم می شود که در ادامه به این سه بخش می پردازیم و آن ها را معرفی می کنیم.

    1. کمک به انتقال قدرت بین قطعات یکی از وظایف بلبرینگ به شمار می رود که از مهم ترین آن ها نیز می باشد. در واقع بلبرینگ شرایط چرخیدن بعضی از قطعات را روی هم فراهم آورده و در عین اینکه از ایجاد اصطکاک جلوگیری می کند و مانع آن می شود در زمینه انتقال نیرو نیز اثر بخش است و کاربرد دارد.
    2. جلوگیری از ایجاد اصطکاک از دیگر وظایف بلبرینگ است که علاوه بر اینکه این کار را انجام می دهد، از استهلاک قطعات نیز جلوگیری می‌ کند و از اینکه انرژی تحت تاثیر گرما و اصطکاک ایجاد شده از بین برود و هدر شود ممانعت می‌ کند.
    3. سومین وظیقه بلبرینگ پیشگیری از سایش قطعات و سطوح است. در واقع بلبرینگ از تماس ‌های تحلیلی و ایجاد خوردگی بین سطوح ممانعت و پیشگیری می کند و به همین ترتیب قطعات را از آسیب هایی که ممکن است در اثر ساییدگی ایجاد شوند جلوگیری می کند.

    بخش های تشکیل دهنده بلبرینگ

    با این وجود که بلبرینگ‌ ها قطعه های کوچکی به شمار می روند ولی از بخش های مختلفی تشکیل شدند که به زیبایی در کنار هم چیده شده و نقش بسیار مهم و بزرگی را در خودرو و دیگر ماشین ‌آلات صنعتی ایفا می‌ کنند.

    این اجزا را در چهار بخش اصلی خلاصه می کنند که عبارت است از:

    • کنس یا رینگ
    هر بلبرینگ دارای دو رینگ داخلی و خارجی است که بخش های دیگر این وسیله را از دو سمت در بر می‌ گیرد. همچنین رینگ‌ ها را معمولا از آلیاژهای مقاوم فولاد مس می سازند تا استقامت بالایی را دارا باشند.
    • ساچمه یا رول
    ساچمه یا رول بخش غلتکی بلبرینگ است که در واقع با چرخیدن خود باعث می شود بلبرینگ حرکت کند. همچنین معمولا آن ها را از جنس فولاد می سازند.
    • قفسه یا کیج
    قفسه یا کیج بخشی است که ساچمه‌ ها را در بر می گیرد و از تماس آن ‌ها با یکدیگر ممانعت می‌ کند. همچنین مانع از حرکت افقی و جانبی رول‌ ها نیز می‌ شود. قفسه‌ ها را در اکثر مواقع از جنس فیبر، فولاد یا برنج می‌ سازند.
    • کاسه نمد
    کاسه نمد در واقع بین رینگ‌ ها و کیج قرار می‌ گیرد و امکان دارد که در هر دو سمت کیج و بین رینگ داخلی و خارجی قرار گیرد و همچنین می تواند تنها بین رینگ داخلی و کیج استفاده شود.

    شرکت بیرینگ مارت یک انتخاب عالی!

    مجموعه بیرینگ مارت با بیش از 20 سال سابقه در زمینه فروش انواع بلبرینگ، رولبرینگ و یاتاقان می تواند یک انتخاب عالی برای شما باشد و شما می توانید یک خرید مطمئن را تجربه کنید. این شرکت با حذف واسطه ها به صورت کاملا مستقیم محصولات خود را عرضه می کند و به عنوان یک فروشگاه محبوب و مشهور در این زمینه به حساب می آیند. همچنین این شرکت برای اینکه در ساخت و تولید محصولات خود از انواع افراد متخصص با تجربه استفاده می کند می توانند با علم به صنعت، بهترین و با کیفیت ترین محصولات را به شما ارائه دهند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو